Hej, jag känner igen mig en del i det du beskriver från när jag gick från D50 till D7100, d v s från 6 mpx till 24. Jag upplevde att skärpan var sämre på D7100 och kontaktade även Nikon som inte såg några problem med testbilderna jag skickade. Insåg efter en del googlande att den mer högupplösta sensorn krävde mer av mig som fotograf där minsta lilla skakning påverkade skärpan på ett helt annat sätt än på D50. Vidare krävdes att finjustera autofokusen. Efter dessa åtgärder blev det en helt annan upplevelse att använda D7100 och inga klagomål på skärpan. D50 var dessutom mer förlåtande mot sämre objektiv så efter en tid skaffade jag bättre gluggar vilka gav bra skärpa även vid största bländare medan mina gamla objektiv alltid krävde nedbländning med minst ett steg för att leverera bra skärpa.
Angående vitbalansen så verkar Nikon alltid vara kallare, och i mitt tycke mer naturtrogna, än Canon i Autoläget som är default. Canon är nog mer tilltalande då många verkar föredra en varmare och mustigare färgton. Men, du borde ha ett Autoläge 2 som du kan välja som ger en varmare ton även i Nikon-kameran. Nu har jag inte kvar D7100 längre men den, och mina övriga Nikon-hus, har ett sådant läget så D7200 borde också ha det.