ztenlund
Aktiv medlem
Det verkar vara något som inte stämmer.
En Z8 med samma sensor som Z9 kan ju inte vara något annat än den senare utan integrerat grepp. Det mindre batteriet innebär inte bara 40% av batteritiden. Den lägre spänningen ger också lägre klockfrekvens hos processorn och troligen sämre AF och lägre fps. Det blir en jättekonstig produkt!? Det är inte samma sak som D3/D700 osv.
Z6iii och Z7iii verkar helt logiska.
Z90, ok, möjligt. Men hur ska Nikon kan konkurrera med Canon R7 som kostar runt $1500, 15fps (30 med elektronisk slutare) och 33Mp. Den enda vägen jag ser är att den saknar mekanisk slutare och levererar 40fps utan rolling shutter, AF som en Z9 och kostar som en D300/D500 när de kom ut, dvs. $2000. Inte omöjligt, men är det troligt?
Dessutom kommer Nikon att jonglera betydligt fler sensorer på samma gång än vad de brukar.
Sedan när har D700 lika lång batteritid som D3? Obegriplig invändning. Att spegellösa i allmänhet har kortare batteritid är en annan femma. Inget hindrar heller Nikon från att, precis som till D700 (och D850) sälja batterigrepp. I dessa fall dessutom en förutsättning för att få fullt flås, som inte riktigt nått upp till de ensiffriga modellerna. D700 är ju inte alls särskilt snabb utan grepp, annat än för sin tid bra AF. Något som rimligen verkligen blir svårare är att leda bort värme, så att ge samma prestanda i 8K kan nog bli en utmaning.
Jag vet inte vad du tror, men vi kan nog vara rätt säkra på att processorn i Z9 inte går på ens 7,2 V. Inte ens Intels moderna värmeelement går på över 2 V (normalt lägre än så). Moderkorten har fullt med komponenter kring sockeln för att leverera rätt spänning, även om de matas med mer. Däremot kan man förstås ta ut högre effekt ur det större batteriet, men det är väldigt mycket annat som drar det än processorn.
Tillägg: Något som inte stämmer i bilden är nog Z5. Om jag inte missminner mig har den en FSI-sensor, vilket är en av skillnaderna mot befintliga Z6: or.
Senast ändrad: