Annons

Kommer den nya Nikon D70 konkurera ut Canons 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Man zoomar in genom att vrida åt vänster...det känns helt fel...

Ok, hade själv en Tokina 28 till min Nikon Fe2 som skärperingen gick åt fel håll på, alltså jämfört med mina andra objektiv till samma kamera. Mycket irriterande...

arleklint skrev:
Låt dessa personliga känslor styra lite mer. Det viktiga är ju att man trivs med och lär känna sin kamera.

Helt klart!

När jag köpte D7i så var den en digital kompromiss som jag hade råd med, jag saknade ergonomin från min SLR men har under den tid jag haft den nu lärt mig att ha överseende med bristerna samt ta tillvara på det positiva. Jag måste erkänna att känslorna för D7i var ganska så svala men jag ville köra digitalt & såg den som det bästa alternativet för en rimlig summa.

När jag nån gång tar steget till DSLR så har jag en känsla av att ekonomin får styra mycket i mitt val, om det sedan blir en Nikon, Canon eller nåt annat tror jag mest beror på vad jag för tillfället kan köpa för en summa jag har råd med.

Skulle valet stå mellan exempelvis Nikon & Canon & priset är detsamma så får helt klart kamerahuset styra vad jag väljer, optiken litar jag på.

larsaz skrev:
. Jag måste erkänna att känslorna för D7i var ganska så svala men jag ville köra digitalt & såg den som det bästa alternativet för en rimlig summa.

Jag håller helt med dig om att 7i var det mest prisvärda som gick att få vid den tiden 7i kom ut..(om man ville fota digitalt).

Lite skillnad nu när en D-SLR kostar ungefär samma som en A-1...

larsaz skrev:
Skulle valet stå mellan exempelvis Nikon & Canon & priset är detsamma så får helt klart kamerahuset styra vad jag väljer, optiken litar jag på.

Jag skulle kolla på vilken typ av optik jag var intresserad av..det skiljer en hel del tycker jag..bland de objektiv jag var intresserad av så var Canon det klart bättre valet, enligt min mening..28-135 IS (VR 24-120) 100-400IS (VR 80-400)..det är rätt beroende på vilka objektiv man är mest intresserad av..vilket märke som passar bäst.

arleklint skrev:
Låt dessa personliga känslor styra lite mer. Det viktiga är ju att man trivs med och lär känna sin kamera.

Mitt tips är att jobba på att bli kompis med kameran och kunna den i sömnen. Vilket märke och modell ni än har. Detta kompisskap bräcker mycket av små skillnader i mätbara tester!

Är ni kompis med ett märke kanske ni alltså inte skall byta utan mycket tunga skäl? Eller vad säger ni?

Precis! Klockrent! Jag håller med. Du förstår genast innebörden av mitt inlägg ovan, även om det var svårbegripligt/provocerande. Jag har alltid haft Nikon. Jag gillar Nikon. Det är därför okej, det är en Nikon. Inte ett objektiv, en Nikon.

/Pontus

Bra att du rättade citeringen Kim! Heder!
Tänk på att ta med allt som kan vara väsentligt för den som skrev när du citerar i fortsättningen

sagan skrev:
Jag skulle kolla på vilken typ av optik jag var intresserad av..det skiljer en hel del tycker jag..bland de objektiv jag var intresserad av så var Canon det klart bättre valet, enligt min mening..28-135 IS (VR 24-120) 100-400IS (VR 80-400)..det är rätt beroende på vilka objektiv man är mest intresserad av..vilket märke som passar bäst.

Det jag ser som intressantast där är nog 28-135 IS som dessutom ligger bra till i pris. För övrigt så skulle jag nog klara mig med en fin vidvinkelzoom som komplement.

Man vet ju i & för sig inte, rätt vad det är så börjar man intressera sig för fågelfotografering?

sagan skrev:
Man zoomar in genom att vrida åt vänster...det känns helt fel...

Hur gör man när man vrider åt vänster? Jag har aldrig lyckats vrida något åt vänster. Upptill blir det vänster, nertill blir det höger. Eller tvärtom. Svårt det där. Förklara.

/Pontus

arleklint skrev:
Bra att du rättade citeringen Kim! Heder!
Tänk på att ta med allt som kan vara väsentligt för den som skrev när du citerar i fortsättningen

Jag ansåg inte att det var det minsta väsentligt..då hade jag tagit med det från början..eller skriver du ";-)" utan att det betyder att du skojar? i så fall varför?

(det är heller inte som om ditt originalinlägg skulle försvinna)

Och varför raderade inte du ditt svarsinlägg när du såg att jag ändrade?

Senast ändrad:
sagan skrev:
Jag ansåg inte att det var det minsta väsentligt..då hade jag tagit med det från början..eller skriver du ";-)" utan att det betyder att du skojar? i så fall varför?

Och varför raderade inte du ditt svarsinlägg när du såg att jag ändrade?

Jag har inte raderat nått!
Om du citerar hela inlägg och inte väljer och vrakar ur dom kommer allt fungera!

Senast ändrad:
arleklint skrev:
Jag har inte raderat nått!
Om du citerar hela inlägg och inte väljer och vrakar ur dom kommer allt fungera!
Jag tänker fortsätta att citera den delen som är väsentligt för svaret, att citera massa onödigt flams tycker jag är totalt onödigt och direkt störande för de som vill läsa.
Det är bara att acceptera..nä, jag upptäcker att du inte raderar dina inlägg..hur onödiga de än är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar