När motivets omfång projiceras genom ett objektiv mot filmen eller sensorn så kommer omfånget att minska p.g.a. ströljus. Hur mycket? Det beror på objektivets inneboende ströljusnivå, på motljusskydd, på smuts på linserna, på motivets beskaffenhet, och även på kamerahusets egenskaper.
När man fotograferar av en gråkil på ett ljusbord och analyserar utfallet i den digitala bildfilen, exempelvis genom att rita en kurva som Phil Askey gör, då kommer kurvan att representera endast de förutsättningar som rådde vid fotograferingen. Om gråkilen maskas med svart papper blir uppmätt ”DR” lägre än om gråkilen ligger öppet på ljusbordet. Ett enkelt objektiv med få linselement, exempelvis ett fast 50mm, ger lägre uppmätt ”DR”.
Självklart säger detta inget om kamerans och sensorns dynamiska omfång.
Om någon är intresserad i att tävla om högst DR så rekommenderas metoden med en fritt liggande gråkil på ett ljusbord, ett smutsigt extremt zoomobjektiv och ISO 400 – därför att vid 400 är risken minst att man skall slå i taket och golvet för sensorns verkliga DR.
Varför är så många fotonördar plötsligt så intresserade av så högt DR som möjligt? 99,9% av dem som köper och använder en digitalkamera vet inte vad DR är och kunde inte bry sig mindre om saken.
Anta att en kameratillverkare tog fram en kamera där det fanns en ”max-DR-inställning” där hela sensorns DR lades på en ISO-inställning (400) så att man fick 12 EV-stegs DR. Testare som Phil Askey m.fl. skulle jubla och basunera ut "teknologiska landvinningar" och sätta högsta betyg. Sedan skulle 0,1% av användarna som tror sig begripa hur det fungerar och som felaktigt satt likhetstecken mellan högt DR och hög kvalitet springa benen av sig för att inhandla en sådan kamera. Bara för att upptäcka att alla bilder blir olidligt kontrastlösa och krävde manuell handpåläggning för att åter dra upp kontrasten. De som dessutom använder objektiv med hög ströljusfaktor skulle få ännu mjukare bilder. Jag vågar lova att samtliga fotografer efter en kort tids begeistring med massor av inlägg i olika diskussionsforum skulle välja en kamerainställning som begränsade DR till mer rimliga 8–9 EV i stället. Alla de andra 99,9% amatörfotografer som inte belastar sina hjärnor med begrepp som DR skulle bara skaka på sina huvuden och undra hur en kameratillverkare kan vara så dum så att den har ett läge för 12 EV:s DR.