fotobollfoto
Aktiv medlem
Hur ser beräkningen ut för att komma till det resultatet?
6*4=24
4*3=12
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur ser beräkningen ut för att komma till det resultatet?
Jag skojade lite med uttrycket ”1,5X mindre” i inlägget jag svarade på. En APS-C sensor är ungefär hälften så stor som en FF! Två stycken APS-C sensorer på högkant bredvid varandra motsvarar ungefär en (liggande) FF-sensorJag förstår hur ni menar men för en novis kan det bli rörigt. Det kanske är bättre med ett exempel (reservation för grovt avrundad matematik):
Om FF-sensorn har 6000x4000 pixlar (=24MP) och man beskär bilden så man bara tar med det som skulle kommit med på en APSC-sensor blir bilden ca 4200x2800 pixlar (=~12MP), och en fil utan komprimering som ska spara pixlarna förlustfritt (t.ex. RAW) blir hälften så stor som den motsvarande obeskurna bilden.
Fast i många fall så kan faktiskt APS-C-sensorn också ha 6000x4000 pixlar, och då blir bildfilen precis lika stor som FF-sensorns obeskurna bild. Skillnaden är att varje pixel är hälften så stor och täcker således halva ytan som det därmed hamnar hälften så mycket ljus på, och man måste kompensera detta med iso, bländare eller slutartid.
Hur räknar man fram antalet pixlar på längden och höjden i den APS-C-beskurna delen av sensorn?6*4=24
4*3=12
Om man ska vara noggrann (och det ska man!) är en småbildsensor 2.25 (alltså 1.5^2) gånger större än en APS-C-sensor. (Den multiplikativa) inversen av 2.25 är 0.44.Jag skojade lite med uttrycket ”1,5X mindre” i inlägget jag svarade på. En APS-C sensor är ungefär hälften så stor som en FF! Två stycken APS-C sensorer på högkant bredvid varandra motsvarar ungefär en (liggande) FF-sensor
Om man ska vara noggrann (och det ska man!) är en småbildsensor 2.25 (alltså 1.5^2) gånger större än en APS-C-sensor. (Den multiplikativa) inversen av 2.25 är 0.44.
(Storleksskillnaden varierar lite mellan kameramärken, men approximativt 2.25 är ganska vanligt).
Det ger också en antydan till svaret på frågan i inlägg #63.
De där som häckar runt en fotbollsplan har ju två eller tre kameror ständigt skjutklara.Dominerande kameror på idrottsarenorna, D6 och 1DXIII med föregångare, dom ligger väl på CA: 20mp, en konverter 1,4 ligger med i kameraväskan om den inte är inbyggd i objektivet vilket anses som en tacksam finess vad jag förstår, hur går det med beskärningar här i efterhand, alla amatörer som kostar på sig en 1DX/D6, har dom råd med en 40+mp kamera också för mera beskärning, hur gör dessa ägare.
Vi kan väl ta ett riktigt exempel:Hur räknar man fram antalet pixlar på längden och höjden i den APS-C-beskurna delen av sensorn?
Ja, så blev det i det exemplet, med reservation för möjligheten att jag har räknat fel, fast jag tror jag har hamnat i rätt härad åtminstone.Annorlunda uttryckt så får en 20 Megapixel Canonkamera bara 7,5 Megapixlar kvar, när man beskär till Canons APS-C storlek. Till och med min gamla 40D har fler pixlar på APS-C ytan (10 Megapixel).
De där som häckar runt en fotbollsplan har ju två eller tre kameror ständigt skjutklara.
Men jag tror att längsta brännvidd är 400mm som ”standard”. Utöver denna har de en 70-200, och sist någon med vidare vinklar för att skjuta stjärnor som springer ända fram till fotograferna efter ett mål.
Ja, jag menade ju att 5/3 mera motsvarar Canons cropfaktor än 3/1, men inte exakt, för 1,67 är lite mer än 1,6 så därifrån kommer skillnaden i procentsatserna.I Canons fall motsvarar ytan på en APS-C 40% av fullformatet.
...
Det känns också fel att beskära bilden och inte unyttja hela kamerans kapacitet, då skulle man kunnat klara sig med en billigare modell.
Idag såg jag en BMW-SUV av ganska ny modell, den såg i alla fall väldigt ny ut. Det som var märkligt var att det satt en LGF-triangel baktill. Nån har alltså köpt en svindyr lyxbil, strypt motorn och spärrat växellådan så att den inte går fortare än en moped och registrerat om den som en sådan. Det är ungefär jämförbart med att croppa en FF-kamera.
Jag var väl lite för generaliserande, jag håller med om det. Men eftersom beskärningen oftast sker i två dimensioner måste man kvaderara den där halveringen och det blir förvånansvärt många pixlar som försvinner.så tycker jag inte du ska se det. Kamerans positiva fördelar med många MPx är många. Ett av dom är att man kan beskära utan större kvalitetsförlust i de flesta sammanhang.
Och det andra är om man inte beskär så kan man förstora upp bilden stort i tryckt version med bibehållen detaljrikedom.
Sen finns det fler fördelar och en massa nackdelar till som vi kan lämna därhän.
Det förstnämnda egenskapen att beskära är ju en direkt tillämpning när de gjorde de mindre sensorn APS-C.
/Stefan
Jag får samma siffror.Ja, så blev det i det exemplet, med reservation för möjligheten att jag har räknat fel, fast jag tror jag har hamnat i rätt härad åtminstone.
Min senaste fullformatskamera, med 20 Megapixel, har möjligheten att beskära direkt i kameran. Men det är inte när bilden tas, utan i efterhand. Dessutom kan man beskära olika mycket, inte bara till motsvarande APS-C.
Denna funktion är tänkt för de som skickar bilderna direkt från fototillfället till användning i olika media, eller vad de nu ska vara till. Gör man inte så är det enklare att göra i datorn sen istället.
Efter många år som diafotograf har jag fortfarande instinkten att bilden ska vara klar i kameran. Behovet att beskära i efterhand uppstår mest för att det råkade sitta en 85 mm på kameran, när det dök upp något där 300 mm hade varit perfekt. Eller för att den bästa bilden blev med zoomen på 70 mm. När jag snurrat den till 200 mm och fortsatte fotografera blev beskärningen bättre, men motivet blundade eller kom bakom ett träd.
Den här blev nog OK i utsnittet redan i kameran, men när jag panorerade hann jag inte se att det det stod en gran där också...
Antalet bitar som man kan få ut från en pixel verkar inte ha mycket att göra med hur stor sensorn är, utan från vilken generation den är. Antalet bitar verkar öka över hela linjen, när de gör det.