Annons

förvirring om FF-sensor kontra APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)
Men så slog det mig att jag läst att ett objektiv för FX inte ger samma ljusstyrka på ett DX-hus och hittade inlägget ovan. Det skulle alltså bero på att att det ljus som ett FX-objektiv släpper in delvis hamnar utanför sensorn i ett DX-hus.
Kan någon reda ut det här? Hur stor är skillnaden, vad motsvarar ljusstyrkan i exemplet ovan f 2,8 på ett DX-hus?
Det spelar ingen roll om du använder FX- eller DX-objektiv. F/2,8 är alltid f/2,8.

Det Bengts inlägg handlar om är skillnaden mellan DX-hus och FX-hus.
 
Kan någon reda ut det här? Hur stor är skillnaden, vad motsvarar ljusstyrkan i exemplet ovan f 2,8 på ett DX-hus?

Ett objektivs ljusstyrka skrivs som förhållandet mellan brännvidd och objektivöppningens diameter. Lite klurigt att förstå förhållandet med zoomobjektiv, men med en fast brännvidd är det mycket enklare.

Ifall man enkelt vill se vad som händer på film/sensorplanet i en kamera, kan t.ex. en gammal SLR användas som testbänk. Med öppet bakstycke kan smörpapper placeras över filmplanet och då syns vad som händer vid nedbländning och fokusering.
 
".....bländaren har samma f-stop i de båda fallen så erhåller du ett kortare skärpedjup och även mer ljus på sensorn per rymdvinkel vilket kan användas till kortare slutartid eller lägre ISO."

Om det kommer in mera ljus i FX-huset, enligt ovan, vilket kan användas till kortare slutartid eller lägre ISO så kommer det i jämförelse in mindre i DX-huset. Då menar jag att man måste kunna tala i termer av att ljusstyrkan motsvarar ett lägre värde i DX även om det är samma f=2,8; analogt med resonemangen om brännvidd där den är samma oavsett vilket hus objektivet sitter på men man säger ju att ett 35mm objektiv på ett DX motsvarar ett 50 på FX i bildvinkel eller utsnitt men brännvidden är fortfarande den samma - 35mm. Förstår ni hur jag menar?
 
Om det kommer in mera ljus i FX-huset, enligt ovan, vilket kan användas till kortare slutartid eller lägre ISO så kommer det i jämförelse in mindre i DX-huset. Då menar jag att man måste kunna...
Javisst, det är ju det jag säger: Bengts inlägg handlar om skillnaden mellan DX-hus och FX-hus.

Om du har ett DX-hus spelar det ingen roll om du använder FX- eller DX-objektiv. F/2,8 är alltid f/2,8.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.