Jag tycker att det är PRECIS det som tråden handlar om - Var fördelarna finns för crop-kameror, och var fördelar finns för FF-kameror... Framför allt om vi blandar in ekonomi i jämförelsen.
Konsensus verkar ju vara (fullt rimligt enligt min åsikt) att om man inte har obegränsat med pengar och vältränade armar så finns det klart fördelar för crop-kameror när man går över 200mm i arbetsområde.
Låt vara att detta är för att det inte finns så många längre objektiv med VR/IS till Nikon/Canon som har lite lägre ljusstyrka än "superobjektiven" 400F/2.8, 500F/4 och 600F/4 som alla är ganska dyra. Är det det vi har att välja på är det det som gäller... Vi kan ju inte köpa ett 450F/4.5VR för att motsvara 300F/2.8 på crop - eftersom det inte finns.
De flesta av de fasta teleobjektiven är så bra att det rent optiskt upplösningsmässigt är kameran (och i än högre grad användaren!) som begränsar bildkvaliten, och inte objektiven - vare sig det är en FF eller en crop-kamera. Vissa extrema långzoomar kanske undantagna...
"Fullformat" 36x24 har fördelar så länge man håller sig under kanske 150mm, där det är lätt att hitta objektiv till rimliga pengar. Samt ganska stora (men ibland kostsamma) fördelar när ljuset tryter...
Bengts orginalfråga tror jag är ganska välbesvarad, siffran som redovisar "DR" är bara en av väldigt många relevanta "spot-mätningar" från bilden som som visar på "total bildkvalitet".
Vill man ta frågan lite längre så finns det andra mätsätt som ger en mer detaljerad bild av den dynamiska förmågan och renhet i olika exponeringsavsnitt i jämförelsen mellan olika kameror. Låt vara att skillnaden mellan A700 och D700 bara är ett par tiondels Ev när man mäter statiskt (maxmängden ljus som kan mätas innan mättning dividerat med mörkerbruset), men jämför detta: Hur ser resten av kurvan ut? DR berättar bara om svartpunkten. Hur ser djupa skuggor ut (1%)? Hur ser mellangrå ut (10%)? Här tittar vi på höjden under kurvan i stället för att titta på hur långt den sträcker sig i sidled innan den bottnar. D700 har när man tittar på detta, lite mer verklighetsbaserade sätt ungefär samma brus på ISO400 som A700 på ISO100, och samma mellan mellan A700-1600 och D700-6400.