Men då får man ju ännu större flexibilitet med en ännu större sensor.
Ja.
Men eventuellt på bekostnad av att också bli ytterligare större, tyngre och dyrare (precis som FF oftast är större, tyngre och dyrare än mindre format som tex APS-C).
Idealet borde alltså vara vaddå för storlek?
Finns ingen.
Man får helt enkelt försöka att räkna på helheten i ett system (kostnad, vikt, storlek, skärpedjup, DR, upplösning, etc) och sedan försöka att matcha det med sin kravbild man har och den typ av fotografering man tänkt sig.
Allt i livet är en kompromiss.
Ibland behöver man en cykel, ibland en traktor.
Alla har olika behov, och oftast också olika behov i olika situationer.
Personligen så har jag två snabba FF-DSLR-hus med mycket god DR och ljuskänslighet, normal upplösning (har inget behov för extrema sådana) med snabb OVF och AF för sportfoto, djurfoto (kräver absolut snabbhet på AF) och arkitektur (kräver bra vidvinklar), samt för större tyngre telezoomar.
Sedan så har jag precis skaffat en liten lätt spegellös APS-C för gatufoto (med vidvinkel 1,4-prime), som flanörkamera (med mellanzoom) och för resor (med vädertätad guilty pleasure zoom). Här har jag oftast inte bråttom, utan kan oftast ta mig tid att fota.
När jag inte orkar släpa på någon av ovan så har jag en liten Canon S95 med 1/1,7" sensor. Hyfsat bra optik för att vara en kompakt (här ligger mobiler fortfarande efter), bra RAW-format och med en sensor som fortfarande är snäppet bättre än de flesta mobiler. Kommer nog att så småningom ersättas av en motsvarande 1"-kompakt (förmodligen någon i Sonys RX-100-serie).
Utöver det så har jag ju tack vare mina mobiler alltid med mig två kameror; en iPhone 5 med 1/3.2" sensor och en Nokia Lumia 1020 med 1,5" sensor.
Hade jag haft ett ännu större fotointresse, och hade orkat ta med mig ännu större kamerahus, så hade jag säkert kunnat tänkt mig en MF ifrån Hasselblad, Leica eller PhaseOne (trolgitvis den sistnämnda).
Så finns inget rätt/fel även för mig. Tar jättegärna bilder med mina mobilers små sensorer när så passar bäst och är enklast.
Som Agfors nämnde innan, så tror jag även att över tiden så kommer kvalitetesförbättringar leda att vi så sakta i snitt att stegvis gå ner lite i sensorstorlekar. Det är en trend som pågått i 150 år, och kommer säkert att så sakta fortsätta så.
Till slut så kommer säkert bildkvaliteten i alla mobiler vara tillräckligt bra för att vi alla fotografer helt klarar oss på det.
Då handlar det mer om att man som entusiast eller yrkesfotograf vill ha bättre ergonomi och bra bygge att fästa på linserna (kanske några extra grepp att montera på mobilen).