ma59
Aktiv medlem
Mats, Martin utgår ifrån en ganska stor generalisering - som iofs faktiskt stämmer ganska bra i de flesta fall.
Bildkvalitetsbegränsningar i en optik när man konstruerar den beror på ett par saker, max bländare är en, mängd retrofokus är en annan (för vidvinklar) och hur stor bildvinkel som används av optiken är en tredje. Den är ganska viktig.
Vill man öka den använda bildvinkeln så måste hela konstruktionen planeras om, större glasdiametrar måste användas i fram- och bakändan av objektivet och framför allt måste man ta större hänsyn till korrektionsgrader i förhållande till vinklarna. Detta ger betydligt mindre möjligheter att behålla centerdelen "perfekt" om man vill ha ytterkanterna "ok".
Som jämförelse kan vi ta Nikons AFS50 och Olympus 4/3 50F2Makro...
Nikkor-optiken är en av de över fältet (hörn-till-hörn) jämnaste optiker som någonsin konstruerats (i 35-60mm-klassen för 36x24mm format), men är aldrig någonsin, på någon bländare, ens i närheten av att vara så skarp (per mm) som Olympusen - som är planerad för ganska exakt HALVA bildvinkeln. En fjärdedel av utlysningsytan.
Båda har samma pris (nja, på ett ungefär iaf) och de är båda värda sitt pris. Hade du monterat Olympusen på en Nikon-kamera (hur nu det skulle gå till...) så hade du i mitten haft den skarpaste "normal" som någonsing tillverkats. MYCKET skarpare än t.ex Nikkor60Makro osv osv... Men bara ut till halva bildbredden, sedan hade det varit tvärstopp.. Extrem oskärpa, extrem CA och extrem vinjettering.
AFS50 monterat på en Olympus 4/3 däremot hade sett ganska oskarp ut över hela bilden, men hörnskärpan hade varit nästan exakt lika bra som mittskärpan - på alla bländare. Båda objektiven är 50mm brännvidd, lika i konstruktionspris, men planerade för olika sensorstorlekar.
Monterat på sina respektive format är de dock båda ungefär lika skarpa, i linjer per bildbredd mätt (likvärdigt med "antal MP i verkliga detaljer").
Jag är med.Men inget i det du nu skrev gör att det jag invände emot när jag svarade "makten" har påverkats.Det handlade om nåt annat än det du talar om.
Olympusobjektivet du nämner är byggt för att "belysa" en mindre yta (= mindre bildcirkel) än Nikkoren = det räcker att det är skarpt över den ytan, men destor större krav just där...
Den måste ju vara skarpare per millimeter om bilder skall bli lika bra, utskrivna/framkallade till en given storlek.Lika klart är att då den är beräknad för 4:3 bildcirkeln så behöver den ju inte vara skarp *utanför* det området.
Nikkoren är vad jag kan se avsedd för både "FF" & "APCS-C", så vs Olympusoptiken behöver den inte vara lika skarp per mm för att ge "samma" kvalitet vid utskrift/framkallaning till samma storlek Iofs finns ju faktorn kvar att för APS-C måste den vara skarpare än för FF, men relaterat till 4:3 är kraven lägre för Nikkoren.
Lite tripp-trapp-trull där, FF>APS-C>4:3 vad gäller krav på objektivets millimetrupplösning ned till sensorn så att säga...vilket vi bara kan sägas vara eniga om.