apersson850
Aktiv medlem
Tittar man på Canons EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och jämför med EF 24-105 mm f/4L IS USM ser man att de är närmast identiska i storlek och vikt. De är också snarlika i funktionalitet.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har lekt med tanken att utöka min fotoutrustning med ett kamerahus med FF-sensor. Jag tänker mig en 6d mk II eller möjligen en begagnad 5D mark [II-IV]. Med tanke på introduktionen av R-serien och åldern på dessa kamerahus börjar de komma ned i överkomliga priser, Nypriset på 6D mk II är ungefär samma som 90D t.ex.
Problemet jag har är då objektiven. För mina APS-C-kameror har jag samlat på mig EF-S-objektiv som överlappande täcker brännviddsintervallet 10-250 mm, och för FF har jag bara två objektiv, ett drygt 30 år gammalt 50-200 med långsam och bullrig fokusmotor med oprecis och glappande manuell mekanisk fokusjustering och ett ganska nytt EF50/1.8 STM. Mitt mest använda objektiv är ett 18-135 mm, vilket omräknat för FF (x1,6) borde bli ca 28-210 mm. Jag kan tänka mig att 50mm-objektivet kommer man ganska långt med, men om man vill ha lite mera brännviddsvariation, vad ska man välja då?
Eller är det enklare att jag håller mig till APS-C och köper en 80D eller 90D i stället? Det finns visserligen begagnade 7D mk II för rimliga priser men den modellen är inte heller särskilt modern, och en 7D mk III lär väl inte komma, några menar att det var 90D som det blev i stället.
Eller ännu enklare att jag håller mig till den utrustning jag redan har, för ärligt talat så har jag nog inte riktigt vuxit ur den kamera jag har ännu. Förmodligen finns det annars fler saker som behöver uppgraderas med en större kamera, för de flesta FF-kameror och mer avancerade APS-C-dito är större och tyngre rent fysiskt, t.ex. kan det behövas en större kameraväska och ett kraftigare kamerastativ.
Hej!Jag har lekt med tanken att utöka min fotoutrustning med ett kamerahus med FF-sensor. Jag tänker mig en 6d mk II eller möjligen en begagnad 5D mark [II-IV]. Med tanke på introduktionen av R-serien och åldern på dessa kamerahus börjar de komma ned i överkomliga priser, Nypriset på 6D mk II är ungefär samma som 90D t.ex.
Problemet jag har är då objektiven. För mina APS-C-kameror har jag samlat på mig EF-S-objektiv som överlappande täcker brännviddsintervallet 10-250 mm, och för FF har jag bara två objektiv, ett drygt 30 år gammalt 50-200 med långsam och bullrig fokusmotor med oprecis och glappande manuell mekanisk fokusjustering och ett ganska nytt EF50/1.8 STM. Mitt mest använda objektiv är ett 18-135 mm, vilket omräknat för FF (x1,6) borde bli ca 28-210 mm. Jag kan tänka mig att 50mm-objektivet kommer man ganska långt med, men om man vill ha lite mera brännviddsvariation, vad ska man välja då?
Eller är det enklare att jag håller mig till APS-C och köper en 80D eller 90D i stället? Det finns visserligen begagnade 7D mk II för rimliga priser men den modellen är inte heller särskilt modern, och en 7D mk III lär väl inte komma, några menar att det var 90D som det blev i stället.
Eller ännu enklare att jag håller mig till den utrustning jag redan har, för ärligt talat så har jag nog inte riktigt vuxit ur den kamera jag har ännu. Förmodligen finns det annars fler saker som behöver uppgraderas med en större kamera, för de flesta FF-kameror och mer avancerade APS-C-dito är större och tyngre rent fysiskt, t.ex. kan det behövas en större kameraväska och ett kraftigare kamerastativ.
För landskap och viss dokumentär FF är bättre men MF är bäst för landskap. För dokumentärt ihop med möjlighet till video, djur och fågel tycker jag att APS-C fungerar bättre då utrustningen blir lättare. För resor är en FF kompaktkamera med inbyggd normal Zoom eller APS-C systemkamera som fungerar bäst för mig. Det är väldigt dyrt att uppdatera till FF. Jag håller på med det och kommer inte ha råd att köpa 400mmF2.8 VR tele till FF. Jag håller idag på att uppdatera vissa vidvinklar till FF och dessa är dyra också även begagnad exempelvis Zeiss Milvus 15mmF2.8 eller en Zeiss Milvus 25mmF1.4. Jag arbetar i båda systemen idag och när jag uppdatera klart till FF kommer jag skaffa en liten utrustning med digital MF med tre optik för landskap.Jag har lekt med tanken att utöka min fotoutrustning med ett kamerahus med FF-sensor. Jag tänker mig en 6d mk II eller möjligen en begagnad 5D mark [II-IV]. Med tanke på introduktionen av R-serien och åldern på dessa kamerahus börjar de komma ned i överkomliga priser, Nypriset på 6D mk II är ungefär samma som 90D t.ex.
Problemet jag har är då objektiven. För mina APS-C-kameror har jag samlat på mig EF-S-objektiv som överlappande täcker brännviddsintervallet 10-250 mm, och för FF har jag bara två objektiv, ett drygt 30 år gammalt 50-200 med långsam och bullrig fokusmotor med oprecis och glappande manuell mekanisk fokusjustering och ett ganska nytt EF50/1.8 STM. Mitt mest använda objektiv är ett 18-135 mm, vilket omräknat för FF (x1,6) borde bli ca 28-210 mm. Jag kan tänka mig att 50mm-objektivet kommer man ganska långt med, men om man vill ha lite mera brännviddsvariation, vad ska man välja då?
Eller är det enklare att jag håller mig till APS-C och köper en 80D eller 90D i stället? Det finns visserligen begagnade 7D mk II för rimliga priser men den modellen är inte heller särskilt modern, och en 7D mk III lär väl inte komma, några menar att det var 90D som det blev i stället.
Eller ännu enklare att jag håller mig till den utrustning jag redan har, för ärligt talat så har jag nog inte riktigt vuxit ur den kamera jag har ännu. Förmodligen finns det annars fler saker som behöver uppgraderas med en större kamera, för de flesta FF-kameror och mer avancerade APS-C-dito är större och tyngre rent fysiskt, t.ex. kan det behövas en större kameraväska och ett kraftigare kamerastativ.
Det går inte att svara på, för det har jag inte gjort.
Nej, jag inbillade mig inte att du var speciellt bekymrad över kameratillverkarnas vinstmarginaler. Men du kan vara övertygad om att de som jobbar hos kameratillverkarna är det.Nähä, och jag köpte inte en spegellös kamera för att jag vill öka kameratillverkarnas vinstmarginaler.
Du verkar ha fått en massa svar här redan. Men FF har sina fördelar och jag som nyligen gått upp till FF har funnit mer fotointresse igen. Jag har testar främst APS-C men även micro 4/3 en del. För min del blir kvalitén så pass lidande att det tappar stinget. Med en av de bästa mobilkamerorna blir det rätt liten skillnad upp till micro 4/3 tyvärr överlag och även om APS-C blir bättre på flera sätt kan det vara värt att ta steget till fullformat. Nu med spegellösa kameror behöver utrustningen inte bli allt för stor med rätt objektiv. Då är det få nackdelar och flera fördelar.
hade inte sagt det bättre självFF är leksaker, precis som Leica I var vid introduktionen 1925. Vill man uppgradera på riktigt så satsar man på storformat (9 × 12 cm och uppåt). Visserligen får man då köra s.k. analog fotografi, men lite får man offra för att få godtagbar bildkvalitet. Om man absolut vill fota digitalt, är det enda raka naturligtvis att satsa på s.k. mellanformat (Hasselblad, Phase One, Leica) – FF är för amatörer.
Skämt åsido. Det är bara trams att APS-C eller för den delen även mindre sensorer inte skulle räcka till, såväl för amatörer som för proffs. Allt beror på vad man fotograferar och vilka behov man har för utskrifter och ev. tryck. Själv har jag med fullgott resultat gjort utskrifter på 100*70 cm från något croppade bilder tagna med en Panasonic DMC_LX3 (10 MP). Självklart är det en märkbar skillnad mellan bilder tagna med min Nikon D300 (APS-C från 2007) och min Z6 (FF från 2018), men jag tvivlar på att skillnaden främst skulle bero på sensor-storleken.
Jag plåtar idag färg med Z6 + LTZ-adaptern med mina gamla Nikkorgluggar från 50–70-talen = funkar kanon. Svartvitt plåtar jag sedan 2013 med Leica Monochrom (från 2012, "M9" 18 MP FF CCD) och har inte upplevt något som helst behov att "uppgradera" till en M10-modell.
Faktum är att det är få (om någon) som skulle se någon skillnad mellan en utskrift, säg i A4-format, mellan en bild tagen med en superduper FF-kamera med värstingobjektiv, och en tagen med en modern smartphone, t.ex. en iPhone 12. Så det där om att sensorformatet skulle vara av någon avgörande betydelse för en glad amatör jämfört med andra faktorer är helt enkelt inte sant.
/ FiCa1
Det är som jag skrev i mitt inledande inlägg att det handlar om en tankelek, och att vad jag kan förstå så är det en ganska kostsam resa med objektivuppgradering, så förmodligen stannar det med just ett tankeexperiment.Hej!
Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd men vill bara säkra upp frågan om vad det är fel med en gamla kameran som den nya ska lösa? Om det inte är solklart kommer du bara hamna i en evig snurra och aldrig komma i mål. Jag har en D800 med flera objektiv och Lumix GX80, gissa vilken som ståtar på hyllan sedan två år tillbaka? Visst, den lilla kameran är sämre men vad befriande att kunna ha med sig en liten kamera som är tillräckligt bra. Mitt önskemål var alltså först och främst portabiliteten och sedermera upptäcka förtjusningen med att kunna fota ljudlöst, särskilt vid porträttfoto, då motivet ofta undrar om jag ska börja någon gång…varpå flera naturliga bilder säkrats pga den spegellösa kamerans möjlighet till elektronisk slutare, blidkvaliteten är tillräckligt bra. Bra bilder kräver fint ljus ställer enligt min uppfattning låga krav på utrustningen och följden blir liten eller ytterst begränsad efterbehandling. Det var mina två korvören i frågan.
Hej!Det är som jag skrev i mitt inledande inlägg att det handlar om en tankelek, och att vad jag kan förstå så är det en ganska kostsam resa med objektivuppgradering, så förmodligen stannar det med just ett tankeexperiment.
Det är absolut inget fel med den 200D som jag har som förstakamera, (Har även en 1000D som backup, köpt på Stadsmissionen för 100Kr) den är liten och lätt och har ändå ganska bra prestanda med sin 24MP-sensor och DIGIC 7-processor. Den tar fina bilder och är förhållandevis snabb, bara 2 bilder per sekund långsammare än en 6DmkII. Om vi fortsätter att jämföra den med 6Dmk2 har den samma typ av utvikbar display med samma upplösning och knappar och menyer är ungefär likadana, även om det finns fler på 6D*.
Men jag kan bli lite trött på att ständigt få höra på ett lite nedsättande sätt att det är en instegsmodell och crop-kamera som bara är en leksak för nybörjare, både i olika forum som detta och hos fotohandlare man besöker och även om det lilla formatet (med ett 24mm pancake går kameran ned i jackfickan) var en av parametrarna som ledde till mitt val av kamerahus så är den ibland aningen liten att hålla i, lillfingret får nätt och jämnt plats (Canon har såvitt jag vet inget passande batterigrepp). Sen kan man eventuellt sakna finesser som mer avancerade modeller har, som vädertätning, autofokuskalibrering, vattenpass och inbyggd GPS. Dessutom kan man sukta efter de fördelar med skärpedjup, dynamik och brusfrihet som en större sensor förhoppningsvis ger. Den har dock både WiFi, Bluetooth och NFC-anslutning och det är inte särskilt komplicerat att låta kameran använda mobiltelefonens GPS eller att koppla ihop kameran med mobiltelefonen, datorn eller surfplattan för att granska bilder man tagit.
Oavsett om det nån gång blir en FF-kamera så kommer jag ganska säkert att behålla min APS-C, eller möjligen uppgradera den till en nyare. Min gamla trotjänare 400D hade jag nog behållt ett tag till om det inte hade varit för att den försvann på en semesterresa för några år sedan tillsammans med några objektiv när den var utlånad till min dotter, lite oklart hur det gick till men förmodligen blev kameraväskan stulen på flygplatsen.
Nej, det gör jag inte. Däremot verkar du inte (vilja) förstå att mängden glas påverkas av objektivets brännvidd ihop med ljusstyrka och eftersom man inte behöver lika hög ljusstyrka för motsvarande resultat med en småbildssensor så blir detta nära nog ett nollsummespel. Du kan antingen ha en mindre sensor och ljusstarkare objektiv eller en större sensor med ljussvagare objektiv för att få motsvarande resultat.
Ta t ex Fujfilms 56/1,2 som motsvarar 85/1,8 på småbild som illustration. Som av en händelse blir både 56/1,2 och 85/1,8 en bländaröppning på runt 47 mm. Fujifilm-objektivet är till och med något tyngre än mitt 85/1,8 till Nikon F, men det beror nog mest på konstruktionsval. Den till Nikon Z är istället något tyngre än Fujifilms, så 56:an ligger nästan prick* på medelvikten på de två småbildsobjektiven. Ett ovanligt förväntat resultat.
*Det skiljer 5 gram.
Håller med dig! Det finns numera både serier av fasta 1,8r och 2,8r till FF från både Nikon som var tidiga där till Z och numera även till Sony E och många av dessa är verkligen både lätta, relativt små, optiskt bra och överkomliga i pris. Till Sony tog det ett bra tag innan dessa 1,8r kom, då de satsade på GM high end för att möjligen ta proandelar. Eftersom Nikon såg sina DSLR:er som sin high end-linje så var det väl mer naturligt för dem att lägga 1,8rna tidigt i sin road map. Personligen hade jag hellre sett att Sony gjort likadant eftersom de fkesta ändå inte har råd att efterfråga GM. Sedan är det exv. en förvånansvärt marginell skillnad mellan en 85mm 1,4 och en 1,8 G. Min son har haft båda och sålt sin GM när det gick upp för honom.
Vid sidan av detta i det som redan är nämnt så är det fortfarande så att om man sätter exv. en 85:a på ett Sony APS-C med max 24 MP så får man avsevärt lägre perceptuell upplösning än om man sätter samma objektiv på ett FF-hus med 43, 50 eller varför inte 60 MP. Fuji har väl hetsat sina sensorer ett par MP till men det har nog ingen större betydelse.
Jag gjorde en snabbsimulering av Sony GM 85mm/1,4 och Sony G 85MM/1,8 på DXO och testade med A6000 med 24 MP och A7r4 med 60 för "Sharpness":
A6000 och GM 85mm/1,4 gav 19 MP perceptuellt
A7r4 med samma objektiv gav 47 MP perceptuellt
A6000 och G 85mm/1,8 gav 16 MP perceptuellt
A7r4 med samma objektiv gav hela 55 MP perceptuellt
Begreppet "perceptuellt" är alltid lägre än kamerans nominella antal pixlar till följd av förlusterna objektiven ger.
Tyvärr kan vi ju aldrig testa Fuji på DXO då de inte fixar att testa Fujis sensorer så alla Fuji-användare kan leva vidare i tron att det inte finns något prestandapris alls att betala för ett val av av en drygt hälften så stor sensor men sannolikt kommer även Fuji realistiskt sett hamna i samma härad.
I dag är det fortfarande så att typvärdet för APS-C är 24 MP och har varit så i snart 10 år medan FF max har 60 MP idag och möjligen 100 MP snart står för dörren. Nästa generation APS-C från Sony verkar få drygt 30 MP, så skillnaderna relativt verkar bestå.
Hej!
Jag är helt o hållet med på dina åsikter. Det är bedrövligt att vuxet folk inte har lämnat mobbning bakom sig. Jag blev bemött av vuxna män i fotobutiken i min ungdom som en ”plastfotograf” eftersom jag i unga år endast hade råd med en minolta. Jag visste mkt väl vad som var det ”riktiga” kameramärket, ist för att vara trevlig o glädjas över återväxten inom hobbyn så var man nödgade att påpeka att jag köpt fel kamera. Hur kul är det?
Kolla dem här filmerna, alla är bra, den längre om porträtt är otroligt bra tyvärr har David precis gått bort. Han har till skillnad från den absoluta majoriteten i sitt yrke sett, upplevt o fotograferat sådant vi andra bara kan fantisera om, den mannens ödmjukhet inför saker och ting är klart eftersträvansvärt.
Mattias Burling
David Thorpe
Porträtt
Annat
Det är som jag skrev i mitt inledande inlägg att det handlar om en tankelek, och att vad jag kan förstå så är det en ganska kostsam resa med objektivuppgradering, så förmodligen stannar det med just ett tankeexperiment.
Det är absolut inget fel med den 200D som jag har som förstakamera, (Har även en 1000D som backup, köpt på Stadsmissionen för 100Kr) den är liten och lätt och har ändå ganska bra prestanda med sin 24MP-sensor och DIGIC 7-processor. Den tar fina bilder och är förhållandevis snabb, bara 2 bilder per sekund långsammare än en 6DmkII. Om vi fortsätter att jämföra den med 6Dmk2 har den samma typ av utvikbar display med samma upplösning och knappar och menyer är ungefär likadana, även om det finns fler på 6D*.
Men jag kan bli lite trött på att ständigt få höra på ett lite nedsättande sätt att det är en instegsmodell och crop-kamera som bara är en leksak för nybörjare, både i olika forum som detta och hos fotohandlare man besöker och även om det lilla formatet (med ett 24mm pancake går kameran ned i jackfickan) var en av parametrarna som ledde till mitt val av kamerahus så är den ibland aningen liten att hålla i, lillfingret får nätt och jämnt plats (Canon har såvitt jag vet inget passande batterigrepp). Sen kan man eventuellt sakna finesser som mer avancerade modeller har, som vädertätning, autofokuskalibrering, vattenpass och inbyggd GPS. Dessutom kan man sukta efter de fördelar med skärpedjup, dynamik och brusfrihet som en större sensor förhoppningsvis ger. Den har dock både WiFi, Bluetooth och NFC-anslutning och det är inte särskilt komplicerat att låta kameran använda mobiltelefonens GPS eller att koppla ihop kameran med mobiltelefonen, datorn eller surfplattan för att granska bilder man tagit.
Oavsett om det nån gång blir en FF-kamera så kommer jag ganska säkert att behålla min APS-C, eller möjligen uppgradera den till en nyare. Min gamla trotjänare 400D hade jag nog behållt ett tag till om det inte hade varit för att den försvann på en semesterresa för några år sedan tillsammans med några objektiv när den var utlånad till min dotter, lite oklart hur det gick till men förmodligen blev kameraväskan stulen på flygplatsen.
Det finns ju redan ett par APS-C med 32MP; Canon 90D samt M6mk2.
Sen ryktas ju nästa Fuji-sensor bli 43MP.
Kul, den attityden går säkert bra hem i verkliga livet! (sen är tyvärr ett motljusskydd är orimligt dyrt som reservdel till ditt försvar, men det är inte det man utläser av din sista mening).APS-C och EF-S är leksaker, inget annat. Perfekt present till brorsdotter som läser estetik på gymnasiet. Priser är i klass med motsljusskyddet till ett av. mina objektiv.
Vill en ta steget upp så go FF.