Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det viktiga är inte främst sensorstorleken utan pixeltätheten. Med samma pixeltäthet spelar det ingen roll om man använder småbild eller halvformat om man behöver beskära bilden till mindre än halvformat.
Ja och även här kommer ju teknikfaktorn in. Tidigare trodde många att det var en naturlag att vi skulle straffas om pixlarna blev fler och mindre med mer brus och sämre DR, allt annat lika. Istället så är nu de flesta uppdaterade och förstår att det handlar om yta. Många fler pixlar kan ju ge samma yta som färre och större.
När jag köpte min A350 med 14 MP och A300 hade 10 om jag inte missminner mig så var ju ryggmärgsreflexen att den med fler pixlar måste vara brusigare. Tester visade att så inte var fallet och det har ju DxO också visat med sina normaliserade tester där alla testade kamerors bilddata skalas ner till ett gemensamt format i "print". Det tog lång tid att komma dit.
När Sony tog sitt stora språng på hela två steg i DR på basISO för fyra fem år sedan så handlade det om ny teknik och inte om naturlagar.