Mankan G
Aktiv medlem
Jag har inte haft problem med 70-300VR, men då fotar jag inte motorcyklar. Jag HAR haft problem med 70-200VR, men av helt andra orsaker... Jag tycker helt enkelt det är för dyrt för vad det ger, det har lite för många bildkvalitebrister (det är inte klart bättre på en DX än 70-300 på en FX!) för att motivera sitt pris - för mitt användande. Jag har mycket bättre (optiskt mycket bättre) 200-135-100-85mm gluggar som tillsammans kostade mindre än nypriset på 70-200VR. Jag är nog motsatsen till dig i det här sammanhanget, jag har inget speciellt behov av AF-hastighet eller zoom, men ljusstyrka i kombination med hörn-hörn skärpa är värt mycket för mig.
observera att jag har inget emot 70-300 rent optiskt. Jag accepterar tom 80-400 med dess brister så... Det är ren och skär AF hastighet som 70-300 saknar jämfört med 70-200. 70-200 på min D300 är faktiskt på gränsen även den. Samma 70-200 monterad på min tidigare D2X var knappt men märkbart säkrare i situationer som jag ofta råkar ut för på crossbanan.
Ett exempel: Jag stod bakom ett hopp och kameran hade bråkdelen av en sekund på sig att skruva AF rätt. I den sista bilden så har kameran missat en aning medan den första är skarp. Jodå jag vet att de inte är helt exakt samma förutsättningar. Se dem mer som exempel. Till saken hör att den andra bilden är en del i en serie där bild 1, 2,3,4,7 är skarpa meda 5 och 6 är aningens oskarpa. .