Sven Blomquist
Aktiv medlem
Tror många med den här tvärsäkra attityden egentligen är väldigt osäkra och måste påstå att deras val är korrekt för att inte själva börja tvivla. Min egen inställning är att använda don efter situation. Har redan APS-C och FF men sku lle gärna också ha en Fuji GFX 100. De har helt överlägsen bildkvalitet för motivområden där denna typ av kamera passar. Som till exempel porträtt, landskap och vissa naturbilder. Nu är det en häftig investering och det är tunga prylar att släpa på. MF kameror fungerar till mycket men de är absolut inga allroundkameror. Hur vi än gör blir det en kompromiss. Nu skall jag ut med mina två hundar och låta dem bada i en långgrund vik. Med mig tar jag en Fuji X-H1 med 50-149/2,8 (70-210i FF). Skälet är att den är mindre och väger något mindre än Canon 5d MKIV med ett 70-200. Dessutom trivs jag bäst med hanteringen den kameran ger. Detta trots jag fotat med Canon 5D kameror sedan första modellen kom ut 2005. Hur man trivs med att fota med en viss kamera är en viktig del i kompromissen.
Jag har gjort resan från småbild (analogt) till APS-C digitalt men längtade tillbaka till småbildsformatet (24x36mm) så jag landade i en 5D mk II. Vandrade en del i Alperna och det blev lite jobbigt med vikten. Så när Fuji XPRO-1 dök upp gick jag tillbaka till APS-c och där är jag kvar. Numera är det Fuji XT-4 som gäller. Den är lagom stor och tung och levererar perfekt i JPEG. Jag gillar inte att pilla med efterbearbetning.Livet är för kort för det.