Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att gå från APS-C till FF

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror många med den här tvärsäkra attityden egentligen är väldigt osäkra och måste påstå att deras val är korrekt för att inte själva börja tvivla. Min egen inställning är att använda don efter situation. Har redan APS-C och FF men sku lle gärna också ha en Fuji GFX 100. De har helt överlägsen bildkvalitet för motivområden där denna typ av kamera passar. Som till exempel porträtt, landskap och vissa naturbilder. Nu är det en häftig investering och det är tunga prylar att släpa på. MF kameror fungerar till mycket men de är absolut inga allroundkameror. Hur vi än gör blir det en kompromiss. Nu skall jag ut med mina två hundar och låta dem bada i en långgrund vik. Med mig tar jag en Fuji X-H1 med 50-149/2,8 (70-210i FF). Skälet är att den är mindre och väger något mindre än Canon 5d MKIV med ett 70-200. Dessutom trivs jag bäst med hanteringen den kameran ger. Detta trots jag fotat med Canon 5D kameror sedan första modellen kom ut 2005. Hur man trivs med att fota med en viss kamera är en viktig del i kompromissen.

Jag har gjort resan från småbild (analogt) till APS-C digitalt men längtade tillbaka till småbildsformatet (24x36mm) så jag landade i en 5D mk II. Vandrade en del i Alperna och det blev lite jobbigt med vikten. Så när Fuji XPRO-1 dök upp gick jag tillbaka till APS-c och där är jag kvar. Numera är det Fuji XT-4 som gäller. Den är lagom stor och tung och levererar perfekt i JPEG. Jag gillar inte att pilla med efterbearbetning.Livet är för kort för det.
 
Tror många med den här tvärsäkra attityden egentligen är väldigt osäkra och måste påstå att deras val är korrekt för att inte själva börja tvivla. Min egen inställning är att använda don efter situation. Har redan APS-C och FF men sku lle gärna också ha en Fuji GFX 100. De har helt överlägsen bildkvalitet för motivområden där denna typ av kamera passar. Som till exempel porträtt, landskap och vissa naturbilder. Nu är det en häftig investering och det är tunga prylar att släpa på. MF kameror fungerar till mycket men de är absolut inga allroundkameror. Hur vi än gör blir det en kompromiss. Nu skall jag ut med mina två hundar och låta dem bada i en långgrund vik. Med mig tar jag en Fuji X-H1 med 50-149/2,8 (70-210i FF). Skälet är att den är mindre och väger något mindre än Canon 5d MKIV med ett 70-200. Dessutom trivs jag bäst med hanteringen den kameran ger. Detta trots jag fotat med Canon 5D kameror sedan första modellen kom ut 2005. Hur man trivs med att fota med en viss kamera är en viktig del i kompromissen.

Personligen säger jag inte detta, även om du verkar tro det ibland. Däremot tycker jag att om man ska göra jämförelser så får man ta hänsyn till vad det faktiskt är man kompromissar kring och inte påstå att det finns gratisluncher, vilket ofta blir fallet.

Nu har du ju de objektiv du har, men du kan lika gärna sätta ett 70-200/4 på 5D så väger det i stort sett samma eftersom 5D är lite tyngre, men 70-200/4 II IS är lite lättare än Fujis objektiv. En R5/R6 med Canons extremt kompakta 70-200/2,8 väger i samma härad som Fuji-kombinationen och med dito 70-200/4 blir det lättare. Däremot får förstås plånboken lida och Canon har valt andra kompromisser för dessa objektiv än Nikon som valde att göra ett konventionellt 70-200/2,8. Det har sina/andra fördelar, men det syns på storlek och vikt. Något 70-200/4 finns inte direkt till Z-fattningen.

Argument av typen att APS-C är leksaker är inget jag håller med om, men den mindre sensorn har ändå sina begränsningar givet de objektiv som finns i verkligheten. Om de har betydelse är väl lite mer en personlig fråga. Själv har jag svårt för m4/3 i systemkamerasammanhang då det oftare börjar synas mer att sensorn är mindre med typiska objektiv och har man inte sådana försvinner mycket av poängen, i vart fall för stillbild.

Problemet med GFX är att även om det nog är det mest mångsidiga mellanformatssystemet som är "aktivt" så är det ändå långt efter småbildssystemet och därunder, men struntar man i mångsidigheten så kan det förstås vara intressant. Och man behöver inte bekymra sig om råkonverteraren "gillar" X-trans eller inte... :D
 
Hej!

Jag är helt o hållet med på dina åsikter. Det är bedrövligt att vuxet folk inte har lämnat mobbning bakom sig. Jag blev bemött av vuxna män i fotobutiken i min ungdom som en ”plastfotograf” eftersom jag i unga år endast hade råd med en minolta. Jag visste mkt väl vad som var det ”riktiga” kameramärket, ist för att vara trevlig o glädjas över återväxten inom hobbyn så var man nödgade att påpeka att jag köpt fel kamera. Hur kul är det?



Kolla dem här filmerna, alla är bra, den längre om porträtt är otroligt bra tyvärr har David precis gått bort. Han har till skillnad från den absoluta majoriteten i sitt yrke sett, upplevt o fotograferat sådant vi andra bara kan fantisera om, den mannens ödmjukhet inför saker och ting är klart eftersträvansvärt.



Mattias Burling






David Thorpe



Porträtt




Annat


Om man tittar på Thorpes porträtt-video så ser man vad en skicklig fotograf kan göra med en liten ganska anspråkslös kamera. Han jobbade helst med M43. Lilla pärlan Olympus 45mm/1,8 kostar inte många kronor.

Och som i Burlings första postulat: Det spelar ingen roll vilken kamera du har. Väldigt ofta är det faktiskt sant.
 
Om man tittar på Thorpes porträtt-video så ser man vad en skicklig fotograf kan göra med en liten ganska anspråkslös kamera. Han jobbade helst med M43. Lilla pärlan Olympus 45mm/1,8 kostar inte många kronor.

Och som i Burlings första postulat: Det spelar ingen roll vilken kamera du har. Väldigt ofta är det faktiskt sant.
Men det blir lätt en ständig rundgång där man inte klarar att hålla två saker i huvudet samtidigt och därför bestämmer sig att det går lika bra att fotografera med en oslipad gurka. Det är två olika frågor och man kan vare sig kompensera fullt ut för dåliga prylar med talang eller förmåga och inte heller kompensera fullt ut för dåliga prylar med talang eller förmåga. Vilken betydelse sedan prylarna har beror helt på vad det är för motiv och i vilket sammanhang. Ibland finns också tendensen att man säger att det blir ju jättebra bilder med x, när frågan kanske istället borde vara vilka bilder det inte blev med x.

Men som sagt... Jag svängde in vid Tullgarn nyligen och tog några bilder med D850 och 24-120/4 (som förvisso inte är världens optiska åttonde underverk), men det blir ju som det blir när det är dassljus. Det blev förstås bättre än med en mobiltelefon, men ingen kamera i världen kan fixa till det ljuset. Jag kom dit när jag kom dit eftersom jag helt enkelt körde förbi och tyckte att det kunde vara ett vettigt bensträckarställe. Och grävlingen som kom kutande blev däggdjurens motsvarighet till suddmes, eftersom det monterade objektivet och inställda värden var åt helsike fel för att fotografera kutande grävlingar i skymningen. jag hade ju legat och dragit lite på stabiliseringen nedbländat. Det bästa resultatet givet läge hade det förmodligen blivit om jag stannat kvar tills det blev mörkare om jag hämtat det halvdana Manfrotto 190 som låg i skuffen. Dock var jag inte särskilt sugen på det, särskilt som det förelåg ett konstant regnhot. I princip låg jag och körde precis i framkant av fronten. Vill jag ha bättre bilder får jag åka dit vid ett bättre tillfälle.

PS.
Nu säger jag alltså inte att 45/1,8 är en oslipad gurka. Jag har tyckt att den ser bra ut, men vill man ha riktigt kort skärpedjup så får man förstås leta vidare. Utsnittet tycker jag brukar se bättre ut än 85 på småbild med 3:2, där jag egentligen gillar 105 mer.
DS.
 
Men det blir lätt en ständig rundgång där man inte klarar att hålla två saker i huvudet samtidigt och därför bestämmer sig att det går lika bra att fotografera med en oslipad gurka. Det är två olika frågor och man kan vare sig kompensera fullt ut för dåliga prylar med talang eller förmåga och inte heller kompensera fullt ut för dåliga prylar med talang eller förmåga. Vilken betydelse sedan prylarna har beror helt på vad det är för motiv och i vilket sammanhang. Ibland finns också tendensen att man säger att det blir ju jättebra bilder med x, när frågan kanske istället borde vara vilka bilder det inte blev med x.

Men som sagt... Jag svängde in vid Tullgarn nyligen och tog några bilder med D850 och 24-120/4 (som förvisso inte är världens optiska åttonde underverk), men det blir ju som det blir när det är dassljus. Det blev förstås bättre än med en mobiltelefon, men ingen kamera i världen kan fixa till det ljuset. Jag kom dit när jag kom dit eftersom jag helt enkelt körde förbi och tyckte att det kunde vara ett vettigt bensträckarställe. Och grävlingen som kom kutande blev däggdjurens motsvarighet till suddmes, eftersom det monterade objektivet och inställda värden var åt helsike fel för att fotografera kutande grävlingar i skymningen. jag hade ju legat och dragit lite på stabiliseringen nedbländat. Det bästa resultatet givet läge hade det förmodligen blivit om jag stannat kvar tills det blev mörkare om jag hämtat det halvdana Manfrotto 190 som låg i skuffen. Dock var jag inte särskilt sugen på det, särskilt som det förelåg ett konstant regnhot. I princip låg jag och körde precis i framkant av fronten. Vill jag ha bättre bilder får jag åka dit vid ett bättre tillfälle.

PS.
Nu säger jag alltså inte att 45/1,8 är en oslipad gurka. Jag har tyckt att den ser bra ut, men vill man ha riktigt kort skärpedjup så får man förstås leta vidare. Utsnittet tycker jag brukar se bättre ut än 85 på småbild med 3:2, där jag egentligen gillar 105 mer.
DS.
Detta med att framför allt adobe ar svårt att antera X-Trans är istoria sedan några år tillbaka. Det gäller att hänga med i utvecklingen. Jag anänvänder både Capture One Pro, ON1 2021 och LR/PS. Capture One ger bäst resultat men de andra två är så nära att man måste ta fram förstoringsglaset för att se någon som helst skillnad. Med andra ord är X-Trans inte längre ett problem och har inte varit sista 2-3 åren.
 
Detta med att framför allt adobe ar svårt att antera X-Trans är istoria sedan några år tillbaka. Det gäller att hänga med i utvecklingen. Jag anänvänder både Capture One Pro, ON1 2021 och LR/PS. Capture One ger bäst resultat men de andra två är så nära att man måste ta fram förstoringsglaset för att se någon som helst skillnad. Med andra ord är X-Trans inte längre ett problem och har inte varit sista 2-3 åren.

Fast det är det ju inte. Även om det blivit bättre så finns vattenfärgseffekt absolut kvar. För att helt få bukt med det så kan man ju använda enhance details-funktionen eller Iridient dock.
 
I senaste numret av tidningen Kamera & Bild (nr 4 som damp ner i brevlådan i dag) finns 16 sidor om och med Claes Grundsten, en av Sveriges, och kanske värdens, mest framstående naturfotografer. Ett fantastiskt reportage med makalösa bilder från hela världen. Han tillhör gruppen "vi lite äldre" och ger nu ut sin 35:e bok! Ni hittar hans hemsida HÄR.

Han fotograferar med utrustning från Olympus. Kamerorna har m4/3 sensorer med drygt 20 Mp. Sensorn är alltså ungefär hälften så stor (17,3 x 13 mm) som APS-C, eller en fjärdedel av småbild. (Läs också gärna hans syn på tekniken i moderna kameror).

Tipsar om detta reportage eftersom jag tror vi är många som kan inspireras och lära oss av Claes´ fantastiska bildkonst. Några kanske också ska räkna på hur gigantiskt stora sensorer de skulle behöva för att nå upp till Claes Grundstens tekniska och konstnärliga nivå;)
 
Fast det är det ju inte. Även om det blivit bättre så finns vattenfärgseffekt absolut kvar. För att helt få bukt med det så kan man ju använda enhance details-funktionen eller Iridient dock.
Har du verkligen då de senaste versionerna av all programvara. Slutade att prata om den för minst 2 år sedan. Orsaken är att jag inte drabbas av den numera.
 
Har du verkligen då de senaste versionerna av all programvara. Slutade att prata om den för minst 2 år sedan. Orsaken är att jag inte drabbas av den numera.

Nope, har inte använt LR på flera år, men ser ju exempelbilder ofta med det. Senaste var t.ex när jag kollade på testbilderna från Fujinon 18/1.4 på dpreview. Syns i flera av bilderna där, även om det som sagt inte är lika påtagligt som det brukade vara.

Om jag ska prata av egen erfarenhet dock så kör jag själv Capture One och även om det inte finns nån vattenfärgseffekt där så ser ju fortfarande X-trans filer inte lika detaljerade ut som bayer filer. Tom. när jag kollar igenom mina gamla D7000-filer som ju bara hade en 16MP sensor med lågpassfilter dessutom så ser de filerna ändå mer detaljerade ut än några av mina X-trans filer och då har jag ändå några av Fuji's skarpaste objektiv.
Dessutom lider Capture One av ett annat irriterande X-trans relaterat problem; så fort jag exporterar JPG's i lägre upplösning än den ursprungliga så blir kvalitén helt usel. Bilderna ser kraftigt överskärpta ut utan att jag ens lagt på nån output sharpening.

Det enda program jag använt som ger perfekt resultat med X-trans är RawTherapee. Tyvärr avskyr jag UI'n i det :( Önskar att alla program körde med samma demosaicing som det.
 
I senaste numret av tidningen Kamera & Bild (nr 4 som damp ner i brevlådan i dag) finns 16 sidor om och med Claes Grundsten, en av Sveriges, och kanske värdens, mest framstående naturfotografer. Ett fantastiskt reportage med makalösa bilder från hela världen. Han tillhör gruppen "vi lite äldre" och ger nu ut sin 35:e bok! Ni hittar hans hemsida HÄR.

Han fotograferar med utrustning från Olympus. Kamerorna har m4/3 sensorer med drygt 20 Mp. Sensorn är alltså ungefär hälften så stor (17,3 x 13 mm) som APS-C, eller en fjärdedel av småbild. (Läs också gärna hans syn på tekniken i moderna kameror).

Tipsar om detta reportage eftersom jag tror vi är många som kan inspireras och lära oss av Claes´ fantastiska bildkonst. Några kanske också ska räkna på hur gigantiskt stora sensorer de skulle behöva för att nå upp till Claes Grundstens tekniska och konstnärliga nivå;)

Det som dock saknas i ditt inlägg är det faktum att han är Olympus-ambassadör, så det ligger lite i sakens natur att han inte säger att man måste hoppa i APS-C/småbilds/mellanformatstunnan. Sedan får man väl ändå anta att han han trivs med det han har, men ambassadörer har ändå ett syfte för tillverkaren.

I övrigt har jag redan kommenterat ungefär detta kring prylar kontra talang etc i mitt närmaste inlägg ovan. Frågan om upplösning du smyger in tycker jag är lite separat från frågan om sensorstorlek, även om större sensorer i allmänhet finns med högre upplösning. Oaktat att man kan göra små sensorer med massor med pixlar (se vissa mobiltelefoner t ex) som mest innehåller skräp, och då menar jag inte motivet.
 
Detta med att framför allt adobe ar svårt att antera X-Trans är istoria sedan några år tillbaka. Det gäller att hänga med i utvecklingen. Jag anänvänder både Capture One Pro, ON1 2021 och LR/PS. Capture One ger bäst resultat men de andra två är så nära att man måste ta fram förstoringsglaset för att se någon som helst skillnad. Med andra ord är X-Trans inte längre ett problem och har inte varit sista 2-3 åren.

Ja och Photolab och PureRaw har inte bara svårt att hantera X-Trans utan kan överhuvudtaget inte öppna de filerna. Så X-Trans är och har varit begränsande för de som använder det.
 
Om man tittar på Thorpes porträtt-video så ser man vad en skicklig fotograf kan göra med en liten ganska anspråkslös kamera. Han jobbade helst med M43. Lilla pärlan Olympus 45mm/1,8 kostar inte många kronor.

Och som i Burlings första postulat: Det spelar ingen roll vilken kamera du har. Väldigt ofta är det faktiskt sant.
Ja det var David som slutgiltigt dödade alla illusioner om att kameran skulle spela någon större roll i mitt ”bildskapande” (för övrigt ett tramsigt uttryck som typ bara passar fotografer i den kategori man kan placera Annie Leibowitz, David LaChapelle i och liknande) och fick mig att testa m4/3 och det har jag ännu inte ångrat.

Jag har fångat mer bilder än någonsin med m4/3/spegellöst ur fotovinklar/positioner och vid tillfällen som hittills inte skulle gett så bra resultat så enkelt. Detta har absolut inget med sensorstorleken att göra, alls.

Välj en kamera med tillhörande system efter dess yttre attribut är otroligt mkt viktigare än vilken sensor som sitter i. Men visst ger en stor/större sensor finare bilder men inte såå mkt bättre att jag villigt och slentrianmässigt bär omkring på den som jag gör med min lilla Lumix.

Det är mkt synd att avskriva kamerasystem pga sensorstorlek, av alla skäl, åt båda håll.
 
Ja det var David som slutgiltigt dödade alla illusioner om att kameran skulle spela någon större roll i mitt ”bildskapande” (för övrigt ett tramsigt uttryck som typ bara passar fotografer i den kategori man kan placera Annie Leibowitz, David LaChapelle i och liknande) och fick mig att testa m4/3 och det har jag ännu inte ångrat.

Jag har fångat mer bilder än någonsin med m4/3/spegellöst ur fotovinklar/positioner och vid tillfällen som hittills inte skulle gett så bra resultat så enkelt. Detta har absolut inget med sensorstorleken att göra, alls.

Välj en kamera med tillhörande system efter dess yttre attribut är otroligt mkt viktigare än vilken sensor som sitter i. Men visst ger en stor/större sensor finare bilder men inte såå mkt bättre att jag villigt och slentrianmässigt bär omkring på den som jag gör med min lilla Lumix.

Det är mkt synd att avskriva kamerasystem pga sensorstorlek, av alla skäl, åt båda håll.

Om en större sensor ger bättre bilder beror mycket på vad man fotar. Ett bättre objektiv ger generellt sett bättre bilder annars.
 
Ja och Photolab och PureRaw har inte bara svårt att hantera X-Trans utan kan överhuvudtaget inte öppna de filerna. Så X-Trans är och har varit begränsande för de som använder det.
Du nämner raw-konverterare som jag inte hört talas om. Tar vi de stora som Capture One, ON1 2021 och LR/PS så har vi nog fångat in 90% av de som jobbar med raw. Att obskyra raw-program inte kan hantera X-Trans är väl deras problem. Inte Fujis. Eller har jag missuppfattat något. Tror inte det. Här en bild från bronsåldersleden vi gick idag i det fina vädret. Snabb framkallad i LR. Inga som helst problem med vattenfärgseffekter eller annat.
 

Bilagor

  • _ALM0722.jpg
    _ALM0722.jpg
    3.9 MB · Visningar: 39
Du nämner raw-konverterare som jag inte hört talas om. Tar vi de stora som Capture One, ON1 2021 och LR/PS så har vi nog fångat in 90% av de som jobbar med raw. Att obskyra raw-program inte kan hantera X-Trans är väl deras problem. Inte Fujis. Eller har jag missuppfattat något. Tror inte det.
Det går förstås att köpa påståendet om du hållt dig till Adobe och Phase/Capture One, men att DxO skulle vara så fantastiskt mer udda än On1 känns mer tveksamt.
 
Återkoppling till den egentligen meningslösa diskussionen om vilket sensorformat som är bäst. Vilket lätt kan bli som sandlådegräl om vilken skostorlek som är bäst.
Att styra skärpedjupet och då ha så ljusstark optik som möjligt är ofta en vågdelare.

Jag nämnde i mitt förra inlägg Olympus 45mm/1,8 för MFT. Ett objektiv motsvarande (ekvivalent) 90mm/3,5 på fullformat. Det är mycket populärt som porträttobjektiv.
Vid f:2 ger gluggen ofta ett lämpligt skärpedjup för ansikten med agenäm bokeh (hur bakgrundsoskärpan tecknar ut)
Jag tycker liksom många andra att strävan efter extremt tunnt skärpedjup går för långt. Och att det snarare blir fult och konstigt då det mesta i bilden suddas ut och hjärnan letar efter något som inte syns.
Givetvis finns det mycket fina porträtt med extremt tunnt skärpedjup och jag har själv testat väldigt ljusstarka porträtt-telen. Några få bilder på full öppning är riktigt fina, men det är ändå undantagsvis och inget jag strävar efter.
För MFT finns t.ex Leica 42,5mm/1,2 (ekv. 85mm/2,4). Ett helt igenom utsökt objektiv.

Detta är mina personliga preferenser och jag har absolut inga invändningar mot de som tycker annorlunda. Jag har heller inget behov av att klandra andra för deras intressen eller tycka att någon är en dålig fotograf.
 
Senast ändrad:
I sådana här sammanhang kan det vara meningsfullt att diskutera hur fotografering med olika sensorformat skiljer sig tekniskt, men det är tämligen meningslöst att klaga på andras tycke och smak.
 
Återkoppling till den egentligen meningslösa diskussionen om vilket sensorformat som är bäst. Vilket lätt kan bli som sandlådegräl om vilken skostorlek som är bäst.
Att styra skärpedjupet och då ha så ljusstark optik som möjligt är ofta en vågdelare.

Jag nämnde i mitt förra inlägg Olympus 45mm/1,8 för MFT. Ett objektiv motsvarande (ekvivalent) 90mm/3,5 på fullformat. Det är mycket populärt som porträttobjektiv.
Vid f:2 ger gluggen ofta ett lämpligt skärpedjup för ansikten med agenäm bokeh (hur bakgrundsoskärpan tecknar ut)
Jag tycker liksom många andra att strävan efter extremt tunnt skärpedjup går för långt. Och att det snarare blir fult och konstigt då det mesta i bilden suddas ut och hjärnan letar efter något som inte syns.
Givetvis finns det mycket fina porträtt med extremt tunnt skärpedjup och jag har själv testat väldigt ljusstarka porträtt-telen. Några få bilder på full öppning är riktigt fina, men det är ändå undantagsvis och inget jag strävar efter.
För MFT finns t.ex Leica 42,5mm/1,2 (ekv. 85mm/2,4). Ett helt igenom utsökt objektiv.

Detta är mina personliga preferenser och jag har absolut inga invändningar mot de som tycker annorlunda. Jag har heller inget behov av att klandra andra för deras intressen eller tycka att någon är en dålig fotograf.
Det här snobberiet om att man alltid skall ha kortaste möjliga skärpedjup är oftast kontraproduktivt. Tittar man på berömda porträtt tagna under hundra år ser man att de sällan är tagna med extremt tunt skärpedjup. Anskitsporträtt har ofta både näsa och öron skarpa. Extremt tunt skärpedjup för porträtt är mer en effekt man kan ta till ibland för att skapa något annorlunda. Något som ibland kan lyfta en bild. Att köra det konstant är oftast bara dumt och saknar det klassiska porträttets balans. Det är ofta bättre att blända ner för att också få mer marginal och få fler keepers. Här tre exempel. Hunden tagen med bl. 5,6, fadern och barnet med bl. 2,8 och pojken med bl. 1,4. Bländar man ner levererar också objektivet bättre kvalitet. Även bra objektiv som Canon 85/1,4 IS ger bättre kvalitet vid 2,0 än det gör vid 1,4. Min åsikt är att man skall välja ett skärpedjup som passar bilden.
 

Bilagor

  • _ALM3157.jpg
    5.4 MB · Visningar: 32
  • ON1.jpg
    4.2 MB · Visningar: 33
  • _ALM9790.jpg
    11.3 MB · Visningar: 39
Senast ändrad:
Det här snobberiet om att man alltid skall ha kortaste möjliga skärpedjup är oftast kontraproduktivt. Tittar man på berömda porträtt tagna under hundra år ser man att de sällan är tagna med extremt tunt skärpedjup. Anskitsporträtt har ofta både näsa och öron skarpa. Extremt tunt skärpedjup för porträtt är mer en effekt man kan ta till ibland för att skapa något annorlunda. Något som ibland kan lyfta en bild. Att köra det konstant är oftast bara dumt och saknar det klassiska porträttets balans. Det är ofta bättre att blända ner för att också få mer marginal och få fler keepers. Här tre exempel. Hunden tagen med bl. 5,6, fadern och barnet med bl. 2,8 och pojken med bl. 1,4. Bländar man ner levererar också objektivet bättre kvalitet. Även bra objektiv som Canon 85/1,4 IS ger bättre kvalitet vid 2,0 än det gör vid 1,4. Min åsikt är att man skall välja ett skärpedjup som passar bilden.
Jag förstår inte vad det är som säger att man måste använda möjligheten till kort skärpedjup till att just ställa in största bländare och trycka upp kameran mot närgränsen? Ja, jag vet att en hel del gör så, men det finns ingen automatik i att man måste använda prylarna på just det sättet. Argumentet att objektiven är bättre nedbländande är förstås i varierande grad giltigt beroende på det specifika objektivet, men det är det även för kombinationer som inte medger lika kort skärpedjup. Därmed förändrar det egentligen ingenting om man pratar om vilka fördelar och nackdelar olika sensorstorlekar har.

Sedan tycker jag kanske inte att f/1,4-bilden är den bästa för att visa något med tanke på att fokus snarast ligger på hårvirveln på bakhuvudet, men det hade förstås synts mindre med längre skärpedjup och med riktigt långt förmodligen inte alls i normal presentationsstorlek.

Bara som ett relaterat experiment: vad är den här halvslarvigt exporterade bilden tagen på för bländare? Det är småbild och bilden är inte beskuren.

DSC_1509.jpg
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar