Kent Helgesson
Aktiv medlem
Utrustningen är ett verktyg. Det är fortfarande fotografen som skapar. Bra verktyg ger fler möjligheter.
Du har helt rätt , men frågan är om inte tekniken/verktygen håller på att ta över själva bildskapandet?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Utrustningen är ett verktyg. Det är fortfarande fotografen som skapar. Bra verktyg ger fler möjligheter.
Du har helt rätt , men frågan är om inte tekniken/verktygen håller på att ta över själva bildskapandet?
Jag förstod det så att skillnaden mellan APS-C och fullformat är försumbara jämfört med fullformat och storformat.
Inget att tjafsa mao.
Jovisst, men för oss amatörer (hobbyfotografer) med begränsad budget gäller det att hitta verktyg som är tillräckligt bra för ändamålet.Utrustningen är ett verktyg. Det är fortfarande fotografen som skapar. Bra verktyg ger fler möjligheter.
Jag tycker nog att Kent har rätt. Skillnaden i yta mellan det minsta storformatet och "fullformat" är ungefär en faktor 15 medan skillnaden i yta mellan "APS-C" och "fullformat" är ungefär en faktor 2.25.Vilket jag tycker är helt fel.
Det har du däremot helt rätt i.Vilket den här tråden bevisar är helt fel!
Visst, men då förlorar man möjligheten att använda hela bilden som man kan få av FF-sensorn.I en annan tråd (och kanske i den här) lyfter man fram fördelar med FF med megamultimånga pixlar. Då kan man nämligen croppa i efterhand och ändå få många pixlar i bilden.
Men då kunde man väl lika gärna haft en liten sensor från början?
I en annan tråd (och kanske i den här) lyfter man fram fördelar med FF med megamultimånga pixlar. Då kan man nämligen croppa i efterhand och ändå få många pixlar i bilden.
Men då kunde man väl lika gärna haft en liten sensor från början?
Petter...
Jag tycker nog att Kent har rätt. Skillnaden i yta mellan det minsta storformatet och "fullformat" är ungefär en faktor 15 medan skillnaden i yta mellan "APS-C" och "fullformat" är ungefär en faktor 2.25.
Exakt, men då förlorar man fördelen och flexibiliteten att kunna välja cropstorlek precis som man vill, och var man vill - dvs utsnittet och bildvinkeln kan både vara av annan storlek (större än APS-C, men fortfarande mindre än FF) och behöver inte heller vara mitt i centrum av bilden.
En klar fördel för de som tex fotograferar fåglar i flykt eller flygplan i luften (inte alltid som man får objektet mitt i bilden). Den större sökarbilden och bildvinkeln kan även göra det enklare att följa och hitta objekten, och att komponera utsnittet man vill ha i lugn och ro i efterhand istället för att tvingas att sätta det perfekt i sökaren i realtid.
...
Men då får man ju ännu större flexibilitet med en ännu större sensor. Idealet borde alltså vara vaddå för storlek?
Eller är det så att FF är den perfekta kompromissen där bildens utsnitt, skärpedjup och perspektiv i kombinationmed utrustningens storlek och mångsidighet är så nära idealet man kan komma?
Petter...
Sökarna i många APS-C DSLR-kameror har ju också kritiserats med rätta för att ge "tunnelseende". Vid något tillfälle jämförde jag mitt då nya A350-hus och sökaren i den med min gamla analoga systemkamera och blev lätt chockad över hur pass mycket sämre min nya kameras sökare var. Det var exv. inget roligt alls att försöka fokusera manuellt med denna A350.
Men nu med dagens EVF:er så skulle väl inte det längre behöva vara något större problem. EVF:erna är nu så pass bra att jag inte längre tänker på att det är en elektronisk bild jag tittar på i sökaren. Det är faktiskt lite märkligt kan jag tycka.
Jovisst, men för oss amatörer (hobbyfotografer) med begränsad budget gäller det att hitta verktyg som är tillräckligt bra för ändamålet.
För att göra en liknelse så köper jag hellre verktyg ur Bosch gröna serie än ur deras blå serie när jag "behöver" ett elverktyg för mina snickerier.