Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APS-C eller FF, hur stor är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har helt rätt , men frågan är om inte tekniken/verktygen håller på att ta över själva bildskapandet?

Det är ju lätt att tro när vi töntar på fs sitter och gnabbas över pixlarna men lyckligtvis tror jag vi inte är representativa för den stora skaran av bildskapare. Jag tror faktiskt trenden är den motsatta. Idag har alla en kamera (i sin mobil) och de har ingen aning om sensorstorlek, dynamiskt omfång och liknande.
 
I en annan tråd (och kanske i den här) lyfter man fram fördelar med FF med megamultimånga pixlar. Då kan man nämligen croppa i efterhand och ändå få många pixlar i bilden.
Men då kunde man väl lika gärna haft en liten sensor från början?

Petter...
 
Jag tycker iaf att någonstans förlorar man fokus på själva bilden när man hela tiden pratar om tekniken bakom bilden. Nu är det fredag och jag är påverkad av " Fredagsmys " :)
 
Fotointresset har aldrig varit större än nu, och det beror ju på tillgängligheten och att bilderna blir - tekniskt - bra, men dom allra flesta har ingen aning vad som sitter under skalet. Ungefär som med datorer, flesta användare vet ingenting om datorn, förutom att det funkar. Except "datanördar" som kan allt om sina datorer, ungefär som på FS.
 
Utrustningen är ett verktyg. Det är fortfarande fotografen som skapar. Bra verktyg ger fler möjligheter.
Jovisst, men för oss amatörer (hobbyfotografer) med begränsad budget gäller det att hitta verktyg som är tillräckligt bra för ändamålet.

För att göra en liknelse så köper jag hellre verktyg ur Bosch gröna serie än ur deras blå serie när jag "behöver" ett elverktyg för mina snickerier.
 
I en annan tråd (och kanske i den här) lyfter man fram fördelar med FF med megamultimånga pixlar. Då kan man nämligen croppa i efterhand och ändå få många pixlar i bilden.
Men då kunde man väl lika gärna haft en liten sensor från början?
Visst, men då förlorar man möjligheten att använda hela bilden som man kan få av FF-sensorn.
 
Om jag skulle ranka vad jag tycker är svagheten med APS (Canon), är främst objektiven, det var mitt skäl att gå upp till FF, hittade ingen högklassig vidvinkelzoom. Sedan sämre egenskaper vid svagt ljus och där påverkar också objektiven, det blir inte lika rent ljus in och därmed "smutsigare" bilder.

Nu talar jag utifrån egen erfarenhet och använder olika zoomar, det finns också många objektiv jag inte har testat.
 
I en annan tråd (och kanske i den här) lyfter man fram fördelar med FF med megamultimånga pixlar. Då kan man nämligen croppa i efterhand och ändå få många pixlar i bilden.
Men då kunde man väl lika gärna haft en liten sensor från början?

Petter...

Exakt, men då förlorar man fördelen och flexibiliteten att kunna välja cropstorlek precis som man vill, och var man vill - dvs utsnittet och bildvinkeln kan både vara av annan storlek (större än APS-C, men fortfarande mindre än FF) och behöver inte heller vara mitt i centrum av bilden.

En klar fördel för de som tex fotograferar fåglar i flykt eller flygplan i luften (inte alltid som man får objektet mitt i bilden). Den större sökarbilden och bildvinkeln kan även göra det enklare att följa och hitta objekten, och att komponera utsnittet man vill ha i lugn och ro i efterhand istället för att tvingas att sätta det perfekt i sökaren i realtid.

Fördelen med APS-C (eller rättare sagt för mindre sensorer jämfört med större) är att kamerahus och optik har en potential att kunna bli mindre, lättare och/eller billigare (även om så inte alltid måste vara fallet, vilket Mats och andra har exemplifierat innan).

Personligen så tycker jag att småbilsformatet normalt gör sig bäst i lite större tjockare DSLR:er och att APS-C och m4/3 normalt gör sig lite bättre i kompakta och mindre spegellösa system (sedan finns naturligtvis alltid undantag).
 
Senast ändrad:
Sökarna i många APS-C DSLR-kameror har ju också kritiserats med rätta för att ge "tunnelseende". Vid något tillfälle jämförde jag mitt då nya A350-hus och sökaren i den med min gamla analoga systemkamera och blev lätt chockad över hur pass mycket sämre min nya kameras sökare var. Det var exv. inget roligt alls att försöka fokusera manuellt med denna A350.

Men nu med dagens EVF:er så skulle väl inte det längre behöva vara något större problem. EVF:erna är nu så pass bra att jag inte längre tänker på att det är en elektronisk bild jag tittar på i sökaren. Det är faktiskt lite märkligt kan jag tycka.
 
Jag tycker nog att Kent har rätt. Skillnaden i yta mellan det minsta storformatet och "fullformat" är ungefär en faktor 15 medan skillnaden i yta mellan "APS-C" och "fullformat" är ungefär en faktor 2.25.

Att skillnaden är relativt mindre innebär ju inte att skillnaden är obetydlig.

Jag förstår att videon måste vara överdriven och lite kul för att vinna spridning. Men det gör också att den tappar i trovärdighet. Det är skillnad mellan formaten.

Om den är obetydlig för Kent så kan den ändå vara betydande för någon annan.
 
Exakt, men då förlorar man fördelen och flexibiliteten att kunna välja cropstorlek precis som man vill, och var man vill - dvs utsnittet och bildvinkeln kan både vara av annan storlek (större än APS-C, men fortfarande mindre än FF) och behöver inte heller vara mitt i centrum av bilden.

En klar fördel för de som tex fotograferar fåglar i flykt eller flygplan i luften (inte alltid som man får objektet mitt i bilden). Den större sökarbilden och bildvinkeln kan även göra det enklare att följa och hitta objekten, och att komponera utsnittet man vill ha i lugn och ro i efterhand istället för att tvingas att sätta det perfekt i sökaren i realtid.
...

Men då får man ju ännu större flexibilitet med en ännu större sensor. Idealet borde alltså vara vaddå för storlek?

Eller är det så att FF är den perfekta kompromissen där bildens utsnitt, skärpedjup och perspektiv i kombinationmed utrustningens storlek och mångsidighet är så nära idealet man kan komma?

Petter...
 
Men då får man ju ännu större flexibilitet med en ännu större sensor. Idealet borde alltså vara vaddå för storlek?

Eller är det så att FF är den perfekta kompromissen där bildens utsnitt, skärpedjup och perspektiv i kombinationmed utrustningens storlek och mångsidighet är så nära idealet man kan komma?

Petter...

Jag tror att du här är inne på det avgörande.

I nästan alla sammanhang kan man tala om avtagande marginalnytta. Samma sak gäller även sensorstorlekar. Det lär dock inte finnas något allmänt accepterad optimal storlek, kurvan ser olika ut för olika fotografer.

En majoritet av köpare av systemkameror tycks föredra det något mindre formaten APS-C och 4/3.

Min gissning är att om prisskillnaden på kamerahus och optik försvann så skulle det ske en förskjutning mot fullformat. Orsaken till att APS-C är så populärt är inte att det är tekniskt överlägset utan att det erbjuder "tillräckligt" bra "prestanda" till ett konkurrenskraftigt pris.
 
Sökarna i många APS-C DSLR-kameror har ju också kritiserats med rätta för att ge "tunnelseende". Vid något tillfälle jämförde jag mitt då nya A350-hus och sökaren i den med min gamla analoga systemkamera och blev lätt chockad över hur pass mycket sämre min nya kameras sökare var. Det var exv. inget roligt alls att försöka fokusera manuellt med denna A350.

Men nu med dagens EVF:er så skulle väl inte det längre behöva vara något större problem. EVF:erna är nu så pass bra att jag inte längre tänker på att det är en elektronisk bild jag tittar på i sökaren. Det är faktiskt lite märkligt kan jag tycka.

Nu har Leica dundrat till med en supersökare EVF och lite lägre upplösning har Leica Q fått, på SAR talade man om ersättaren till NEX 7 för något år sedan och ryckte om en EVF med 3,8 miljoner i upplösning, var nog ett vilt ryckte förmodar jag. Försa hur dyrt det är med en sådan supersökare, det vill väl alla få i kommande Sonykameror, skillnaden att titta i Leica sökaren mot A7RII dito lär vara mycket stor, hur har dom lyckats med att få EVF laggningsfri med över 4miljoner pixlar att skyffla med, eller har dom inte det, den stora Leican tar väl 10bps om jag minns rätt.
 
Du har helt rätt , men frågan är om inte tekniken/verktygen håller på att ta över själva bildskapandet?



Jovisst, men för oss amatörer (hobbyfotografer) med begränsad budget gäller det att hitta verktyg som är tillräckligt bra för ändamålet.

För att göra en liknelse så köper jag hellre verktyg ur Bosch gröna serie än ur deras blå serie när jag "behöver" ett elverktyg för mina snickerier.

...och det är därför vi har såna här diskussioner. Tror ingen av oss sitter här istället för att använda grejerna. Ovan skrev jag t ex på tåget.

Det är rätt bra att vara påläst när man sen fotar, det blir färre saker att fundera på vid fototillfället...eller för den delen, den dagen man behöver uppgradera så att man inte slösar bort pengar eller köper prylar som inte räcker till.
 
Skulle vara intressant att veta hur många av de bästa fågelfotograferna som använder FF alternativt APC-S. Som amatör med begränsad budget ser jag inte FF som ett alternativ idag då inte ens 600mm räcker till utan att croppa rejält. FF skulle innebära ännu kraftigare croppning eller att jag hade fått köpa 800 mm objektiv som kostar 100 000 kr stället för 15 000 kr. Hade jag hållit på med annat område hade jag absolut köpt FF då t.ex. vidvinkel är lika kasst på APC-S som tele på FF.
 
Ja vi är så olika, 3000 bilder under några dagar, "Jösses" och sedan Raw-hantering vid datorn och sedan photochop. 3000 bilder tar inte jag under 3 år ens ( är analog skadad som är svår att bryta, 36 diabilder där flera var dubbla och dom dåliga fick hänga med och en kvick dutt att hoppa över dom till nästa bild, släkten började att gäspa efter en timme men höll god min, festligt med storbilds duk var det i alla fall, och vad gör man med alla Dia-lådor i skåpen. )


//Bengt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.