Jag slog ihop en lite kul jämförelse, som är gjord under förutsättningen att pengar inte är så viktigt i sammanhanget - kombinationerna skiljer en dryg tiotusenlapp i inköpspris... Den ena är D300+35F/1.8 och den andra är D700+50F/1.4. Och ja, naturligtvis är också D700-kombon tyngre. 35F/1.8DX är ett riktigt bra objektiv, så det är ju inte skräp jag jämför med...
Jag tänker inte ens gå in på hur stor skillnaden är i totalt ljusgenomsläpp om man använder full bländare på 50-objektivet - just nu är det inte det jag vill jämföra.
Det jag har gjort är att ta förutsättningarna för "samma" bild från båda kombinationerna, och sedan jämfört kontrast/skärperesultaten. För att göra det hela ännu lite mer intressant har jag använt "antal MP i upplösning" som funktion av MTF-50-siffrorna - för att sätta MP i lite relation, vissa tycker ju att den siffran är väldigt viktig...
För att inga missförstånd ska upstå förklarar jag i förväg:
Grafen visar skärpa, men inte i linjer per mm eller något liknande, utan i en MTF-50-till-upplösning-funktion:
-"Om kameran haft den här upplösningen så hade pixel-till-pixel-kontrasten sjunkit till 50% av orginalets (verkligheten) i det här avsnittet av bilden".
Man får alltså ut upplösning som funtion av avståndet från centerlinjen i objektivet som resultat, inte kontrastvärde som med en MTF.
Mittdelen av senorn är till vänster, ytterkanten av sensorn till höger. Längst till höger i grafen är ca 20mm ut från mitten för FX, och 14mm för DX.
Testbilderna är tagna under förutsättningen
samma brus, samma slutartid, samma bildvinkel och samma skärpedjup. Så gott det går har alla dessa parametrar gjorts så lika varandra som möjligt för de båda kamerorna. Detta innebär 1 till 1.33Ev högre ISO på FX-kameran, och 1.5ggr större bländartal - för att behålla slutartid, brus och skärpedjup lika som DX-kameran.
Den första grafen visar naturligtvis störst skillnad, 35'an används här vidöppen (F/1.8) på en kamera med högre "per-mm-upplösning", och 50'an är nerbländad drygt 1.5 steg... Visst är jämförelsen "orättvis" med hänsyn till pris osv - men dock väldigt verklig. Och skärpedjup/brus/slutartid är lika mellan förutsättningarna som bilderna är tagna med, skillnaden vi tittar på är bara gällande skärpan i skärpeplanet.