Knight Palm
Aktiv medlem
Två fördelar och en tredje (HD w/CDAF) på gång
◊ ♦ ◊
Ovanstående bild illustrerar signifikativt möjligheterna med ett 4/3-system.
Den mindre sensorn möjliggör bra prestanda hos zoomar och med stort omfång, (29x zoomomfång hos tre zoomar, vilket t.o.m. är mer än de 26x som erbjuds med nya P&S-kameran SP-590 UZ). Vidare har man använt en glidande bländarskala på dessa miljöskyddade objektiv ur HG-klassen, för att ytterligare få ner de fysiska dimensionerna.
Sålunda kan man säga att en av de mest uppenbara fördelarna med 4/3 var att med 2x brännviddsförlängning så kunde motsvarande teleobjektiv göras mindre än för samma bildvinkel hos de gamla 35mm filmkamerorna.
En egenskap som ofta förundrat många, är att 4/3 har ett relativt stort avstånd mellan kamerabajonetten och sensorplanet. Detta har till följd att objektiven även för bildvinklar bortom normalen måste byggas av typen Rétrofocus Angénieux. Undantaget finns som regel alltid och här är det med Zuiko Digital 25mm ƒ/2.8 pancake.
För att erhålla även en liknande uppenbar fördel vid de kortare brännvidderna, så har Panasonic/Olympus, kanske inspirerad av Leicas M-serie, som med sitt nya µFT-system gjort ett Alexanderhugg med spegelhuset. Med en halvering av register-avståndet som det kallas, så kan nu även en quasi-normal på ~40mm byggas både ljusstark och kompakt, se Panasonic Lumix 20mm ƒ/1.7.
Panasonic' nya G1 med utmärkelser som "Popular Photography's Camera of the Year 2008" i stark tävlan med både Sony A900 och Canon 5DmkII, lägger dessutom ytterligare en kommande fördel (G HD) till de redan ovan två nämnda, nämligen det kompakta µFT-formatets bättre möjligheter till portabel video än för varje annat större system.
◊ ♦ ◊
Ovanstående bild illustrerar signifikativt möjligheterna med ett 4/3-system.
Den mindre sensorn möjliggör bra prestanda hos zoomar och med stort omfång, (29x zoomomfång hos tre zoomar, vilket t.o.m. är mer än de 26x som erbjuds med nya P&S-kameran SP-590 UZ). Vidare har man använt en glidande bländarskala på dessa miljöskyddade objektiv ur HG-klassen, för att ytterligare få ner de fysiska dimensionerna.
Sålunda kan man säga att en av de mest uppenbara fördelarna med 4/3 var att med 2x brännviddsförlängning så kunde motsvarande teleobjektiv göras mindre än för samma bildvinkel hos de gamla 35mm filmkamerorna.
En egenskap som ofta förundrat många, är att 4/3 har ett relativt stort avstånd mellan kamerabajonetten och sensorplanet. Detta har till följd att objektiven även för bildvinklar bortom normalen måste byggas av typen Rétrofocus Angénieux. Undantaget finns som regel alltid och här är det med Zuiko Digital 25mm ƒ/2.8 pancake.
För att erhålla även en liknande uppenbar fördel vid de kortare brännvidderna, så har Panasonic/Olympus, kanske inspirerad av Leicas M-serie, som med sitt nya µFT-system gjort ett Alexanderhugg med spegelhuset. Med en halvering av register-avståndet som det kallas, så kan nu även en quasi-normal på ~40mm byggas både ljusstark och kompakt, se Panasonic Lumix 20mm ƒ/1.7.
Panasonic' nya G1 med utmärkelser som "Popular Photography's Camera of the Year 2008" i stark tävlan med både Sony A900 och Canon 5DmkII, lägger dessutom ytterligare en kommande fördel (G HD) till de redan ovan två nämnda, nämligen det kompakta µFT-formatets bättre möjligheter till portabel video än för varje annat större system.