Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4:3:s framtid

Produkter
(logga in för att koppla)
vetenskapliga procent

Ni vet väl att det är vetenskapligt bevisat att 67,34567% av alla procentsiffror hittas på i den stund de används. ;-)
 
Hello from the Olympus PMA booth!


"There is no hard news on Micro Four Thirds, apart from an announcement that it will formally launch this summer, early summer is my understanding. On hint I have had is that, unlike Panasonic's G1 Micro Four Thirds design, the Olympus Micro Four Thirds design strategy will steer away from a DSLR- look, which should help the product range relate to current users of compact cameras better."

"And after talking at length with senior Japanese representatives from Olympus, including Akira Watanabe, and Jeff Oyama, I can say that there is a very strong message that the future of the original Four Thirds DSLR system is secure and there are lots of goodies from that side of the range in the pipeline."

Ref:
 
Olympus declares 12 megapixels is enough & imager autofocus future


megapixel race
"We don't think 20 megapixels is necessary for everybody. If a customer wants more than 12 megapixels, he should go to the full-frame models," Watanabe said.


Autofocus future
"In terms of speed, phase detect is faster. But imager autofocus will soon exceed phase detect," Watanabe said.
And speed isn't of course the only factor. "In terms of accuracy, imager-based autofocus is much more advantageous. It directly focuses on the surface itself," the exact location where the image will eventually be recorded. "Phase detect focuses not on the real surface but on a virtual surface," the focusing subsystem reached via a moving mirror.


Ref:
 
Tror man kan disskutera detta i evigheter, men i slutänden är det dock marknaden/efterfrågan på produkten som bestämmer framtiden.
 
Olympus gör en pudel, så ännu har ingen kastat in handduken


CNET gör ett förtydligande efter en language confusion historia, kanske resultatet av en japansk-engelsk språkförbistring och hungrig journalistik.

Correction 8:50 a.m. March 6: Two details in this story were changed at Olympus' request. Customers who want more than 20 megapixels should look to full-frame cameras, and imager-based autofocus will outpace phase-detect autofocus in the future, but not necessarily soon, Watanabe said. In addition, the headline was clarified March 10 to reflect that Olympus' position applies to many but not all camera customers.

Hur som helst, så är det rimligt, som nog de flesta inser, att med dagens 12.3 megapixel-sensorer i Olympus E-30 & E-620 samt i Panasonic DMC-G1 & DMC-GH1, så motsvarar detta nästan 50 megapixel på en 135FF kamera, med vad det innebär i krav på upplösning även hos optiken. Att Olympus optik fortfarande hänger med upp till 20 megapixel kan man redan idag se tecken på, helt enkelt genom att observera den måttliga skärpeförlust som en 1.4x eller en 2.0x telekonverter medför tillsammans med de ljusstarkare ƒ/2.0 och ƒ/2.8 objektiven.

Det är också rimligt att anse att en kamera med 135FF sensor kommer att kunna få fler pixlar än en kamera från APS-C/Four Thirds klustret. I dag har som tabellen visar t.ex. en DMC-G1(µFT) något mer upplösning än hos de populära EOS-5D(EF), D3(FX) & D700(FX). Skillnadena inom APS-C/Four Thirds klustret är även marginell, så för en dramatisk förbättring är det åtminstone APS-H med 1.33x eller 135FF med 1.00x som behövs. Sen finns ju förstås Leica S och Hasselblad med ännu större bildsensorer, med de krav på större och tyngre optik som detta medför. Olympus tillsammans med Pentax har ju varit de två fabrikanter som historiskt sett bäst lyckats med att ta fram små och smidiga system. Vi får hoppas att de inte glömt denna DNA.

Handicap in EV for FT/µFT and others:
========================
• 0.5 EV difference to Sigma Foveon X3 (1.7x) from Four Thirds (2.0x)
• 0.6 EV difference to Canon EF-S (1.6x) from Four Thirds (2.0x)
• 0.8 EV difference to Nikon DX (1.5x) from Four Thirds (2.0x)
• 1.0 EV difference to fictitious sensor with 1.414x *focal magnification factor*
• 2.0 EV difference to 135FF (1.0x) from Four Thirds (2.0x)
• 3.0 EV difference to Hasselblad (0.7x) from Four Thirds (2.0x)
 

Bilagor

  • resolution.gif
    resolution.gif
    13.1 KB · Visningar: 211
:)

Och jag hoppas det inte är någon tvekan om att 4/3 (µ4/3) är mer än tillräckligt bra för en normalkonsument... Både vad det gäller upplösning och allt annat. Jag har gott hopp om att Olympus kommer med något intressant - både på kropp- och på objektivsidan.

Men jag ville gärna haft den NU! :) Jag letar efter en andrakropp/reserv/semesterkamera NU! :)
 
Det finns ju inget intresse för olympus. Kolla de nya lanseringstrådarna här på fotosidan. Inga svar alls nästan. Därimot denna tråden har fått "bra" respons...
Tror tyvärr att tåget har gått. För denna gången...
Men det går väl i perioder...!

Tycker det är synd. Gillar olympus koncept. Har kvar min e-400 som jag använder frekvent när jag inte orkar ta med canonen.
Hade en e-510 innan, har idag en canon 1d mk2, 6 år gammal. Canonen smiskar e-510:an på alla punkter utan användarvänlighet och vikt. Inte ens en jämn match.
Tyckte och tycker att tex e-510:an var ganksa smidig. Lite mindre än sina likar. Men tyvärr presterade den inte särskilt bra...
 
Hade en e-510 innan, har idag en canon 1d mk2, 6 år gammal. Canonen smiskar e-510:an på alla punkter utan användarvänlighet och vikt. Inte ens en jämn match.

Konstigt att en 5 år (29/1-04) gammal proffskamera för 47 000:- skulle vara bättre än en 2 år (2/3-07) gammal nybörjar kamera som kostar 8 000:-
:)
 
Nej, det känns helt naturligt. Tre år är alldeles för kort tid för att tekniken ska hinna ikapp klasskillnaden. Det bör gå iaf 5-6 år innan de kan bli mer jämförbara i bildresultat.
 
Iofs. e-520 som är en nyare kamera, presterar ju inte bättre än e-510...
Vi börjar närma oss de där 5 åren som "Sagan" pratade om..:! :)
 
E-400

Har kvar min e-400 som jag använder frekvent när jag inte orkar ta med canonen.

På min E-400 sitter 14-54mm ständigt, vilken jag använder när jag inte orkar ta med E-3 kanonen, som här på hojen.

Dock får E-520 anses vara en bättre kamera än din E-400. Konstigt att du inte behöll den fina 14-54mm till din egen E-400? Men den finns ju i en MkII med CDAF-support nu om du ångrat dig.
 

Bilagor

  • P3080019s400.jpg
    P3080019s400.jpg
    54.9 KB · Visningar: 440
På min E-400 sitter 14-54mm ständigt, vilken jag använder när jag inte orkar ta med E-3 kanonen, som här på hojen.

Dock får E-520 anses vara en bättre kamera än din E-400. Konstigt att du inte behöll den fina 14-54mm till din egen E-400? Men den finns ju i en MkII med CDAF-support nu om du ångrat dig.

e-400 med 14-42 är ett kalaspaket! Kanske kanske att pannkakan ligger på önskelistan. Denna kombon gör jag inte mig av med. Four thirds i sitt esse, bra bildkvalitet LITEN storlek på huset och objektivet.
14-54:an är ju klart ett par snäpp vassare. Men större, och tyngre.
 
Hur långt har vi kvar till att sensorn inte är den begränsande faktorn? När vi kommer dit bör 4:3 ha en strålande framtid...eller?[/url]

Jag vet inte hur låmgt det är kavr till att prestandan för brus och dynamiskt omfång "slår i taket". Vad gäller upplösningen så behöver ett four-thirdsobjektiv ett bländarvärde på 0,7 för att få motsvarande diffraktionsbegränsning som ett småbildsobjektiv med bländarvärdet 1,4. Sådana objektiv känns väldigt avlägsna och frågan är om inte småbildssystemet totalt sett är mindre och lättare vid ett sådant scenario.
Men nu pratar vi ultimat prestanda. Givetvis kommer four-thirdsstorlek på sensorn ge tillräcklig upplösning för den stora merparten fotografer.
 
A PMA interview with Mr. Watanabe - www.fourthirdsphoto.com

För att anknyta till diskussionen mellan Nelar och vitamin, så poängterar Olympus vikten av optiken som den viktigaste parametern för den slutliga bildkvaliteten. Ånyo, ser vi hänvisningen till att jakten på allt fler pixlar har avtagit i Olympus prioriteringar, men att naturligtvis inget är hugget i sten.

8. With the modern advancements of sensors and how they deal with high ISO noise, is there a reason why the 4/3 sensor cannot do better?
a. We believe the most important factor for excellent image quality are the lenses. From the view point of the sensors and engine development, we have focused both to increase the MP and to reduce noise. Now, I think 12MP is covering most photo applications by the majority of users, and we should not be in a hurry to increase the pixel count as has been the case before. This does not mean we will stop at 12MP, but rather would like to focus the priority of our efforts on improving other characteristics of a sensor.


Ref:
 

Bilagor

  • Olympus_SLRlineup.jpg
    Olympus_SLRlineup.jpg
    11.4 KB · Visningar: 298
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.