135FF sensorn är ~20x dyrare än APS-C enligt Canon själva
Varför spä på myten om att det råder ett linjärt förhållande mellan sensorarea och dess tillverkningskostnad?
Ursäkta? Jag tror faktiskt jag ganska tydligt skrev "minst fyra ggr" och gällande "FF jmf APS"... Som jag räknar på det blir detta 2ggr och 4ggr (kvadratförhållande). Jag minns det där Canonuttalandet, och det gjordes när de propagerade för nypriset på den nysläppta 1Ds3 (80.000
- nån som minns sist det var liv om en kamera med samma utpris vid släppet?
Det är ren lögn, och dom motsäger t.o.m sig själva om man tittar på deras professionella sidor i stället för konsumentsidorna...
Jag tror precis som Kim att digitalformatet är alldeles för bra (per mm^2) för att den stora massan av kunder någonsin ska få tillräckligt mycket ut av förbättringen som en FF (135) innebär (jmf dess kostnad) för att det ska vara ett vettigt alternativ för den stora allmänheten... Lägg till kostnaden för större element i objektiven så blir det ohållbart.
För övrigt så är Canoninfon ganska gammal (och felaktig), i ett par av deras nyare press-släpp ang steppers och stepper-objektiv (2008) så säger dom att 5D2 och 1Ds3 är de första två kamerorna som fått dra nytta av deras nyaste system - som klarar av att lysa ut en 54mm bildcirkel - dvs tillräckligt för att litta en ff-sensor i ett svep. D3/D700/D3x/A900 använder dubbel-lit (INTE tre som någon tidigare felaktigt hävdade), två belysningar per sensor. Nikon släppte i höstas också en stepper med tilräcklig geometri för att lysa en hel 36x24 i ett svep. Den finns redan i bruk i samma plant som tillverkar Nikons och Sonys cmos-sensorer. Här säger Canon då tydligen emot sig själva i de två industrigrenarna (stepper industrial/consumer), men det är inget direkt ovanligt.
Inom halvledarbranschen brukar man räkna att kostnad per detalj är motsvarande kvadraten på totalytan, annars har man alldeles för hög felprocent. Den totala kostnaden för supportelektronik, mekanisk montering, filterglasen framför sensorn osv driver sedan upp det sammanlagda priset till mer än (^2), men det har inte med litografin att göra. Som exempel kan man nämna att bara AA-filtret på en D3x kostar i runda slängar lika mycket som en dyrare kompaktkamera att tillverka....
APS (24x16mm) räcker väldigt långt redan nu, och teoretiskt sett finns det ca 120% effektivitet till att hämta ut, dvs en sänkning till ca 40% av den brusmängd vi har idag (innan naturlagarna sätter stopp). Detta är en förbättring på drygt ett stopp (1Ev) så det är iofs inte så mycket - men redan idag kan man väl säga att APS har dugligt med prestanda upp till ISO1600.
Sedan ska man räkna in att det bara är ca 3% av kameramarknaden som utgörs av "dyr-kameror", och till dyr-kameror räknas allt över varje märkes instegsmodell (den billigaste modellen på sortimentet...)
Jag tycker det är positivt att t.ex Olympus säger stopp vid ca 12MP, att mer inte är vettigt för en konsumentkamera pga alla kompromisser som då måste göras. De flesta kompaktkameror är diffraktionsbegränsade redan vid full bländare på sina små pytteobjektiv, men ändå slåss tilverkarna om att kunna skriva högst "MP"-siffra på lådorna så att den dumme konsumenten tror att kameran är bästerastast i hela världen. Fullständigt vansinne. Mycket större VERKLIGA vinster finns att hämta på att förbättra grundprestandan utan att öka upplösningen.