Varför så tyst om Fotografiska?
Panasonic Lumix GF1 + 20/1,7 (personlegen drack jag bara bubbelvatten - nykterist som jag är ;-)
När de sista gratisdrinkarna druckits upp och festgolket tagit sig hem i natten så blev det tyst - tyst om Fotografiska.
Inget om invigningen här på Fotosidan, inget på DN eller SVD kultur, bara Kamera&Bild rapporterar från invigningens presskonferens.
Varför?
Och var var de stora varumärkena inom Foto? Huvudsponsor är Panasonic, inget fel i det, men vi är ju på Hasselblads mfl "hemmaplan"...
Och visst - några av de stora tidningarnas bloggare skriver om öppningen, SVT hade ett kort reportage. Men detta är trots allt en händelse i världsklass, så varför inte mer? Är fotografi så ointressant? Avvaktar man med en ordentlig recension tills invigningen är avklarad och man kan "pejla läget" en vanlig dag? Och varför är fotosidan så ointresserad? Inte ens en bild på Lennart Nilsson när han klipper bandet ;-)
Min spekulation blir att Fotografiska kanske varit lite klumpiga i sina sponsorsförhandlingar och lyckats reta upp fel aktörer. Kanske övervärderat sitt (oprövade) varumärke?
Eller så är dert bara helt vanlig ursvensk jantelag....
--- Edit ---
Eller så kanske deras marknadschef inte gjort sin hemläxa ordentligt? ;-)
Nu misskötte dom sitt jobb och Fotografiska tar över med ett privat inititativ.Det är bra, mycket bra. Läget och lokalerna är jättebra. Det är inget fel på utställningarna heller även om det känns lite dammigt och lite väl kommersiellt att komma dragandes med Annie L och Nilsson. Jag tror överhuvudtaget den här kommersiella stämpeln blir Fotografiskas svåraste nöt att knäcka, men å andra sidan: hur ska dom överleva utan att ha pengar?
Det är bra lokaler att se bilder i, ett slags lugn, men varför har man så löjlig inledning, detta kändisparty osv,,,som fotograf tänkte jag själv på hur jag skulle ställa ut på Fotografiska. Det krävs mycket bilder, stora bilder och det som slog mig var att det var för mycket stora bilder i öppningsutställningen. Det kändes nästan för amerikanskt.
Det är saker som löser sig, kanske lite fler små utställningar osv, men mitt grundintryck är att lokalen, läget, är bra, men jag förstår inte hur man ska överleva ekonomiskt om man inte får rejält stöd någonstans ifrån.
Jag tror också att många med mig blev "lite sura" när de marknadsförde sig som "fotografiskt museum" i starten av marknadsföringen. Dom dödade därmed till stor del debatten om behovet av ett fotografiskt museum.
-affe
Om det inte heter Bukowskis! ;)
Även ett "konstföretag" måste få in pengar, för sponsorpengarna räcker nog inte riktigt hela vägen, och sponsorer begränsar ofta rörelsefriheten en aning...
Håller med tidiga talare, det här borde Moderna ha haft hand om!
Kanske jag har fel, men mina tankar går i den riktningen. För övrigt har de kanske missat något i marknadsföringen, det är lätt hänt. Jag gissar att de haft lite dimmiga föreställningar om målgruppen för en invigning. Fast det är bara gissningar, jag kan ha helt fel.
Hur som helst, att det inte ligger en stor artikel om det på FS är en för mig rent av obegriplig miss.