Camera Obscura
Även kameror behöver motion...
En kamera med mekanisk slutare måste motioneras! Den mår helt enkelt dåligt av, och kan i värsta fall gå sönder av, att ligga oanvänd en längre tid. Så kameror som inte används åtminstone varje månad bör tas fram minst en gång i halvåret och exponeras på samtliga slutartider.
Det är även läge att kolla batterier för exponeringsmätare och ev motor med jämna mellanrum. Ett rinnande (oxiderande) batteri kan leda till dryga reperationskostnader.
Motionen är viktigare ju äldre kameran är, objektiven mår även bra av att man vrider på snäckan då och då. Och att inskjutbara objektiv dras in och ut så att de inte fastnar.
Fast det allra bästa är nog att stoppa i en film och motionera "live" ;-)
Och en sak till - samtliga kameror på bild i bloggen är till salu!
Hät finns annonserna: http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?member=72410
Om du till äventyrs skulle vara intresserad - skynda dig och lägg ett bud innan jag ångrar mig ;-)
Så skall det låta! (Leica M6 vs uppgraderad Leica M8)
Mitt största frågetecken inför "vanliga" M8:an är nog trots allt ljudet Om jag skulle köpa en M8 "classic" så måste jag helt enkel uppgradera slutaren till M8.2 standard - för nätta 12995 Kr ;-)
Hittade en videosnutt på Youtube som bekräftar mina tankar, hör hur den uppgraderade slutaren låter jämfört med klassiska M6!
Leica Fotografie International nr4 - intervju med Anthony Suau
Jag vet inte hur många som läser LFI här i Sverige? Numera prenumererar jag, förr läste jag den alltid på biblioteket, har aldrig sett den i någon Pressbyrå.
Sett fram speciellt mot det här numret för att det innehåller en intervju med Anthony Suau som vann World Press Photo Award i år. Såklart visar de även bilder från hans vinnade reportage om den ekonomiska krisen i USA, som ursprungligen publicerades i TIME.
Han arbetar analogt med Leica M6, hans svar i intervjun väcker en massa tankar...
Nya Leica M9 rykten!
Leicorna på bilderna ovan har inget som helst med Leica M9 att göra ;-)
Som vanligt florerar det en del rykten på olika Internet-forum. För några dagar sedan dök det upp några som verkar överleva det "initiella gatloppet" av cynismer ;-) De olika ryktena, fritt tolkade och sammanslagna av mig, blir som följer:
Leica M9 presenteras på Photokina 2010
Leica M9 får fullformatssensor från Kodak på ca 18 MP
Leica M9 får "up to date" höga ISO och brusegenskaper
Leica M9 får förfinad, pålitligare, elektronik - hämtad från S2
Leica M9 får ett nyutvecklat, fungerande, IR-filter framför sensorn
Leica M9 skall inte kosta mer än vad M8.2 gör idag!
Om jag var marknadsansvarig på Leica AG :-)
Ibland är det roligt att göra "tankeexperiment" och försöka överföra sin kunskap och erfarenhet på olika "objekt". Ganska ofta så tänker jag på Leica, deras framtid och vad jag skulle göra om jag kunde påverka deras strategi. Tänkte dela med mig lite här i bloggen, se det som ett "öppet brev" till Leicas ledning ;-)
1. Vad borde vara Leicas fokus just nu?
Ta marknadsandelar! Och om det inte går - behålla marknadsandelar!
I väntan på en "fullkomligare" fullformats M9 se till så att så många som möjligt stannar hos märket och helst blir digitala med M8:an. Största hotet är att marknaden, när väl M9:an kommer, har krymt ihop och helt enkelt inte "bär" utvecklingskostnaderna för M9:an. Och M9:an är den kamera som Leica verkligen kan ta nya marknadsandelar med på allvar.
2. Hur kan då Leica behålla och i bästa fall ta marknadsandelar idag?
Sänk priset! Och inse att varumärkets "glöd" inte räcker för att sälja en ofullkomlig, snart föråldrad, produkt till premiumpris. Och att tex måla den vit och ta ännu mer betalt - det är inte någon lösning alls!
Istället: sänk priset på "gamla" M8:an till ca 2000 Euro, låt M8.2 ligga kvar på ca 5000 Euro samt låt den ingå i "A la carte" programmet för ca 700-1000 Euro extra - då behåller man den lilla klicken som köper "safari" och Snövit" kamerorna ;-) Slutligen - erbjud uppgraderingspaketet - slutare, sökare, skärmglas - för ca 1500 Euro.
Helt enkelt se till så att alla "seriösa" Leica ägare med någorlunda normala ekonomiska resurser blir digitala, då skapas en marknad för M9:an när den väl kommer. Och när den kommer så skapas en "ingångsmarknad" med hyffsat billiga begagnade M8:or.
För alla har vi varit nybörjare någon gång, och de allra flesta av oss har börjat sin "Leica karriär" med en bättre begagnad - oftast mer än 30 år gammal kamera :-)
3. Vem är Leicas viktigaste kund?
A. Proffsen! Och då inte "döda storheters sällskap" med HCB i spetsen utan nu levande fotografer. Allt från den nyetablerade bröllopsfotografen via ärrade krigsfotografer till modeikonerna. Leica är och förblir ett förfinat arbetsredskap!
B. De avancerade amatörerna som tar sitt fotograferande på allvar och gärna går i mästarnas fotspår. Och som valt Leican för dess unika egenskaper.
C. Rika människor som behöver varumärkets glans vid sidan om sina andra livsstilsmarkörer, låt dem handla "a la carte" och matcha sin Leica med sin Benltys läderklädsel ;-)
4. Vilken är Leicas viktigaste produkt?
M-kameran med M-objektiven. De är Leicas "själ" och faktiskt ytterst varumärkets existensberättigande. Så allt fokus borde ligga på att ta fram en M9 - som kan mäta sig åtminstone med Nikon D700 och Canon 5D mkII.
Digi-kompakter och R-serien i all ära, andra tillverkare gör samma sak lika bra eller bättre. Och nya "hasselbladdödaren" S2 kommer aldrig att "döda" någon Hasselblad. Imacon med Hasselblad och Fuji mfl ligger flera år före i utvecklingsarbetet och kan antagligen som sista åtgärd "prisa" ut S2:an med rejäla prissänkningar. Något som skulle kunna knäcka hela Leica om för mycket pengar investeras i S2-systemet...
Målet måste vara att göra "Mätsökarkamera-segmentet" så stort att de ledande kameratillverkarna som Nikon och Canon följer efter och återupplivar sina egna mätsökarkameraserier. Redan har har Cosina-Voigtländer och Zeiss satsat på mätsökarkameror, visserligen analoga, men med framgång. En större totalt marknad innebär såklart en större försäljningsvolym - speciellt för marknadsledaren - Leica!