Camera Obscura

Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Jag har förlagt en en bok om vår drottning och nu har den redan sålt slut… nästan!


Drottning Silvia - En Jubileumsbok ISBN 978-91-981440-0-0 Omslagsfoto: Rickard L Eriksson.


J
ag har förlagt en bok om vår drottning och det har tagit i princip all min tid i anspråk. Jag har inte hunnit blogga eller ta del av vare sig Instagram eller Facebook i någon större utsträckning de senaste månaderna. Men nu har boken överlämnats till drottning, kommit ut i handeln - och nästan tagit slut på mindre än någon vecka! Roligt - men arbetsamt, just nu trycker jag en andra upplaga och försöker hantera efterfrågan från handeln så rättvist som möjligt. Tyvärr kommer lätt de små bokhandlarna som inte kan köpa in så många böcker åt gången i kläm...


Rickard L Eriksson bokens fotograf och Roger Lundgren bokens författare.

F
örfattaren till boken är Roger Lundgren som till vardag är chefredaktör för Kungliga Magasinet och huvudfotograf samt bildredaktör för projektet är Rickard L Ericson. Sedan har har ett duktigt team med huvudredaktören Karin Nytomt och AD:n Jessica Nyström i spetsen starkt bidragit till boken blev det konstverk den verkligen är.

 

Jag lät tillverka ett unikt handinbundet exemplar till drottningen själv, vilket överlämnades under ett seminarium om kvinnligt ledarskap som vi arrangerade tillsammans med PostkodLotteriet som en del release-aktiviteterna. Drottningen var en av talarna och  bland deltagarna fanns bla många av Sveriges ledande kvinnliga näringslivsprofiler. 


(Fotograf Magnus Sandberg) Maud Olofsson överlämnar boken till drottningen vid vårt första release-event på Grand Hotell i Stockholm.

"Primus motor" och initivtagare till boken är Maud Olofsson. Nedan ett utdrag ur hennes förord, vilket sammanfattar lite av vårt tänkande inför projektet:
- När vi får följa drottning Silvia, är det oftast i samband med Nobelfester, middagar på slottet, statsbesök och andra högtidliga tillfällen. Bilderna på alla vackra klänningar och tiaror, som så många av oss beundrar, kan förleda oss att tro att detta är drottningens vardag. Naturligtvis är middagarna en viktig del av hennes arbete, men det är långt ifrån hennes totala arbetsinsats. Tyvärr är det sällan som allmänheten ges hela bilden. Vardagen och drottningrollen innebär så mycket mer än glitter och glamour, och drottningen bestämde sig redan från början att fylla den med ett stort och betydelsefullt innehåll. Hon har alltid haft ett starkt engagemang för barns villkor och rättigheter, och det var här hon ville göra verklig skillnad. ...
Drottning Silvia är en ambitiös yrkeskvinna, och hennes dagsschema är tuffare än många andras. Flera svenska företag vittnar om hennes betydelse för svenskt näringsliv och det intresse för Sverige som hon skapar under sina resor. Professionalism är ett signum för drottningens arbete. Allt detta gör henne till en enastående förebild för kvinnors ledarskap på högsta nivå.


Så långt Maud, om du vill veta mer så kan du läsa om boken på dess hemsida: www.drottningboken.se

Läs om överlämnandet på till drottningen på hovets hemsida.
Se bilderna från den officiella (andra) release-festen på  Petré Events hemsida.
Och om du vill köpa boken - CdOn är antagligen de enda som har den i lager  just nu - de köpte in flest exemplar!
En viktig detalj är att hela överskottet från försäljningen går till Global Child Forum - en organisation som arbetar globalt för barns rättigheter och som startades av kungafamiljen. Du kan läsa mer om dem här.

Andra upplagan beräknas nå bokhandlarna kring den 11:e december... 

Postat 2013-11-30 23:56 | Läst 12465 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

A hard day's work - crowned with a royal kiss!


 Nikon D300s och AF-S 70-200/2,8 II Bilden är faktiskt något beskuren :-) Copyright Johan Ericson / Kungliga Magasinet.

I
dag hade vi fem fotografer ackrediterade  - jag var en av dem. Min position var nr 9: Evert Taubes Terass, dit kortegen anlände så att brudpar och gäster kunde gå ombord på skärgårdsbåtar för vidare befordran till  Drottningholm. Roligt och lite annorlunda att trängas med pressfolk från hela världen i en liten "fålla". Och allt handlade om sekunder och ögonblick som inte fick missas!

Postat 2013-06-08 23:38 | Läst 12858 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

"Sjöö Sandström – svenska armbandsur" min senaste artikel, nu i bloggen!


Foto: Rickard L Eriksson. Jag återger även uppslagen nedan i faksimil så att ni kan se Rickards fina bider och få en uppfattning av layouten i magasinet.

Bara ett stenkast från Slottet finns Sjöö Sandström – en helsvensk tillverkare av exklusiva armbandsur, vilket är unikt. För Kungliga Magasinet berättar de om hur de fick göra försvarets flygarur, om värdet i att vara personliga och vad som gör dem unika.

Text: Johan Ericson Foto: Rickard L. Eriksson (publicerat i Kungliga Magasinet nr 1 2013)

Sjöö Sandström grundades under det sena åttiotalet av Christer Sjöö och Mikael Sandström, och 1993 presenterades deras första armbandsur. Den numera klassiska Royal Steel av första exemplar förärades kung Carl XVI Gustav. Uret utmärktes av sin rena design och höga kvalitet. Men 1997 kom det ur som verkligen satte Sjöö Sandström på världskartan – Chronolink Worldtimer – unikt med sin uppfällbara boett och kombination av mekanisk analog visning och digitalt kvarts.
I början av 2000-talet lämnade grundarna företaget, men utvecklingen och det kreativa tänkandet har inte stått still. 2011 presenterades det första professionella svenska dykaruret, Landsort, namngivet efter Östersjöns djupaste plats, 459 meter. Och året innan vann företaget försvarsmaktens upphandling av kronograf avsedd för all flygande personal. UTC Skydiver blev därmed obligatorisk för inte minst alla våra JAS-piloter, men även en civil version lanserades för privatmarknaden. Imponerande, minst sagt. 

Kontoret granne med Slottet
Vi besöker Sjöö Sandström på deras huvudkontor, bara ett stenkast från slottet, där klockorna också tillverkas. Adressen, Skeppsbron 16, har sedan år 2000 har blivit alltmer synonym med varumärket. Här träffar vi Felix Formark, nytillträdd VD, Niclas Höglund, produktchef och försäljningschefen Thérése Cederblom. Över en kopp kaffe i deras charmiga lokaler pratar vi om klockor i allmänhet och deras i synnerhet.
Felix berättar att i hans ögon så är Sjöö Sandström ett unikt varumärke som vänder sig till personer med integritet som inte vill kompromissa med parametrar som kvalitet och design.
– Lyx idag handlar väldigt mycket om att vara unik. Med en Sjöö Sandström på armen så har man gjort ett medvetet val, fortsätter han.
Niclas fyller i:
– En snabb jämförelse visar att vi ligger någonstans mellan TAG Heuer och Omega rent prismässigt. Man ska tänka på att det som styr priset, förutom själva varumärket, är också upplagan. Vi använder uteslutande Schweiziska urverk som levereras färdigmonterade och som är anpassade för oss. Klockans övriga delar kommer också från Schweiz. Alla delar byggs ihop här i Stockholm och genomgår sedan de avslutande kvalitetstesterna innan de levereras.

Får göra försvarets flygarur
Man kan säga att Sjöö Sandström är en svensk klocka som består till 100 procent av schweiziska komponenter, och, såklart, med en genuin svensk design.
– Vi har 21 återförsäljare i Sverige, berättar Felix, och även om vi satsar internationellt – nu senast med sju nya återförsäljare i Hong Kong – så är kunderna i första hand svenskar. Men många vet inte vad Sjöö Sandström är, därför var det extra roligt när vi vann den offentliga upphandlingen för försvarets nya flygarur.
Niclas berättar om den komplicerade processen:
– Det var totalt 17 olika klockor som tävlade om kontraktet, allt från enklare kvartsur till mycket dyra och välkända internationella märken. De utvärderade samtliga enligt en poängskala och tydliga kriterier som började med ”skall”, fortsatte med ”bör”, för att slutligen även väga in priset.
– Och vi vann! Fortsätter Niclas med ett leende. Det är alltså inget subjektivt val, utan vår klocka var helt enkelt bäst. Vi har fått veta att försvaret tyckte att det var roligt att det var en svensk klocka som vann.
– Ingen svensk flygande personal får lyfta utan en Sjöö Sandström på armen,
 tillägger Felix stolt. Och UTC Skydiver finns i en civil version också – det enda som skiljer dem åt i praktiken är gravyren på bakboetten.
Totalt köpte försvaret in 1100 UTC Skydiver.

När man tittar närmare på märkets nya dykarur, Landsort, så ser man att den är utvecklad tillsammans med professionella dykare, Niclas förklarar:
– Vi tog kontakt med ett antal duktiga dykare, både yrkesdykare och entusiaster som hjälpte oss med utprovningen. Vi ville tänja gränserna och skapa ett riktigt instrument, och det ska synas i designen. Sedan är det alltid en liten kompromiss för att uret även ska fungera bra i andra sammanhang. De flesta köpare använder det ju trotsa allt inte för annat än vad jag kallar ”brygg dykning” och till vardags. Kanske rentav till kostym, för det är ju trots allt också ett mycket vackert manssmycke.

Kunderna får möta urmakarna
I sin marknadsföring tror Sjöö Sandström mycket på personliga möten.
– Vi vill vara nära och personliga och därför lägger vi mycket fokus på våra återförsäljare, berättar försäljningschefen Thérése. Att vara lokalt på plats och möta våra kunder är mycket är mycket viktigt för oss. Om du som kund besöker ett butiksevent eller kommer till serviceverkstaden i Gamla Stan så är chansen mycket stor att få möta just den urmakare som byggt just din klocka – något som är helt unikt för oss. Och en närhet och service som de stora märkena aldrig kan ge. Det måste inte vara ett jätteevent med flera hundra gäster – du får en bättre känsla och personligare kontakt med oss om vi håller det hela lite mindre och mera intimt.

Extra stolta är företaget över samarbetet med fotbollsförbundet.
– Varje kvinna eller man i landslaget som spelat fler än 50 matcher erhåller en Sjöö Sandström – som förbundet köper in från oss, säger Thérése och berättar vidare:
– Vi har alla typer av ambassadörer, från äventyrare till artister. Och numera ser du även allt mer kvinnor i olika klockannonser. Intresset för klockor ökar bland oss kvinnor, inte minst nu när man kan få våra ur, som Lady Extreme, med diamanter, avslutar hon.

Precision i urmakariverstaden
Vi går ner till moderna urmakeriverkstaden en trappa ner. Här möts vi av ljusa och trevliga lokaler där djupt koncentrerade urmakare arbetar vid olika väl upplysta arbetsstationer. Överallt syns olika delar till uren, ställ med verktyg och avancerade instrument för att kontrollera klockornas kvalitet. På väggarna hänger designskisser och ritningar till de olika modellerna.
Förutom det digitala verket från ETA, som bland annat används i UTC Skydiver så används sex typer, eller kalibrar, av mekaniska urverk från samma renommerade tillverkare. Ett ultratunt och därför handuppdraget som sitter i Chronolink, tre självuppdragande urverk som finns i flera klockor, samt två med kronografmodul som sitter i de mer komplicerade uren. Urmakarna turas om att jobba med de olika momenten, allt från montering av fabriksnya ur till service och renovering av äldre ur. Klockorna som byggs här är inga hastverk – det är uppenbart att mycket yrkesstolthet och kärlek investeras i varje enskilt ur.

När vi är klara och det är dags att ta farväl sammanfattar Felix:
– Vi är unika för att vi har en mycket speciell historia, och att vi faktiskt har fem urmakare som bygger klockorna här på Skeppsbron. Att du kan få träffa din urmakare, möta den person som gjort just din klocka och signerat garantikortet. Vi vill helt enkelt vara lite som den gode grannen – inte bara till slottet – utan till alla våra bärare!



 



  Samtliga foton inklusive omslaget: Rickard L Eriksson. Layout Gustav Magnusson - vår mycket duktiga AD.

Ovan ser du reportaget samt tidningens omslag, Rickard står för alla dessa foton, han är förutom fotograf även tidningens "Creative Director" och bidrar på många sätt till den mycket snygga helheten. Jag har ytterligare en klockartikel i magasinet - om "kvinnliga smyckes-ur" ;-)

Ps.
Just nu blir det mest klockartiklar - men jag kommer att beröra olika lyxprodukter under året, förhoppningsvis även inom foto :-) 

Postat 2013-02-24 19:36 | Läst 18950 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Nature strikes back ;-)



;-)

Postat 2013-02-04 11:32 | Läst 6987 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Anonymous strikes back


Ricoh GR-D III, obeskuren, konverterad från DNG i PhotoShop. That's it!

D
en ökända Guy Fawkes masken har blivit synonym med hacker-nätverket "Anonymous". Att möte "dem" på stan i färd med opinionsbildning var en positiv överraskning. Det är såhär ett en demokrati fungerar:
Inte sänka statliga sajter utan ut på gator och torg och propagera!
;-) 

Postat 2012-12-09 11:04 | Läst 9207 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera
Föregående 1 ... 4 5 6 ... 25 Nästa