"Sjöö Sandström – svenska armbandsur" min senaste artikel, nu i bloggen!
Foto: Rickard L Eriksson. Jag återger även uppslagen nedan i faksimil så att ni kan se Rickards fina bider och få en uppfattning av layouten i magasinet.
Bara ett stenkast från Slottet finns Sjöö Sandström – en helsvensk tillverkare av exklusiva armbandsur, vilket är unikt. För Kungliga Magasinet berättar de om hur de fick göra försvarets flygarur, om värdet i att vara personliga och vad som gör dem unika.
Text: Johan Ericson Foto: Rickard L. Eriksson (publicerat i Kungliga Magasinet nr 1 2013)
Sjöö Sandström grundades under det sena åttiotalet av Christer Sjöö och Mikael Sandström, och 1993 presenterades deras första armbandsur. Den numera klassiska Royal Steel av första exemplar förärades kung Carl XVI Gustav. Uret utmärktes av sin rena design och höga kvalitet. Men 1997 kom det ur som verkligen satte Sjöö Sandström på världskartan – Chronolink Worldtimer – unikt med sin uppfällbara boett och kombination av mekanisk analog visning och digitalt kvarts.
I början av 2000-talet lämnade grundarna företaget, men utvecklingen och det kreativa tänkandet har inte stått still. 2011 presenterades det första professionella svenska dykaruret, Landsort, namngivet efter Östersjöns djupaste plats, 459 meter. Och året innan vann företaget försvarsmaktens upphandling av kronograf avsedd för all flygande personal. UTC Skydiver blev därmed obligatorisk för inte minst alla våra JAS-piloter, men även en civil version lanserades för privatmarknaden. Imponerande, minst sagt.
Kontoret granne med Slottet
Vi besöker Sjöö Sandström på deras huvudkontor, bara ett stenkast från slottet, där klockorna också tillverkas. Adressen, Skeppsbron 16, har sedan år 2000 har blivit alltmer synonym med varumärket. Här träffar vi Felix Formark, nytillträdd VD, Niclas Höglund, produktchef och försäljningschefen Thérése Cederblom. Över en kopp kaffe i deras charmiga lokaler pratar vi om klockor i allmänhet och deras i synnerhet.
Felix berättar att i hans ögon så är Sjöö Sandström ett unikt varumärke som vänder sig till personer med integritet som inte vill kompromissa med parametrar som kvalitet och design.
– Lyx idag handlar väldigt mycket om att vara unik. Med en Sjöö Sandström på armen så har man gjort ett medvetet val, fortsätter han.
Niclas fyller i:
– En snabb jämförelse visar att vi ligger någonstans mellan TAG Heuer och Omega rent prismässigt. Man ska tänka på att det som styr priset, förutom själva varumärket, är också upplagan. Vi använder uteslutande Schweiziska urverk som levereras färdigmonterade och som är anpassade för oss. Klockans övriga delar kommer också från Schweiz. Alla delar byggs ihop här i Stockholm och genomgår sedan de avslutande kvalitetstesterna innan de levereras.
Får göra försvarets flygarur
Man kan säga att Sjöö Sandström är en svensk klocka som består till 100 procent av schweiziska komponenter, och, såklart, med en genuin svensk design.
– Vi har 21 återförsäljare i Sverige, berättar Felix, och även om vi satsar internationellt – nu senast med sju nya återförsäljare i Hong Kong – så är kunderna i första hand svenskar. Men många vet inte vad Sjöö Sandström är, därför var det extra roligt när vi vann den offentliga upphandlingen för försvarets nya flygarur.
Niclas berättar om den komplicerade processen:
– Det var totalt 17 olika klockor som tävlade om kontraktet, allt från enklare kvartsur till mycket dyra och välkända internationella märken. De utvärderade samtliga enligt en poängskala och tydliga kriterier som började med ”skall”, fortsatte med ”bör”, för att slutligen även väga in priset.
– Och vi vann! Fortsätter Niclas med ett leende. Det är alltså inget subjektivt val, utan vår klocka var helt enkelt bäst. Vi har fått veta att försvaret tyckte att det var roligt att det var en svensk klocka som vann.
– Ingen svensk flygande personal får lyfta utan en Sjöö Sandström på armen,
tillägger Felix stolt. Och UTC Skydiver finns i en civil version också – det enda som skiljer dem åt i praktiken är gravyren på bakboetten.
Totalt köpte försvaret in 1100 UTC Skydiver.
När man tittar närmare på märkets nya dykarur, Landsort, så ser man att den är utvecklad tillsammans med professionella dykare, Niclas förklarar:
– Vi tog kontakt med ett antal duktiga dykare, både yrkesdykare och entusiaster som hjälpte oss med utprovningen. Vi ville tänja gränserna och skapa ett riktigt instrument, och det ska synas i designen. Sedan är det alltid en liten kompromiss för att uret även ska fungera bra i andra sammanhang. De flesta köpare använder det ju trotsa allt inte för annat än vad jag kallar ”brygg dykning” och till vardags. Kanske rentav till kostym, för det är ju trots allt också ett mycket vackert manssmycke.
Kunderna får möta urmakarna
I sin marknadsföring tror Sjöö Sandström mycket på personliga möten.
– Vi vill vara nära och personliga och därför lägger vi mycket fokus på våra återförsäljare, berättar försäljningschefen Thérése. Att vara lokalt på plats och möta våra kunder är mycket är mycket viktigt för oss. Om du som kund besöker ett butiksevent eller kommer till serviceverkstaden i Gamla Stan så är chansen mycket stor att få möta just den urmakare som byggt just din klocka – något som är helt unikt för oss. Och en närhet och service som de stora märkena aldrig kan ge. Det måste inte vara ett jätteevent med flera hundra gäster – du får en bättre känsla och personligare kontakt med oss om vi håller det hela lite mindre och mera intimt.
Extra stolta är företaget över samarbetet med fotbollsförbundet.
– Varje kvinna eller man i landslaget som spelat fler än 50 matcher erhåller en Sjöö Sandström – som förbundet köper in från oss, säger Thérése och berättar vidare:
– Vi har alla typer av ambassadörer, från äventyrare till artister. Och numera ser du även allt mer kvinnor i olika klockannonser. Intresset för klockor ökar bland oss kvinnor, inte minst nu när man kan få våra ur, som Lady Extreme, med diamanter, avslutar hon.
Precision i urmakariverstaden
Vi går ner till moderna urmakeriverkstaden en trappa ner. Här möts vi av ljusa och trevliga lokaler där djupt koncentrerade urmakare arbetar vid olika väl upplysta arbetsstationer. Överallt syns olika delar till uren, ställ med verktyg och avancerade instrument för att kontrollera klockornas kvalitet. På väggarna hänger designskisser och ritningar till de olika modellerna.
Förutom det digitala verket från ETA, som bland annat används i UTC Skydiver så används sex typer, eller kalibrar, av mekaniska urverk från samma renommerade tillverkare. Ett ultratunt och därför handuppdraget som sitter i Chronolink, tre självuppdragande urverk som finns i flera klockor, samt två med kronografmodul som sitter i de mer komplicerade uren. Urmakarna turas om att jobba med de olika momenten, allt från montering av fabriksnya ur till service och renovering av äldre ur. Klockorna som byggs här är inga hastverk – det är uppenbart att mycket yrkesstolthet och kärlek investeras i varje enskilt ur.
När vi är klara och det är dags att ta farväl sammanfattar Felix:
– Vi är unika för att vi har en mycket speciell historia, och att vi faktiskt har fem urmakare som bygger klockorna här på Skeppsbron. Att du kan få träffa din urmakare, möta den person som gjort just din klocka och signerat garantikortet. Vi vill helt enkelt vara lite som den gode grannen – inte bara till slottet – utan till alla våra bärare!
Samtliga foton inklusive omslaget: Rickard L Eriksson. Layout Gustav Magnusson - vår mycket duktiga AD.
Ovan ser du reportaget samt tidningens omslag, Rickard står för alla dessa foton, han är förutom fotograf även tidningens "Creative Director" och bidrar på många sätt till den mycket snygga helheten. Jag har ytterligare en klockartikel i magasinet - om "kvinnliga smyckes-ur" ;-)
Ps.
Just nu blir det mest klockartiklar - men jag kommer att beröra olika lyxprodukter under året, förhoppningsvis även inom foto :-)
/Bengan
Hmm. Vet inte om de känns så speciella när det är inte är några egna delar/verk. Det hade gjort klockorna i mitt tycke betydligt mer intressanta och "prisvärda".