Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Enligt FS så är jag en ganska medioker fotograf ;-)


Nikon D200, 17-55/2,8 DX. OBS - ej manipulerad i PS.  För att se bilden större - klicka här! 

Eller rättare sagt: "refuserad igen"!
Bilden ovan ratades av Galleri FS med motiveringen:
---
Juryn valde att ej anta din bild, med huvudmotiveringen "Höjer sig inte över mängden".

Här kan du se de olika motiveringar som juryn angivit, samt ev förtydliganden från
jurymedlemmar om så förekom:
- Höjer sig inte över mängden
- Rörig bild, ovidkommande objekt
- Bilden upplevs oskarp
- "Mannen till vänster känns onödig."
---

Kan bara dra slutsatsen att jag är en medioker fotograf, eller är det samma bild vi talar om? För jag har all respekt för juryn men när jag läser ovanstående så undrar jag om de ens brytt sig om att se på den i förstorat läge?

Eller håller jag på att förlora mitt goda omdöme? Har mitt bildseende "pajat"?

Vill inte framstå som grinig och bitter ;-) men känner mig uppriktigt sagt förvirrad!
 
(Eller så måste jag lära mig att föreslå mera "lättsmälta" bilder, typ "photoshoppat modellporträtt med spännade ljus och sug i blicken" eller "kaniner i motljus" ;-)

Inlagt 2007-12-02 15:32 | Läst 5918 ggr. | Permalink

"ann: "Bilderna går inte att förstora heller." Det gör de väl visst. Om det inte gick, hör av dig till mig så kan vi testa; kanske har vi något webbläsarproblem? Juryn bedömer ju inte dig som fotograf baserat på alla dina bilder, alltså kan du inte dra den slutsatsen att du skulle vara en medioker fotograf. Men just denna bild jämfördes med andra bilder i bildkön, och detta var vad de tyckte helt enkelt. Och jag skulle nog givit någon liknande motivering - bra bild, men når inte ända fram. Håller tex med om att gubben till vänster känns omotiverad, känns som han kom med av misstag. Du har klart bättre bilder i dina album i min mening. Fredrik: vad har DHS med detta att göra? GFS:s jury består av de medlemmar som fått med en bild, ingen "elit" på något sätt"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Hej Johan!
Det kan verka lustigt det här med galleriet. Sämre bilder än den här slinker förbi, men för var bild blir juryn större och det blir mer eller mindre lotteri tror jag. När man refuserar en bild har man en hel radda med färdigskrivna orsaker att välja bland. Bilderna går inte att förstora heller. Det hade jag inte tänkt så mycket på, men det hade varit nåt att tänka på.
Svar från Johan Ericson 2007-12-02 23:49
Tack Ann.
Men jag blir lite beklämd när ni som röstar inte ens "förstorar upp" bilderna...

/johan e
Mycket läcker bild som då faller mig i smaken!

Du får skicka in lite katter och Photoshoppade ungar (helst i HDR) så skall du se att även du får med en bild i galleriet. ;)
Svar från Johan Ericson 2007-12-02 23:50
Tack!
Jo, jag har nog några bilder som skulle bli antagna, men jag vill bli antagen med en viss typ av bild - annars får det vara ;-)

/johan e
Photoshopat är det väl så det räcker eller? Fast jag kan tycka att det är bra bild ändå. Själv hade jag photoshopat ännu mer.

Jag vet inte vad man ska säga om FS och DHS men det känns lite som kulturelit-wannabes. Vi som inte får vara med och tycka i fotosverige annars eller så.

Mvh
Maverick
Svar från Johan Ericson 2007-12-02 23:53
Nej!
Inte photoshoppad alls - bara jusrerad i kurvorna samt lite efterbelysning/skuggning. Nästan ingen färgkorr men något skärpt ( jag har skärpningen avstängd i kameran).

Det såg ut så här just då och jag har fotograferat det - "straight"!

/johan e
Alla har vi ju olika syn på bilder vilket gör det svårt att "tävla" i.. Vilka juryn består av eller vilken smak som funkar där kan man kanske fundera över?? Har också blivit refuserad men bryr mig inte så mkt om det.. Tänker inte skicka in fler bilder..
Brukar själv numera gå in på DHS och titta & läsa kommentarer för att få bekräftelse själv.. Funkar alldeles utmärkt för mig:))
Tycker din bild är väldigt speciell, annorlunda & funkar väldigt bra för mig..(Trots att det inte är min genre alls)..
Plåta på och sluta bry sig om vad andra tycker, även om det kan vara trevligt att få andras syn på en bild, så länge man själv är tillfreds med vad man producerar..
Ha de
//Micke
Svar från Johan Ericson 2007-12-02 23:55
Tack!
Jag är tiffreds och bilden har varit publicerad. Så alla delar ju såklart inte GFS juryns smak ;-)
/johan e
ann: "Bilderna går inte att förstora heller."
Det gör de väl visst. Om det inte gick, hör av dig till mig så kan vi testa; kanske har vi något webbläsarproblem?

Juryn bedömer ju inte dig som fotograf baserat på alla dina bilder, alltså kan du inte dra den slutsatsen att du skulle vara en medioker fotograf. Men just denna bild jämfördes med andra bilder i bildkön, och detta var vad de tyckte helt enkelt.

Och jag skulle nog givit någon liknande motivering - bra bild, men når inte ända fram. Håller tex med om att gubben till vänster känns omotiverad, känns som han kom med av misstag. Du har klart bättre bilder i dina album i min mening.

Fredrik: vad har DHS med detta att göra? GFS:s jury består av de medlemmar som fått med en bild, ingen "elit" på något sätt
Svar från Johan Ericson 2007-12-02 23:48
Jag har all respekt för att du tycker att min bild inte "når ända fram"...
Fast då blir jag nyfiken på vad du tex tycker om denna GFS bild: ;-)

http://www.fotosidan.se/pools/view/gallerifs/1120327.htm

Sedan håller jag med om att bilden jag valt att bidraga med inte är min "allra bästa" - men jag tyckte att GFS behöver lite "klasikst dokumentärfoto" och därför försöker jag få just sådana bilder antagna...

/johan e
Vilket otroligt läckert ljus, Johan. Man kan bli religiös för mindre:) MVH/Morgan
Svar från Johan Ericson 2007-12-02 23:56
Tack!
/johan e
Ta det lungt Johan,
misstänker att det är i välmening, och att man har en litet annorlunda trend i sin bildsmak,
man vill hålla nå'n slags "stil" på bildern..!?
Nypictorialismen!?? ;)

Och som Einstein säger: Alla har vi olika uppfattning, och alla har rätt! ;)

Å dom har säker läst på! Refusenterna menar jag!
Det finns många bra fotoböcker att läsa numera!

Och brukar också kolla vilka bilder recensenterna själva har,
(Om det inte är Ett Hemligt Sällskap förstås) se'n brukar jag bli lugn! :)

Men en av refuseringskommentarerna höjer sig inte nämnvärt över mängden! ;) ;)

Den här som lyder: "Höjer sig inte över mängden".....

Blir litet undrande......
Varför har vi människor fått ett beskrivande, och förklarande språk som kan användas i ett oändligt antal variationer,
men ändå inte använder det!?
B)

Ps.
Kommer osökt att tänka på en annan upprepning...inte heller det någon av retorikens höjdpunkter!
"För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras" ;)
Men det funkade visst också på nå't sätt...!?

Ps 2.
Vad gäller Retorik, så är det här bra retorik. Brukar faktiskt omnämnas då man läser Retorik.
http://www.youtube.com/watch?v=eNRoeMvzMVo

Synd bara att klippet saknar de sista viktiga orden då Antonius säger. (Svensk översättnig)
"Nu får det verka. Ohägn, du är ute, välj vilken kurs du vill."

Ps 2. Jag kanske skall in och titta på dom fina bilderna i "Galleri FS" innan jag säger föööör mycket! ;)
Har inte känt mig manad än! :)
Men nu kanske det är lege! ;)
Svar från Johan Ericson 2007-12-03 00:04
Att bli refuserad är OK - det är de (idiotiska) sk anledningarna som retar mig. Om denna bilden inte höjer sig över mängden enligt juryn så låt gå för det, men vad gör då bilder som:

http://www.fotosidan.se/pools/view/gallerifs/1182893.htm

i GFS? Här får jag bara inte ihop det!

FS börjar kantra över i någon sorts "nypictorialistisk" (det var du som myntade det :-) elitism. Dvs teknisk perfektion (dvs mycket photoshop) och lättsmälta, självförklarande motiv. Alternativt lite "konstnärligt", oskarpt och lite upphöjt. Gatufoto bar välkommet om det är i S/V och bilden fungerar på "tumbnail" nivå - för det är så den bedöms...

Vilket väcker frågorna som redan diskuteras, återkommer per mail!

/johan e
Ok,
jag kom inte så långt med mitt tittande på Galleri FS....
Läste en rad i början i alla fall...
"Galleri FS som är en bildpool som skall innehålla de bästa bilderna på Fotosidan".

Kan väl tycka, ursäkta...
att det här är väldigt modigt formulerat! ;) ;)
B)
Till Christer: Jag tycker DHS och GFS är olika sidor på samma mynt. Det ena baserar sig på bilder den andra på fotografer. I båda fallen blir urvalen duktigt ifrågasatta. Båda tycker jag vittnar om en önskan att tillhöra nån slags kulturelit. Men jag kanske är konspiratorisk.

Till Johan: Kanske är komprimeringen då men jag tycker den förefaller vara tydligt brusreducerad. För mig har nästen den fotografiska karaktären försvunnit helt och det har blivit en teckning/målning.

Fast det här ska kanske inte diskuteras i blogg, det är lite knöligt.

/Maverick
Fin bild. Jag fattade inte att man fick rösta i G-FS bara för att man fått med en bild (förrän jag läst dessa kommentarer), isf hade jag röstat "ja" på bilden! :)

Bilderna visas oftast i orginalstrlk direkt, och gör dom inte det, så självklart går det att förstora dem (genom att klicka i krysset). Men alltså, det är ju ganska onödigt att lägga upp bilder som är större än helskärms-strlk 1024X768 bara för att man ska kunna kolla skärpan! :)
Ok, kollade på bilden du talade om...
http://www.fotosidan.se/pools/view/gallerifs/1182893.htm
Ok....Ok...och vad säger man...

Men kommer i alla fall att tänka på en del fotomontage som gänget runt Majakovskij gjorde...
På 1920-30 talet...

Tja...vad vill jag säga med det då.....
Måste jag det!? ;)
B)
Fredrik: GFS tillkom efter kritiken mot DHS, som en motpol - för här är det ju en stor mängd "vanliga" medlemmar som är med och röstar, ingen speciell liten utvald grupp. Så den kritiken förvånar mig lite.