Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Dogme 05 vs Dogma 07

För att klargöra lita angående Dogma 07 så valde vi "Dogme 95"
(http://www.dogme95.dk/) som förebild. Bakgrund och syfte ligger väldigt nära, men det är ju skillnad på rörlig film och fotografi. Så även om grundtanken var "en kamera, ett objektiv och en film" skapade Dogma-tänket en ram och ett sammanhang att förverkliga den filosofin inom. Dvs från fotografisk filosofi till ett Dogma sällskap ;-)

Nedan det ursprungliga "wow of chastity":

1. Shooting must be done on location. Props and sets must not be brought in (if a particular prop is necessary for the story, a location must be chosen where this prop is to be found).

2. The sound must never be produced apart from the images or vice versa. (Music must not be used unless it occurs where the scene is being shot).

3. The camera must be hand-held. Any movement or immobility attainable in the hand is permitted. (The film must not take place where the camera is standing; shooting must take place where the film takes place).

4. The film must be in colour. Special lighting is not acceptable. (If there is too little light for exposure the scene must be cut or a single lamp be attached to the camera).

5. Optical work and filters are forbidden.

6. The film must not contain superficial action. (Murders, weapons, etc. must not occur.)

7. Temporal and geographical alienation are forbidden. (That is to say that the film takes place here and now.)

8. Genre movies are not acceptable.

9. The film format must be Academy 35 mm.

10. The director must not be credited

Och så vårt "Dogma 07"  fotografiska "kyskhetslöfte":

1. Allt foto ska genomföras utan påverkan från fotografen. Ingen manipulation eller arrangemang av motivet är tillåtet. Inga föremål får flyttas och inga personer får vidtalas, dvs fotografen skall inte interagera med motivet innan bilden är exponerad.

2. Bara naturligt, befintligt ljus är tillåtet dvs ingen blixt, inga extra ljuskällor eller reflexskärmar eller annan manipulation av det befintliga ljuset.

3. Kameran måste vara handhållen, dvs inget stativ, men fotografen får ta stöd mot objekt i sin omgivning.

4. Bara en film alt inställning i kameran får användas. Dvs färg ELLER s/v. På digitalkameran får skärpa, mättnad, ISO och övriga parametrar inte ändras.

5. Bara en optik alt ett läge på ett zoomobjektiv, dvs en brännvidd får användas. Och brännvidden för inte överstiga 90mm för småbild eller motsvarande bildvinkel (24,5 grader) med digitalkamera. Inget filter eller andra föremål som påverkar bildresultatet får användas, dvs bara ofärgade objektivskyddsfilter och motljusskydd ät tillåtet.

6. Bilden får inte innehålla ytliga/konstlade motiv som våld, pornografi odyl.

7. Bilden får efter exponeringen inte beskäras.

8. Bilden får inte manipuleras – bara framkallas och skannas alt konverteras från RAW-format. I samband med detta får kontrast och ev färgbalans justeras så att bilden så mycket som möjligt överensstämmer med fotografens minnesbild av motivet. Damm, pixlar döda och andra skador i bilden får retuscheras.

9. Bara 35mm film alt digitalkameror med motsvarande bildproportioner får användas.

10. Bilden, inte fotografen eller tekniken skall uppmärksammas. Diskussion och kritik skall handla om bilden.

Hoppas detta klargör lite av tankarna med "Dogma 07". Sedan fins det fortfarande "gränsland", tex hur mycket traditionellt "mörkrumsarbete" som tex "pjattning" och efterbelysning är ok? Personligen tycker jag att all bearbetning av tex kontrast och exponering, även partiell, är ok så länge som den syftar till att den fotografiska bilden skall vara så lik den bild fotografen såg i sökaren vid exponeringen. Och som du förstår - givetvis är vi öppna för debatt!

Gott Nytt År!

Inlagt 2007-12-31 15:38 | Läst 9470 ggr. | Permalink

"förästen jag kom på att Von trier/zentropa just haft primiär på "Mina unga år" handlar om Von triers år på filmskolan-där han spådes aldrig få en kariär innan för film!"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
vad med än "löfte" om man köper ny kamera-skall man så avge ett nytt??
Dogme-filmerna har många close-ups på grund av 35 mm objektiven(man skall lixom vara nära).men jag hatar 35mm så jag är glad att ni beslutat var vidare....:-)
Robin-DOGME filmerna (zentropa film i danmark) uppfann ett nytt koncept, handhållen filmkamera bland annat-det ger en speciell effect måste man säga....
förästen jag kom på att Von trier/zentropa just haft primiär på "Mina unga år" handlar om Von triers år på filmskolan-där han spådes aldrig få en kariär innan för film!
Johan, du har bytt bild på dig själv. Måste säga att den nya är mer lik dig ändå ;-) Jag befinner mig (som du vet) i Indien. Men läser din blogg nästan varje dag. Tack för intressant och rolig läsning // Robin J
Har ni redan gjort ändringar? Förut fick man väl bara ha EN kamera? Nu är det ändrat till ETT objektiv (nr 5).

Det tycker jag isf är bra. Men även optik bör ändras, och ersättas med ordet brännvidd. Spelar väl ingen roll om man har t ex en nikkor 35/1,4 och en summicron 35/2, så länge det är samma brännvidd?

Strömholm använde ju en minox (med 35;a) som ersättare till sin Leica i Paris, och han påstod att det inte gick att se nån skillnad på negativen!

Skitsamma, det är bara vad jag tycker. Ha en god fortsättning på er!
Jag är lite nyfiken på varför jag kan använda en Canon EOS 30D med en 24-70/2,8L men inte en Diana+-kamera. Visst, Dianan käkar 120-film, men är inte det mer "dogma" än ovan nämda kamera jag lubbar omkring med just nu? Som sagt, mest nyfiken.