Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Dogma ångest (Leica vs Ricoh)


Nikon D200, 17-55/2,8 DX (Leica M6TTL från 2000 och Ricoh GR-Digital II från 2007)

Hade det varit för tvår år sedan så skulle mitt självklara val för "Dogma" foto varit Leica M6 TTL, Voigtländer Color-Skopar 28mm f3,5, Kodak Tri-X Pan framkallad i D76 1+1 i 5 min vid 25 grader C. Det kunde ha blivit Leica M8 med samma optik - men jag ger inte 47.000 Kr för en kamera som inte fungerar klockrent - så är det bara. Så nu blev mitt val Ricoh GR-Digital II.
Och det har skapat en hel del kreativ "ångest".

För Dogma tanken är ju att man är (eller blir :-) inkörd på sin kamera med vald optik, film/inställningar osv. Vilket är en process - såklart. Leica+Tri-X är mer än 20 års fotograferande för mig, så den sitter i "förlängda ryggmärgen". Men att framkalla och skanna är för långsamt för min nuvarande smak. Alltså digitalt. Alltså Ricoh GR-D II. Alltså inkörningsperiod.
Fungerar kamera för "mitt" fotograferande? Ja - efter ett kamerabyte ;-)
Vilka inställningar, ISO mm? 200 ISO som "kompromiss" läge - 400 brusar lite, lite för mycket - eller?
Färg eller S/V? Färg efter mycket grunnande, men jag tvekar fortfarande...
Så efter mer än 10.000 exponeringar så börjar Ricoh:n kännas "hemtam", men inte helt intuitiv än, ,det tar nog ytterligare 10.000 bilder...
Och mina bilder med kameran i "Dogma" läge börjar änligen bli bra, ångesten släpper och kreativiteten komer smygande tillbaka.

Så min slutsats blir: "Dogma löftet" måste prövas och utmanas, processen att hitta sin "Dogma-väg" kan ta lite tid. Vi måste vara generösa med ändringar i löftet. Men inte för generösa - det krävs trots allt uthållighet för att hitta fram.


Ricoh GR-Digital II (Dogma läge)


Ricoh GR-Digital II (Dogma läge, men lite "hastigt" ;-) konverterad till S/V i PS)

Inlagt 2008-02-15 00:58 | Läst 11373 ggr. | Permalink

"Min kommentar var absolut inte menad som ett påhopp. Jag skulle nog behövt peta in en smiley eller två för att förmedla hur jag tänkte :) Jag bara tyckte det var lite ironiskt med mängden exponeringar och all teknik, just i sammanhanget dogma. Men, när vi ändå är inne på teknik - är det inte en M8 du egentligen behöver? ;)"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Som sagt det tar tid att få in en utrustning i ryggmärgen, och det viktiga är att man håller sig till samma kamera och objektiv/brännvidd under en längre tidsperiod om man skall bli intuitiv. Iofs betyder ju detta med intuitivt fotograferande mest vid tex gatufoto och annan ögonblicksfotografering. Vid andra fotograferingssituationer kan man ofta söka komposition och utsnitt och då funkar kanske andra premisser. Jag tycker iofs att det skulle varit kul om dogma innebar en kamera och en fast brännvidd och en film, men då skulle kanske inte uppslutningen bli vidare stor ;)
-affe
Svar från Johan Ericson 2008-02-24 18:25
Håller med dig, men Dogma måste få "go digital" - annars blir vi nog bara ett gäng 40 plussare ;-) Men inget hindrar ett "sällskap av renläriga" filmanvändare inom Dogman. Lite Dogma XL liksom ;-)
/johan e
Åh! Jag vill läsa mer. Jag vill läsa en grundlig artikel om hur jag kan bli dogmatisk med en kamera. Hela dogmakonceptet gör mig sugen på att börja fotografera (igen, höll jag på att säga).

Men nyckeln ligger nog i de där 10000 exponeringarna. ja jag börjar väl då...

Men det vore jallafall kul att läsa dina fördjupade tankar kring hur ett blåbär bäst närmar sig dogmaträsket.

/mvh David
Svar från Johan Ericson 2008-02-24 18:22
Ett blogginlägg om Richon i ett Dogma-perspektiv kommer snart, hoppas det blir vad du förväntar dig ;-)
/johan e
10000 exponeringar... det är många det ...

På den gamla onda analogtiden tycker jag man kunde avgöra efter något tiotal rullar om man var överens med kameran eller inte ...

Du skriver att du gjort över 10k bilder med Ricoh-kameran - det låter mest fånigt i mina öron - särskilt när man börjar fundera i Dogma-termer.

Är du kameratestare eller fotograf?
Svar från Johan Ericson 2008-02-15 07:58
Det är ca 150 exponeringar per dag sedan jag fick den (två olika kameror) och då har jag deletat ovanligt många bilder direkt i kameran för att vara jag. (Dvs jag har nog inte 10k bilder från Ricoh:rna på HD:n :-) Hade faktiskt svårt att hitta "arbetsflödet" med kameran, vilket lett till lite frustation och många "omtagningar". Vilket på den analoga tiden helt säker lett till en "dumpning". Och jag har den alltid med mig, och haft ovanligt mycket tid över till foto senaste tiden. Om det låter fånigt så låt gå för det, men jag gillar inte tonen av "påhopp" i min blogg! För jag är varken "kamera-testare" eller fotograf just nu, vill bara dela med mig av mina tankar... är nog vad mediaanalytikerna kaller en "prosument" - dvs producerande konsument! ;-)
/je
Det är den här tveksamheten, eller kalla det pryl-ångesten vi vill försöka komma ifrån i Dogma! Eller hur Johan! ;)

Och varför denna brådska??
"...Men att framkalla och skanna är för långsamt för min nuvarande smak....".

För "Allt detta jagande, det är bara ett jagande efter vinden..." ;)

Det gäller att bestämma sig! ;)
För vägen!
Och den vägen följer man.....
Gå i kloster Johan!! ;)
/Bengan
Svar från Johan Ericson 2008-02-15 08:08
Såklart ;-)
Mem jag känner mig som en "gammal hund" som skall lära sig sitta fint i den digitalavärlden ;-)
Dvs Leica är "jag" - den kopplar bort "kameran" så att ögat och bilden (via avtrycket) är allt som finns kvar. Så "bra" (eller anpassad till mig) är inte Ricoh:n - såklart. Jag måste helt enkelt lära mig använda "kompromissen" och få den så nära det jag vill uppnå, vilket innebär en del anpassning från min sida.

Så du har rätt, det är "klostret" som hägrar. Men det beslutet "smärtar" även, det man lämnar bakom sig vin inträdet känns som viktigast just när står på tröskeln...

:-)
/Johan E
Varför!Ska denna bror dukdig sydrom poppa upp, om Johan vill förmedla sin intryck, så behöver man inte bli nedtryckt hela tiden, kan man inte ge han en klapp på axeln.
mvhRolf
Jag är i ungefär samma situation som du. Det som komplicerar saken ytterligare är att det nu börjar dyka upp begagnade Epson RD-1s för strax under 15000:- Inte för att jag har råd, men det är en lockande tanke att kunna köra digitalt tsm med fina gluggar från Leica, CV eller Zeiss!

Fin bild, i färg iaf! Den sv/v versionen tycker jag ser gräslig ut (saknar teckning, både i skuggorna och högdagrarna). Konvertering skedde kanske lite väl hastigt? :) Förresten, har du testat att fota nåt med kameran inställd på sv/v?
Min kommentar var absolut inte menad som ett påhopp. Jag skulle nog behövt peta in en smiley eller två för att förmedla hur jag tänkte :)

Jag bara tyckte det var lite ironiskt med mängden exponeringar och all teknik, just i sammanhanget dogma.

Men, när vi ändå är inne på teknik - är det inte en M8 du egentligen behöver? ;)