Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Är iPhone vår tids Leica?

                                       
  När Oskar Barnack för snart 100 år sedan konstruerade embryot till den första Leican (men kameran skulle inte komma ut på marknaden för än 1925 pga depression, krig och annat elände) så hade han några bärande idéer: liten, diskret och med fullgod bildkvalitet. 



Märk väl det sista - fullgod bildkvalitet. På 20-talet var inte Leican, trots en mycket fin optik, det bästa valet om du ville få maximal bildkvalitet och högsta möjliga "upplösning" i dina bilder. 35mm filmen, som egentligen var avsedd för rörlig bild, hade sina begränsningar, speciellt vid höga ISO (Och allt över ISO 20 var högt på den tiden... )



Sedan skulle Leica - tack vare sin unika design och kvalitet - utvecklas från fotojournalisternas favorit till en "varumärkes ikon", men det är en helt annan historia.

Men det som slog mig är Oskar Barnacks ursprungs idé har stora likheter med dagens iPhone - kameran som du alltid har med dig! Och både Leican på sin tid och iPhonen idag har inte bara revolutionerat hur vi tar våra bilder utan även hur vi delar med oss av dem till andra.

Själv har jag många snapshots som är tagna med med iPhone, och delade via Instagram, men som under andra omständigheter definitivt skulle varit "Leica-bilder":








"Hädiska tankar"? Eller kommer vi att få se iPhonen utvecklas till vår tids fotojournalisters och mästerfotografers favorit arbetsredskap? 

Inlagt 2012-06-27 09:45 | Läst 14415 ggr. | Permalink

"I mångt och mycket finns det en poäng i det du skriver. Funktionen iPhone (och liknande kameramobiler) motsvarar till stor del den Leican (och andra småbildskameror) fyllde på den tiden. Alltså stor bärbarhet till priset av en acceptabelt halvdan bildkvalitet. Båda tillät/tillåter fotografen att smälta in mer i sin miljö. Tittar man lite på socialantropologins och fotografiets till stor del gemensamma historia så ser man också en gemensam strävan mot allt högre grad av deltagande observation, visserligen till priset av en viss minskad tillgång till den utomståendes analytiska skärpa. Bildjournalistgruppen VII har en utställning uppe i sitt galleri i New York just nu, där bilderna enbart är tagna med iPhones. Jag berör just det du skriver om i en liten text om denna utställning och en Robert Adams-retrospektiv i New Haven. Kan läsas här: http://www.omkonst.com/12-adams-robert-vii.shtml"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Varför inte. Eller mobilkameran överhuvudtaget, oavsett märke. Den bästa kameran är ju den man har med sig....
Btw...fina bilder du visar upp!
Svar från Johan Ericson 2012-06-27 23:34
Tack!
Det är så - de bästa bilderna är de man faktiskt tar ;-)
/JE
Jag måste motvilligt medge att du har en poäng....:)
Tanken som du tar upp poppar ofta upp i mina egna tankar om fotografering.
I grund och botten handlar allt om själva bilden. Inte hur och med vad den fångades med.
Jag tror lite att det handlar om att man börjar ifrågasätta varför man spenderade 30.000:- på
en kamerautrustning för att sedan se en suverän bild tagen av en mobilkamera knäppa en på näsan.
Man vill rättfärdiga sin utrustning :)

Än så länge så är kvaliten på en bild tagen av en 5D mkII bättre än en Iphones, men det ser man inte förrän bilderna jämförs sida vid sida i sin fulla storlek. Och gemene man som bara vill fånga sina vanliga bilder struntar väl i upplösningar och storlek så länge deras bilder blir skarpa, rätt exponerade, fina på datorn och utskrivna i "kortstorlek".

Jag tror inte att mobilkameran kommer att ersätta den vanliga än på länge. Men den kommer garanterat att ta en större plats och bli mer och mer accepterad.

Jag kan bli riktigt sur på mig själv ibland. Jag kan se en helt underbar bild och tänka "fan vad bra den är!" för att sedan se i texten vid sidan eller under att den är tagen med en HTC eller Iphone och DÅ tänka "jaha..tja..ok.." :)
Svar från Johan Ericson 2012-06-27 23:38
Det handlar nog om en balans - att faktiskt ha med rätt utrustning för rätt tillfälle. Och vid många tillfällen blir smartphonen "rätt" bara för att den är med, men bilden hade antagligen blivit bättre med en "riktig" kamera.
Så hellre än iPhone-bild än ingen alls...
Och så finns det ju många motivområden där telefonen inte räcker så långt, tex djur o sport.
/JE
Mobilen har man med överallt :) Man bör känna sig mer hemma med mobilkameran men så var det inte i mitt fall men jag börjar fota mer med mobil när det inte behövs skärpedjupet och kvalitet som DSLR har.. Eller när man vet att man inte framkallar bilderna mer än 20x20 cm :)
Svar från Johan Ericson 2012-06-27 23:39
Håller med - Instagram o familjealbumet, men sen tar det stopp :-(
/JE
Det är inte alltid som jag har mobilen med, men å andra sidan är min Leica alltid med :)
//Mikael Good
Svar från Johan Ericson 2012-06-27 23:40
Med all respekt så är det nog tvärtom för mig ;-)
/JE
En iPhone är väl snart var mans redskap, men det har väl aldrig leican varit?
Svar från Johan Ericson 2012-06-27 23:43
Nej det stämmer nog. marknaden översvämmades med "Leica-kopior" på 30-60 talet, lite som HTC, Samsung mfl kopierar Apple idag. Många av kopiorna - som tex Canon - blev sedan stora märken som på många sätt överträffade originalet. Så blir det nog även i mobil-världen....
/JE
Detta måste vara något av det mest korkade jag har läst på länge här på Fotosidan i konsten om att hypa Apple's produkter. Någon måtta på dumheterna får det väl ändå vara.

/ Magnus
ChristerRose 2012-06-27 15:13
And now we have heard from the obligatory Android Fanatic Troll. Amazing how they always pop up in any thread that mentions Apple...=*^)

Anyway, back to the *real* thread.

I agree with the other posters. I seldom carry any of my digital or analog cameras with me but the iPhone 4S is always in my pocket and the same goes for my lovely wife who started to photograph herself as soon as she got her 4S:

http://www.flickr.com/photos/mrsrosewell/6421689741/in/photostream/lightbox/

I think the mobile phones, particularly the iPhone judging from the number of images published, have achieved exactly what you put forth in your post. Always with you and an ever increasing number of fun and easy apps to play with lets anyone become a photographer or photojournalist as you mentioned.
x-country 2012-06-27 22:07
Brukar du freaka ur på alla som bloggar om Leica, Canon och Nikon också eller är ditt ursinne bara riktat mot Apple? Apple har, oavsett om du gillar det eller inte, revolutionerat fotograferandet med iPhone. Aldrig tidigare har det varit så enkelt att fotografera, redigera och dela med sig av bilder med en apparat som man dessutom alltid har med sig och som alltid är online. Sedan finns det ju givetvis ett gäng andra tillverkare som försöker hänga på. Men dominansen är tydlig. Blunda för detta faktum gör bara en idiot.
Svar från Johan Ericson 2012-06-28 00:02
Detta var nog veckans suraste kommentar - varför denna onödigt hårda ton?

Jag väljer dock att förtydliga mitt resonemang:

Steve Jobs sa vid introduktionen av iPhone 4 att den kunde liknas vid "en gammal svart Leica". Och då jag inte bara äger en iPhone utan även en gammal svart Leica från 1930 så kan jag bekräfta att Jobs hade en poäng. Det finns inte bara likheter i designfilosofin utan även i hur produkten används. Och Apple besitter precis som Leica en stark "varumärkes glöd" - något som din reaktion bekräftar ;-)

/JE
Jag älskar dina bilder :)
/Lena
Svar från Johan Ericson 2012-06-28 00:04
Tack Lena :-)
Uppskattar dina med - inte minst på Instagram!
/JE
Eftersom jag startat en Instagramgrupp i FS så tror jag naturligtvis att det går att ta bilder med mobiltelefon och då även med applikationen Instagram. Tanken med gruppen är naturligtvis att få se vilka bilder några av de mer än 50 miljoner användarna av applikationen egentligen tar och se om det verkligen går att ta riktiga fotografier med Instagram?
Android eller Apple spelar ingen roll, bland Androidtelefonerna finns telefoner som har både bättre sämre kameror än Apple, resten är en smaksak.
En sak är säker mobiltelefoner kan inte och skall inte jämföras med Leica.
Efter att ha testat applikationen så har jag kommit fram till att det visst går att ta godkända fotografier bara man inte luras att använda de inbyggda förvrängningsfunktionerna för mycket, konvertering till s/v tycker jag själv är ok.
Det fejkade 6x6 formatet gillar jag, det blir lite rått och grynigt men känns rätt för ändamålet.
Bildbehandlingen i telefonen är riktigt långsam så att ta flera bilder i snabb följd kan man glömma.
Varför ta bilder med mobiltelefon?
Själv har jag alltid en kamera med mig så jag har egentligen bara ett skäl, att kunna dela med mig av bilderna nästan i realtid vilket är bra ibland. För de flesta som inte bär en kamera med sig dagligen så är kanske telefonen den enda möjligheten att kunna ta bilder utan att behöva planera och med applikationen Instagram ett snabbt sätt att kunna dela med sig av bilderna.
Svar från Johan Ericson 2012-06-28 00:13
Är med i gruppen men har dock inte laddat upp några bilder än. Är lite tveksam till att ladda upp Instagram-bilder annat än till bloggen då de ju har sin naturlig applikation och sociala nätverk just på Instagram ;-)

Då det finns modefotografer som på fullt allvar gjort jobb med iPhone så kan jag inte riktigt hålla med dig - jämförelsen har relevans. Leica S2 för 250.000 Kr vs iPhone 4s för 5000 Kr - om mottagaren, tex läsaren av ett modemagasin, inte märker någon skillnad???

Men i övrigt håller jag med ;-)

/JE
I mångt och mycket finns det en poäng i det du skriver. Funktionen iPhone (och liknande kameramobiler) motsvarar till stor del den Leican (och andra småbildskameror) fyllde på den tiden. Alltså stor bärbarhet till priset av en acceptabelt halvdan bildkvalitet. Båda tillät/tillåter fotografen att smälta in mer i sin miljö. Tittar man lite på socialantropologins och fotografiets till stor del gemensamma historia så ser man också en gemensam strävan mot allt högre grad av deltagande observation, visserligen till priset av en viss minskad tillgång till den utomståendes analytiska skärpa.

Bildjournalistgruppen VII har en utställning uppe i sitt galleri i New York just nu, där bilderna enbart är tagna med iPhones. Jag berör just det du skriver om i en liten text om denna utställning och en Robert Adams-retrospektiv i New Haven. Kan läsas här: http://www.omkonst.com/12-adams-robert-vii.shtml