B-uhr - ett stycke historia att bära på handleden!
Ett modernt Laco B-uhr "Aachen" med typ-B urtavla.
Det tyska fygaruret – Beobachtungs-uhr eller kort och gott ”B-uhr” – från andra världskriget är definitivt ett av de numera ikoniska flygaruren. Namnet ” beobachtungs uhr” översätts enklast till ”navigatörsklocka” på svenska.
Det här var före GPS:en och andra idag självklara moderna navigerings hjälpmedel, piloterna (eller navigatörerna i större plan) navigerade helt enkelt med karta, kompass och klocka. Att exakt mäta tiden var avgörande för att veta var man var, men även faktorer som återstående flygtid (dvs bränsleåtgång och avdrift) kontrollerades med hjälp av klockan. Ett exakt, tåligt och lättavläst ur var alltså av största vikt.
Originalritningen som låg till grund för alla B-uhr oavsett tillverkare.
Tyska flygministeriet gick i början av kriget ut med en specifikation på vad för klocka man ville ha, vilket bla innebar följande: en under alla förhållande lättolkad urtavla, kronometercertifierat urverk, och måste kunnas bäras utanpå en flygardräkt och ställas med handskar på. Urverken, som kom att köpas in från olika tillverkare, hade det gemensamt att de var avsedda för fickur, därför fick också klockan en ganska stor dimension – 55mm. Och kronan var också stor och ”diamantformad”, armbandet i skinn samt långt och reglerbart för att passa alla typer av bärare och dräkter. På grund av krigstidens begränsningar i tillgång på komponenter och arbetskraft så lades kontraktet ut på totalt fem tillverkare A.Lange & Sohne, Stowa, Wempe, Laco samt International Watch Company (IWC). Det sistnämnda företaget var inte tyskt utan Schweiziskt och sålde även klockor till de allierade.
Ett vintage Laco B-uhr med typ-A urtavla, ca 1940, som såldes av Kaplans Auktioner förra året för lite mer än 30.000 Kr (foto Kaplans Auktioner).
I början hade B-uhr en vanlig ”civil” urtavla (benämns Bauart A) men ganska snart levererades de med den typiska ”militära” urtavlan (Bauart B) som har minuterna tydligt angivna ytterst och timmarna i en mindre inre ring. Därför talar man om B-uhr typ A och B – vilket kan te sig lite förvirrande. Totalt ca 1200 klockor tillverkades och de var så värdefulla att de delades ut till personalen före flygningar och samlades in igen efter fullgjort uppdrag.
Armbandet kan justeras så att klockan kan bäras utanpå en tjock flygarjacka.
Efter att främst ha var varit heta objekt för samlare så fick designen en renässans under 90-talet och idag tillverkar fyra av de ursprungliga företagen – Stowa, Wempe, Laco och IWC – varianter på temat. Allt från exakta repliker till designer som låtit sig influerats av de unika dragen i B-uhr-konceptet. Och sedan så har en mängd andra klocktillverkare som Archimede, Aristo, Azimuth, Damasko, Fortis, Glashütte Original, Hanhart, Junkers, Sinn, Steinhart och Tutima (för att bara nämna några) plockat upp designen. Och den klassiska B-urtavlan ser man idag på allt från stora väggur till sportur från Seiko.
IWC:s nya "Big Pilot Top Gun Miramar" med bla keramisk boett och ett mekaniskt urverk med 7 dagars gångreserv (foto Rickard Eriksson) .