Denna blogg handlar om mitt fotande (främst gatufoto) men också om funderingar kring foto i allmänhet. Jag skriver dessutom om fotoevents som jag lyckas ta mig till.

Liverpool och "Photie Man"*

Trots att jag snart bott i Storbritannien i 25 år så har jag aldrig besökt Liverpool – trodde jag. Misstänkte att jag möjligen hade kört förbi i närheten men att jag definitivt aldrig rört mig omkring inne i staden. Den gångna helgen skulle i alla fall förändra den saken med säkerhet. Det har jag att tacka fotografen Tom Wood för. Det var nämligen sista helgen då utställningen "Photie Man: 50 Years of Tom Wood" var öppen på Walker Art Gallery. Jag hade lovat mig att inte missa den och slutdatumet kom snabbare än jag trodde. Men, när jag kom fram till Liverpools tågstation Lime Street Station så kände jag igen mig – jag tågluffade som 18-åring och misstänker nu starkt att jag måste ha anlänt till tågstationen med lite extra tid tills nästa tåg för att kolla hur det såg utanför stationen och för ta mig en öl på nån av pubarna där. Svaga minnen men jag tror faktiskt att förhöll sig som jag mindes det.

Hursomhelst, när jag skriver detta är mitt senaste besök färskt i minnet. Jag had bokat ett prisvärt centralt hotell nära vattnet och de historiska Albert Docks, där fartyg lastade och lossade produkter som bland annat kol, bomull och socker som bidrog till Liverpools välbestånd. Min biljett till utställningen var tidsbestämd till 14.30 på söndagen, som skulle ge mig en och en halv timme att titta på Tom Woods verk – det kändes tillräckligt. Utöver utställningen så var planen att gatufota så mycket som möjligt i Liverpool under lördagen och söndagen. Med facit i hand så känns det som att jag var rätt flitig. Det blev några pubbesök också – vackra pubar med välskänkt real ale är också ett intresse som jag när. 

Tom Wood är irländare och född 1951. När han var tonåring emigrerade familjen hans till England. Mellan åren 1978 och 2001 fotograferade Tom flitigt i Liverpool med omnejd och många av bilderna på utställningen stammar just från det arbetet men där fanns också bilder från Irland, London och andra platser på de brittiska öarna. Enligt Wikipedia är Tom Wood främst en gatufotograf och bland de många fotografierna på utställningen fanns helt klart en hel del foton som jag skulle klassa som rena gatufoton, dvs. ej poserade, oförställda, företrädesvis innehållande människor och tagna där allmänheten har tillträde.  Men många av de andra fotona var dock poserade porträtt av människor som Tom fann i olika miljöer. Klart bra var för sig men ännu bättre i ett sammanhang. Jag ser honom mer som en dokumentärfotograf av människor. En av styrkona i Tom Woods fotografi är förmodligen mängden av projekt som verkar ha pågått parallellt. Han var flitig fotograf under många årtionden – fem stycken enligt utställningens titel. Inspirerande och en bekräftelse på att det kan vara vettigt att fota mycket och ofta. Vill poängtera att jag inte är väldigt påläst när det gäller Tom Woods så min lilla analys ovan kanske inte är helt korrekt. 

Drog mig nu till minnes att jag i samband med Photo London 2019 fick möjlighet att träffa Tom som signerade böcker där. Han var trevlig men vårt samtal avbröts när en betydligt mer välkänd fotograf än jag(!) gjorde entré och kom i slang med Tom, kända fotografer emellan. Här nedan en bild på de två som de bad mig ta – pluspoäng för den som vet vem den andre fotografen är (utan att fuska med google eller liknande)! Han råkar också var en fotograf som jag tycker mycket om.

Här är följer bilder som från utställningen som enligt personal som jag tillfrågade inte är planerad att sättas upp någon annanstans. Mina egna alster från gatorna i Beatles hemstad kommer jag att besudla ett framtida blogginlägg med. Alla bilder tagna med min iPhone och är "direkt ur mobilen". 

Bilden till höger är den första Tom tog med en 35mm-kamera. Inte dum som en förstabild, va?

För kameranördar (ni vet vilka ni är!) så kan ni gotta er åt denna bild. Jag ser ingen Leica M men väl en CL och längst ned till höger en Fujifilm X100 av nån variant. 

Och för fotoboksnördarna bland oss så kan vi dregla över denna bild. Jag har fyra av böckerna och det får räcka. Tur (för min plånbok) och otur (för min boksamling) var det då att utställningens katalog var slutsåld. 

Hoppas att ni upplever att ni fick en bra känsla för utställningen och Tom Woods fotografi.

/Fredrik

* Smeknamnet "Photie Man" kommer troligen från det faktum att Wood blev en välkänd figur i de kvarter i Liverpool där han fotograferade. Han blev känd för sin regelbundna närvaro med en kamera när han fotograferade människor i deras dagliga liv. De lokala invånarna kallade honom kärleksfullt "Photie Man" som ett vardagligt uttryck för en person som tar många foton. (källa: ChatGPT).

Inlagt 2024-01-08 21:09 | Läst 989 ggr. | Permalink
Det var en brokig skara fotografier, men det borde man kanske förvänta sig av 50 års fotografering. Tack för reportaget, nu ser jag fram emot att se dina bilder från Liverpool.
/Mikael
Svar från Frekeman 2024-01-08 21:36
Ja, jag fick också det intrycket och det beror på tidsrymden men också variationen på det fotografi som Tom ägnade sig åt under perioden.

Liverpool var svårfotat så har ha inga större förhoppningar på mina bilder från staden. Jag kanske tvingas till att visa andra än rena gatufoton! 😄

Tack för kommentaren, Mikael.
En utställning jag gärna skulle vilja se eller fått se. Roligt att du uppmärksammar den här på FS. Det jag sett av Tom Woods är inspirerande och mycket bra foto i nån slags gränsland mellan gatufoto och dokumentärt. Jag får väl hoppas att det dyker upp nån bra bok samtidigt som jag är stadd i kassa.
/Gunnar S
Svar från Frekeman 2024-01-08 22:02
Det var nästan med nödd och näppe som jag hann med utställningen. Trodde att den pågick ända till februari nån gång. Men, bra att det blev av i helgen – Liverpool bjöd på blå himmel och vackert ljus, en aning ovanligt fick jag veta.

Helt klart så rör sig mycket av hans fotografi i det gränslandet du nämnde. Som betraktare hjälper det nog att man uppskattar den historiska dokumentationen av människorna i dessa samhällsklasser som Tom fotade i, främst arbetare förstås. Såg några bilder av lantbrukare på Irland också. Bilderna var för sig är inte alltid nödvändigtvis jättestarka men tillsammans fungerar de.

Apropå böcker så är väl de flesta av hans böcker rätt kostsamma idag. Katalogen för utställningen ville de ha £26 för och det hade varit ett fynd – men slutsåld som sagt. Böckerna "Men" och "Women" fyndade jag för typ £10 för bägge totalt om jag inte minns fel – billigt var det i alla fall. "101 Pictures" köptes för förbeställningspris och "Women's Market" vid signeringen för fullt pris. Det är bara "101 Pictures" som är rimligt prissatt idag. Kolla in hemsidan hans – där kan man bläddra lite i böckerna digitalt: https://tomwoodarchive.com/books
Jag har bara skummat igenom din blogg Fredrik, men ser fram mot att läsa och titta igenom den ordentligt senare! :)
/B
Svar från Frekeman 2024-01-09 09:51
Mycket nöje, Bengan!
Tack Fredrik, trevlig läsning som vanligt. Skall kika närmare på hans bilder med en större skärm. // Jörgen
Svar från Frekeman 2024-01-09 15:10
Kul att du uppskattade inlägget, Jörgen. Bildena kommer säkert att se bättre ut på en större skärm.
Fredrik! Tack för den här fina berättelsen och genomgången av Tom Woods livsgärning! Fina och intressanta bilder, Tom Woods va nog mera en allroundfotograf, än bara gatufotograf! Vissa av Toms bilder påminner mig om andra kända fotografers bilder, så Tom verkade vara i goda fotografers sällskap! Och vad gäller Leicakameror på bilden, så tycker jag mig även se två gängleicor!
Och som sagt, tack för den här intressanta bloggen!
/B
Svar från Frekeman 2024-01-10 08:39
Glad att du uppskattade blogginlägget, Bengan. Du har helt rätt om Leica-kamerorna. Här är texten från listan till höger om kameramontern:

Tom Wood's cameras

Camera
Years used
Format

1
Bell & Howell 624
1970s
Standard 8mm Film
2
Olympus 35 ECR (1972)
1972-74
35 mm
3
Rolleiflex T (1958-75)
1972-80
6x6 cm
4
Coronet Ambassador
1974-76
6x9 cm
5
Olympus OM1 (1972)
1974-79
35 mm
6
Leica 11c
1978-80
35mm
7
Ensign Selfix 8-20 (1952)
1979-82
6x9 cm
8
Leica 111f
1981-83
35mm
9
Leica CL (1973)
1984-88
35 mm

10 Noblex Pro 6/175 UX
1996-99
5x17 cm

11 Canon UC9
1996-2000
Hi8 Analogue Video
12
Canon XM1
2000-07
Digital Mini DV
13
Mamiya Universal (1969)
2000-08
6x7, 6x9 cm
14
Vivitar Vivicam 3930
2005-06
5MP Digital

Fuji X100/100s
2012-15
Digital
16
Panasonic HDC-SD900
2016-18
Full HD Digital
17
Fuji X70
2016-18
5MP Digital