UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#322. Chicago?? –in the street?? –eller vad har vi huvet??

Lång vit bil med chaufför i skärmmössa!! –all your luggage?? --sir?? Baggage luckan hade fått plats med en häst!! Kameraväska och en ryggsäck!! –hade gått in i handskfacket?? Jag klev in i salongen!!

Det var som vanligt en lång flygning från Cph till O’Hara. SAS hade på den tiden utmärkt ”Business class”!! –gourmet mat!! –matsedel på franska!! --med dukar och serviser av porslin!! --och hur mycke sprit som helst!! Redan när man satte sig kom champagnen in!! –och när piloten lämna marken med hjulen!! --rullade barvagnen åt motsatt håll!! Alltid en Gin å tonic först!! --man vet aldrig om malariamyggen står tätt i Chicago!! –särskilt på hösten?? Sedan var det fyra rätters middag, med utsökt vin!! --bara man inte kom in med lax?? --för det gillade jag inte. Vanligen fanns det dock välhängd stek, för oss som föredrog mat för män!! –d v s för amerikanare!! Till kaffet måste man ju ha en Irish Cream, som till flygvärdinnornas förvåning jag alltid hällde i kaffet!! Sedan en dubbel, eller trippel, riktig tjärsmakande Single Malt Whiskey!! –absolut inget vatten eller is!! Man späder aldrig en Maltis!! Gissa om man sov gott??  -till surret från DC10:an.

Det var med blandade känslor jag klev av på O’Hara?? Ja, --det var inte så att jag hade en hang over!! --nej, sist jag var där, 1979, stod det en jättelik svart rökpelare upp från landningsbanan. En DC 10:a hade tappat en motor och störtat vid starten mot LA. Alla strök med, bl a en kollega från konferensen jag deltagit i. Jag skulle själv med en DC-tia till Phoenix någon timma efter. Vi flög praktiskt taget genom röken. Gissa om jag är flygrädd??

Den mörkhyade, tungviktaren som skulle kör mig i Limo!! --in till det flotta SAS Radisson i Chicagos centrum, var mycke vänlig och visade mig hur jag kunde hälla upp mig egna drinkar från baren i Limon!! –ja, det var första gången jag åkte Limo!! Genom högtalarsystemet från ”Cookpitten” frågade han om jag ville något ytterligare?? Jag hällde upp en coke och frågade vad man skulle göra på kvällen i Chicago?? Sir!! –you must visit the blues bares!! Fantastic music!!

Hotellet var gammaldax, men otroligt elegant!! Perfekt rum!! --med utsikt mot ”the Lakes”!!

Vem betalade det här?? –ja, inte det svenska skattsystemet, utan det amerikanska!! Jag var inbjuden till en konferens?? –with all expenses covered!! Jag ger mig tusan på att det var energidepartementet som betalade!!

Jag hade en dag extra på mig?? --att bekanta mig med Chicago. Vilka var då mina intressen 1988?? –jo, fossil, konst och gatufoto!! Jätteödlorna såg man på Field Museum of Natural History, otroligt påkostat och intressant!! Impressionisternas verk på Art Institute of Chicago, går inte av för hackor!! –här kan man sitta å glo i timmar. Detta museum har ofta bra fotoutställningar också!!

Sedan var dags att dra ut på gatufoto!! Man fick se upp så man inte kom in på ”farliga områden”!! Gatulivet varierade mycke i centrum av staden. Det var till och med balettuppvisning vid ett övergångsställe!!

Här är Chicago 1988.

Vi svenskar talar ju ibland lite föraktfullt om det amerikanska sättet att leva?? Nu tror jag inte alla amerikaner är så här inskränkta, men det finns en risk att några är det. Åtminstone tycktes reklamgubbarna tro det!!

On my mind!! Chicago 1988.

Postat 2012-03-16 06:53 | Läst 2984 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

#321. Hjälp!! –var finns kameran med bara 3 knappar??

Hjälp vi lever i alternativens mångfald!! –valmöjligheternas helvete!! Vi har inte tid att leva!! --för alla möjligheterna gör att vi bara springer kring bland ekorrhjulen!! Kamerorna är lika fulla av alternativ!!

Den nya kameran, som vi inhandlat för att ge vår dotter i födelsedagspresent, Panny G3 är mycket fullmatad med finesser. Bruksanvisningen finns bara som pdf, så man måste ha en dator till att börja med. Sedan försöker man läsa den hundrasidiga filen och finner då att det finns 216 inställningsmöjligheter. Nu är det länge sedan jag läste matematik, har 2 betyg med spets, men jag tror att det blir inte mindre än otroliga 1000000000000000000000000000000 (1030 ) inställningskombinationer.

Det är skillnad mot min första kamera. Den såg ut så här

Här finns det inte många inställningsalternativ, bländare i 7 steg och tid i 4 steg och avståndsinställning. Det ger 28 kombinationer.

Den här nätta och snygga kameran skall man se upp med om man lider av beslutsångest!! Här finns det knappar och en inbyggd mikroprocessor som ger ett oändligt antal kombinationer. Den är inte att leka med om man inte har en ”masters degree” i ”computer science”. Det är bara att dyka in i menyerna och förhoppningsvis så hittar man ut till sommaren när man skall ta bilder av barnbarnen i badbassängen.

Under av alla under!! –jag har hittat den!! –en liten röd knapp överst på kameran. Det står iA på den och det måste ju stå för ”idiot-Auto”. Det betyder att man kan ta en bild med bara 3 knapptryck! Först trycker man på ”strömbytaren”, sedan på ”idot-Auto” och sedan på ”avtryckaren”.

Hepp!!

iA tagen bild utan behandling!

Postat 2012-03-15 07:13 | Läst 2643 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

#320. Gatans kamera?? –Panny G3?? –jomenvisst!!

En kamera för gatan fotografi skall vara liten, enkel, snabb!! Ligga väl i handen och skall vara snabbt redo!! –för aktion. Den skall hitta fokus snabbt?? –i autoläge!! Klarar Panny G3 det??

Är det här en lite kamera?? –allt är ju relativt!! Klart att det finns mindre kameror men finns det en som är lika avancerad?? Vi kan ju jämföra med några som finns idag

Den är mindre än sin föregångare GH2!

G3 är lillebror till GH2.

En mycket enkel, men funktionell gatu kamera är E-PL1. Hur står den sig mot den??

G3 slår även E-PL1, speciellt på höjden!!

Å vi ska ju tala om hur det blir om man jämför med en traditionell DSLR, som t ex Canon EOS 550D!!

550D går ju inte ned i rockfickan!!

Panny G3 fungerar bra som gatans kamera. Den är snabb att hitta fokus och den är ganska tyst. I en kyrka skulle den höras på nära håll, men på gatan är det ingen som lägger märke till den!! Den startar upp mycket snabbt om den har varit avstängd och det är nog en bra ide att stänga av den om man inte är mitt i jaktsituationen.

Två bilder från en eftermiddags promenad idag.

Lund 2012. Panasonic G3, Lumix G Vario PZ 14-42/F3,5-5,6

En till mig också! Lund 2012.

Är då det här en kamera för gatan?? Så är det!

Postat 2012-03-14 07:25 | Läst 2781 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

#319. Bob!! –vad har du i fickan där?? –jo, en liten bildmakapär!!

Storleken spelar visst roll!! –oavsett vad andra säger! Den skall vara så liten som möjligt!! –men ändå ha bra prestanda!! Den skall va lätt!! –å den skall få plats i rockfickan!! Kameran skall vara enkel och proffsig!!

  

I fickan skall den få plats!! Den lilla Panasonic G3 med X-zoom.

Vi valde den här kameran för att den skulle få plats i fickan eller axelväskan. Lätt att ta med sig och den skulle vara lätt att använda. Den skulle ge utmärkta bilder och den skulle vara en bra videokamera. Kameran G3 börjar bli något så när billig nu, något över fyra tusen, men kit-objektivet är lite för stort att stoppa i fickan. Men så har Panasonic kommit ut med ett nästan pannkake-zoom objektiv med asfäriska linser och tyst zoom. Objektivet har den populära X-beteckningen, som allt i fotoväg skall ha nu.

Den här kameran är lätt att använda, som en auto kamera, men den är också mycket avancerad om man vill bli ett ”proffs”. Video inspelningen finns i både AVCHD och motion- JPG i FullHD.

Första testbilden med kameran ser ut så här rakt av:

Jag fick inte komma in!

Vi kommer med mer rapporter om hur den här kameran fungerar!!


Postat 2012-03-13 06:15 | Läst 1993 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

#318. Det måste ha funnits gaffeltruckar?? –redan då??

Tunga lass dras av många!! –jobb måste ge mat!! Från ryggen till kärra, till gaffeltruck!! –slitet blir olika!! Här drar man jättelass med kärra!! –med trähjul!! –snöre kring magen som stöd.

Gaffeltrucken började användas på allvar i Japan 1956 och Toyota sålde de första i USA 1967. Då hade BT i Mjölby börjat tillverkningen av gaffeltruckar i Sverige. Idag är de största arbetsgivaren i Mjölby, men det är Toyota som är ägare.

Varför kom jag att tänka på gaffeltruckar idag, man ser ju dem överallt! Jo, jag sitter och väljer ut bilder till en liten fotobok. Den handlar om London 1967. Många bilder handlar om arbetet i Covent Garden. Där slås man av att alla transporter vid omlastning sker med gamla träkärror. Mycket enkla i konstruktioner och troligen ägd av dragaren. Arbetskläder kan man inte tala om, några verkar ha blankpolerade dansskor på sig. Kanske det enda skorna han äger??

Dansskorna på!! Leica M2.

Hur staplar man den kärran? Leica M2

Lastpallen och gaffeltrucken hade inte kommit till det konservativa England ännu. När den väl kom var nog Covent Garden ombyggt till turistfälla??

Postat 2012-03-12 07:05 | Läst 2514 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera
Föregående 1 ... 3 4 5 ... 7 Nästa