UNDER FOCUS
#128. En bra skylt förlänger livet!!
I många år!! –kanske femtio!! --har jag letat skyltar!! –som gör mig glad?? Tar jag en bild, så kanske fler blir glada?? –om den är bra. Då har man gjort en god gärning!! –som kanske, som man säger, förlänger livet, för någon!!
Jag tror att man kan säga att skyltdyrkande gatufotografer är en undergrupp till den stora gruppen av ”street photographers”. Den stora fadern av fotograferande av skyltar är Walker Ewans (http://www.artcyclopedia.com/artists/evans_walker.html). Jag har skrivit om honom i en tidigare blogg här. Det är slående hur ofta skyltar ingår i kända gatufotografers portfolios. Ta en koll på en eminent sådan Eric Kim:
http://erickimphotography.com/index.php?x=page&title=Portfolio
Mina egna försök i den här branschen har jag samlat i en e-bok, Humor i bilder, ISBN: 9789197800556, som du kan låna gratis på ditt bibliotek!
Om du vill förkovra dig i ämnet gatufotografi så skall du ladda hem en gratis e-bok av Thomas Leuthard: http://book.85mm.ch/GoingCandid.pdf
Nu är dags att visa upp några bilder från den senaste tiden:
Sverige 2011. Panasonic GH2, Zuiko 16/3,5
Stockholm 2011. Panasonic GH2, Lumix 14-140/4-5,6
Stockholm 2011. Panasonic GH2, Lumix 14-140/4-5,6
Lund 2011. Panasonic GH2, Lumix 14-140/4-5,6
Göteborg 2011. Olympus E-PL1, Konica 52/1,8
Det är jättekul att leta skyltar som ger en kul situation i vardagen!!
Leta på!!
#127. Ä dä onormalt?? –att tycka om normalgluggar!! –eller Leica glas är inte alltid bäst??
Normaloptik för småbild borde ha brännvidden 42mm!! --men nästan alla normalgluggar är 50mm eller lite längre?? Det är för att detta motsvarar i stort sett det sätt som vårt öga ser skarpt i dagligt bruk och utan att röra ögat! Därför känns det naturligt med det utsnittet av tillvaron som 50mm objektivet ger!!
Vi ser naturligtvis med mycke större synvinkel!! --om vi rör ögat lite och samlar in information med hjärnan!!
Gluggar som är ungefär 50mm tycke jag om!! --därför att de är intressanta att använda, de är estetiskt vackra och behagliga att hålla i!! Det är just därför jag började min lilla testserie med dessa objektiv. Testserien är nu avslutad och vi skall komma till en sammanställning i en senare blogg. Men jag kan säga att det objektiv som imponerade mest på mig var Zuiko 50/1,4, ”silvernosen” kallad!! Det hade maxupplösning, för den sensor vi använde, redan vid full bländaröppning. Det är ett litet och användbart objektiv, som funkar utmärkt till vardags. En liten nackdel är att det är radioaktivt!! --det är alfa-strålare. Det väger inte mycket och om man jämför storleken med superdyra och hajpade Leica glaset Noctilux så är den en dvärj!! Se bilden nedan:
Nu tycker jag Noctilux är ett vackert objektiv också!! --och mycket spännande att plåta med, eftersom det har ett millimeter tunt skärpedjup vid full bländaröppning och kort avstånd!!
Jag är ingen expert!! --på långa vägar, även om jag använt ett tjugotal normal gluggar i min dag, men en riktig expert är redaktören och skribenten Mike Johnston. Han driver den mycket läsvärda bloggen:
Han har skrivit en rolig artikel, som du kan finna här:
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-09-22.shtml
I den artikeln framhåller han att det inte alltid är den uppenbart dyra gluggen som är den bästa!! Det kan till och med vara så att det är en rent metafysiskt personlig sak?? --som styr vilken glugg som är bäst?? Mike framhåller att han tycker fram för allt om två objektiv:
Pentax SMC Takumar 50mm f/1.4
Olympus Zuiko 50mm f/2 Macro
Den senare är bäst alla kategorier!! –och Pentaxen hade han 8 st av!! Lustigt nog är Pentaxgluggen också radioaktiv!! –är nåt visst med radioaktivitet?? Pentaxen kan man hitta ganska billigt på nätet, för så där omkring 600-1000 spänn. Den skall jag försöka leta reda på, till ett bra pris?? Skulle Takumaren konstrueras och marknadsföras idag skulle den kosta 10000kr!! Olympus makron är lite svårare å hitta på nätet idag!! --å den ligger då på mer än 8000kr.
Om du tar bra bilder?? –så spelar det ingen roll vilken glugg du har!! Gå inte å köp nått nytt!! –i onödan!! --njut av den du har!!
Igår njöt jag av Zuikon 50/1,4 när jag gick runt i Skanör, orten som har gäss gående på gatorna!! --å de har föreräde!!
Skanör 2011-08-04. Olympus E-LP1, Zuiko 50/1,4
#126. Hur exponera?? –med en digitalkamera?? –är det du eller tillverkaren som bestämmer?? –eller håll till höger!!
Vem är det som bestämmer hur du exponerar?? –för det mesta är det inte du!! --som håller i din fina digitalkamera?? –det är kameratillverkaren!! Han har bestämt att du?? --skall exponera precis som om du hade film i kameran!! --som på 1930-talet, eller något senare!! --när exponeringsmätaren kom.
Du som alltid plåtar i jpg, du kan sluta läsa här!! Du har redan totalt utlämnat dig till tillverkarens standard!! Du som plåtar med film!! –så kallad analog fotograf!! Du kan också sluta läsa här!!
Du som nu fortsatt!! --skyll dig själv!! Du som plåtar med film, å ä kvar, det är du som egentligen är digital!! --för silverkornet blir antingen svart eller försvinner, alltså 1 elller 0!! Medan i digitalkameran är ursprungssignalen analogt linjär, beroende på antal fotoner som träffar sensorcellen. Den signalen digitaliseras sedan i en IC krets till 12 eller 14 eller 16 bit information. Men nästan alla analoga fotografer digitaliserar sina bilder och vad blir de då?? Hänger du med?? –det gäller att vakna nu efter semestern!!
Det är hur!! --tillverkaren väljer att dela upp informationsnivåerna i bilden!! –som är det gammalmodiga!! Han väljer en gammal modell, som användes redan på filmtiden då exponeringsmätaren i princip antog att din bild var ett gråskalekort.
För att göra det hela kort!! Om vi antar att vi har 12 bits (4098 separata bildtonsnivåer) per sensorkanal, som skall delas upp på dynamiska områden(gråskalenivåer=bländarsteg)) så blir det:
- Det ljusaste = 2048 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 1024 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 512 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 256 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 128 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 64 bildtonsnivåer
- Det mörkaste = 32 bildtonsnivåer
Vi ser att talet i varje dynamiskt område kommer att minska till hälften. Det motsvarar i princip ett bländarsteg. Vi ser att i de mörka områdena har vi väldigt få nivåer, vilket får till följd att störnivåerna (bruset) i ursprungssignalen kommer att spela en stor roll, medan i de ljusa delarna kommer de att spela en försvinnande liten roll i bildinformationen.
Det är därför du ofta ser ett färgat brus i den mörka delen av dina bilder!! Så här kan det se ut!!
Eftersom tillverkarna för närvarande inte vill använda bildens totala signalinformation (histogrammet visar dess spridning)!! --så att man får minimum av brus i den mörka delen av bilden!! --vilket de lätt kunde göra med en ändring av mjukvaran i processorn!! --så kan du göra en del själv!! Vad då??
Kolla alltid hur ditt histogram ser ut!! –helst live!! –och justera med kompensationsknappen så att du flyttar histogrammet mot höger!! Utan att klippa bort något av högdagrarna!! Jag har numera börjat sätta kompensationen som standard till +1, vid vanligt plåtande. Om det inte duger så justera jag från det läget!! Speciellt om du skall plåta viktiga händelser, som två isbjörnsungar som leker, så är det bra att kolla upp detta, i förväg. Dina bilder får en mycket bättre lyster på det sättet!!
Prova får du se och du kan förkovra dig vidare på de här siterna, som startade dessa idéer redan 2003.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/optimizing_exposure.shtml
http://www.luminous-landscape.com/essays/on_safari.shtml#suckout
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml
Ut å plåta och lycka till!!
#125. Zoomgluggar har dåligt rykte!! –är det oförtjänt?? –objektiv testing!!
Bland seriösa fotografer?? --hör man ibland att man kan bara använda ”prime” objektiv!! --zoom objektiv är inte skarpa nog!! Speciellt inte inom naturfoto!! Men är detta sant idag?? –kanske de är tillräckligt bra för de flesta ändamålen?? Vi skall ta en koll av två moderna zoomisar!! –hur skarpa är de??
Zoomlinser kom på allvar i bruk i slutet på sextiotalet!! –å i början var det uppenbarligen svåra att konstruera utan datorsimuleringar!! Idag görs inga objektiv utan omfattande optiska simuleringar och man använder sig av asfäriska linselement och varierande glassorter och även kristaller. Ja, det finns objektiv som utnyttjar bildgenerering i flera bildplan med inslag av diffraktion.
Det betyder att zoomlinser som säljes idag!! –åtminstone de som kostar en slant!! --har en avancerad balans och kompromiss mellan de brännvidder som ingår i objektivet. Vi skall ta och mäta upp hur upplösningen är vid brännvidden 50 mm för två zoom objektiv som finns i handeln idag. Det ena är Lumix G Vario 1:4-5,8/14-140 ASPH (konstigt nog saknar Lumix nummer). Det andra är ett Canon EF 24-105/4 L IS (nr. 709253). Båda objektiven är som förut testade med en Panasonic GH2, med adapter för Canon objektivet. De ser ut så här när de sitter på kameran.
Vi testar objektiven, som vid tidigare tillfällen med Patersons testtavlor?? –se tidigare blogg
http://www.fotosidan.se/blogs/bob-bovin-photography/54-giganternas-kamp-canon-50-f0.htm
Om vi börjar med Lumix@ 50/5,5 så är upplösningen vid full bländaröppning och i centrum mycket bra!! –med 84 linjepar per millimeter (lp/mm), och i hörnen är upplösningen bra med 72 lp/mm!! Kontrasten är mycket bra redan vid full öppning. Om vi bländar ned till bländare 8 så är motsvarande värden 96 lp/mm och 84 lp/mm. Kontrasten är utmärkt. Det här är ett utmärkt makro objektiv också, som vi kan se i bilden nedan:
Några sommar primörer! Lumix 14-140/4-5,8. 1/125, ISO 320
Canon objektivet kan bara testas vid full bländaröppning på grund av adaptern.
Det här objektivet visar mycket bra värden, redan vid full bländaröppning, dvs bländare 4. Upplösningen i centrum är det förväntat maximala för GH2, 96 lp/mm, och ute i hörnen har vi höga 84 lp/mm. Kontrasten är hög och liksom Lumix är distorsionen liten. Det här är ett mycket användbart objektiv, men det är lite åt den tunga sidan, 670 g!! --att bära hela dagen. Här är ett exempel från gatufoto i äpplet!!
New York 2007. Canon 20D, EF 24-105/4,5-5,6
Jag vill påstå att dagens zoom objektiv är mycket bra för de flesta ändamål, speciellt vid långa resor. Min erfarenhet av zoom objektiv med längre brännvidder är att de också mycket bra!!
#124. Ska du gå på Workshop?? Behövs det?? –lär man sig nått??
Workshops har blivit mer och mer populärt!! –å ä dä då nån mening att gå på en sådan?? Ja det kan det vara, om du är öppen att lära nytt!! Dessutom är det en viktig inkomstkälla för fria fotografer!!—som ger kurserna!! Så ta chansen att deltaga i workshops och lär!! –och framför allt träffa nya bekantskaper!!
Inom de flesta former av foto kan en workshop vara mycket inspirerande!! –men det krävs att du väljer en kurs som låter dig starta från den plattform av kunskap som du har inom foto. Tag därför reda på vilka förkunskapskrav som krävs. Det är ledarens skyldighet att definiera det!!
Välj en kurs inom det område, som du kan en del i och förkovra dig. Det ger mest för pengarna. Om du är intresserad av gatufoto så välj en kurs till rimligt pris. Har du klirr i kassan så kan man välja delux, som den Peter Turnley ger snart i New York: http://www.peterturnley.com/workshops/nyaugws.html
Men då får du lägga upp kring tio tusen, å det kan ju va å ta i, till att börja med. Inget ont om Peter Turnley han är en internationellt mycket erkänd reporter.
Jag är ingen workshoppare, utan har bara gått en workshop, och det var på 80-talet då jag lärde zonsystemet med läraren Lars Kjellberg. En kanonkurs, som gjorde att jag för första gången förstod vad exponeringsmätning innebar.
Om du är naturfotointresserad så har de flesta välrenommerade naturfotograferna workshops och det kan vara mycke givande att gå en kurs i ditt special område. Bonus är att träffa fotografer av olika ålder på kursen och lära av hur de plåtar. Vill du dra utomlands så kan jag rekommendera ”kräm de la kräm” kurser, inom landskapsfotografering, som organiseras av:
http://www.friendsofazhighways.com/workshops.htm
Arizona Highways Photo Workshops har funnit i mer än fyrtio år, och här blir man inte lurad. Lärarna är top notch och mat och boende är toppen. Räkna med 2000 kr per dygn i avgift, men då ingår allt.
Eftersom vi nämnt New York så kan vi ju ta två bilder från denna intressanta plats!! --som bonusbilder:
New York 2007. Canon 20D, 24-105/4
För att framhålla att en bild inte behöver vara skarp!! –tog jag med den här.
New York 2007. Canon 20D, 24-105/4