#126. Hur exponera?? –med en digitalkamera?? –är det du eller tillverkaren som bestämmer?? –eller håll till höger!!
Vem är det som bestämmer hur du exponerar?? –för det mesta är det inte du!! --som håller i din fina digitalkamera?? –det är kameratillverkaren!! Han har bestämt att du?? --skall exponera precis som om du hade film i kameran!! --som på 1930-talet, eller något senare!! --när exponeringsmätaren kom.
Du som alltid plåtar i jpg, du kan sluta läsa här!! Du har redan totalt utlämnat dig till tillverkarens standard!! Du som plåtar med film!! –så kallad analog fotograf!! Du kan också sluta läsa här!!
Du som nu fortsatt!! --skyll dig själv!! Du som plåtar med film, å ä kvar, det är du som egentligen är digital!! --för silverkornet blir antingen svart eller försvinner, alltså 1 elller 0!! Medan i digitalkameran är ursprungssignalen analogt linjär, beroende på antal fotoner som träffar sensorcellen. Den signalen digitaliseras sedan i en IC krets till 12 eller 14 eller 16 bit information. Men nästan alla analoga fotografer digitaliserar sina bilder och vad blir de då?? Hänger du med?? –det gäller att vakna nu efter semestern!!
Det är hur!! --tillverkaren väljer att dela upp informationsnivåerna i bilden!! –som är det gammalmodiga!! Han väljer en gammal modell, som användes redan på filmtiden då exponeringsmätaren i princip antog att din bild var ett gråskalekort.
För att göra det hela kort!! Om vi antar att vi har 12 bits (4098 separata bildtonsnivåer) per sensorkanal, som skall delas upp på dynamiska områden(gråskalenivåer=bländarsteg)) så blir det:
- Det ljusaste = 2048 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 1024 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 512 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 256 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 128 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 64 bildtonsnivåer
- Det mörkaste = 32 bildtonsnivåer
Vi ser att talet i varje dynamiskt område kommer att minska till hälften. Det motsvarar i princip ett bländarsteg. Vi ser att i de mörka områdena har vi väldigt få nivåer, vilket får till följd att störnivåerna (bruset) i ursprungssignalen kommer att spela en stor roll, medan i de ljusa delarna kommer de att spela en försvinnande liten roll i bildinformationen.
Det är därför du ofta ser ett färgat brus i den mörka delen av dina bilder!! Så här kan det se ut!!
Eftersom tillverkarna för närvarande inte vill använda bildens totala signalinformation (histogrammet visar dess spridning)!! --så att man får minimum av brus i den mörka delen av bilden!! --vilket de lätt kunde göra med en ändring av mjukvaran i processorn!! --så kan du göra en del själv!! Vad då??
Kolla alltid hur ditt histogram ser ut!! –helst live!! –och justera med kompensationsknappen så att du flyttar histogrammet mot höger!! Utan att klippa bort något av högdagrarna!! Jag har numera börjat sätta kompensationen som standard till +1, vid vanligt plåtande. Om det inte duger så justera jag från det läget!! Speciellt om du skall plåta viktiga händelser, som två isbjörnsungar som leker, så är det bra att kolla upp detta, i förväg. Dina bilder får en mycket bättre lyster på det sättet!!
Prova får du se och du kan förkovra dig vidare på de här siterna, som startade dessa idéer redan 2003.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/optimizing_exposure.shtml
http://www.luminous-landscape.com/essays/on_safari.shtml#suckout
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml
Ut å plåta och lycka till!!