SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#565. Gatufotografi? –flanera med kamera!! –ögat i handen??

Mästarna fångar kompositioner?? –själv försöker jag fånga händelser!! –i vimlet på gatan, för mig är det gatufotografi?? –eller fotoflanerande?? För att hinna detta har jag satt ögat i handen!!

Det gäller att flyta in i gatans miljö, så att man inte stör händelser som kan uppstå!! Ibland kan man förutse vad som kan hända och då får man vänta ut bilden. Vanligen får man dölja sin avsikt och kamera så gott det går. Jag undviker att sätt upp kameran till ögat. Jag skjuter från höften. Jag vet att jag då missar en del av kompositionen, men genom att träna upp ”ögat i handen” kan det lyckas, ibland. Så här ser mitt öga ut!!

Jag tycker om när det på något sätt finns bilder eller text i bilden! –som kan få några att associera i någon riktning?? –kanske något kul.

Skyltar är alltid välkomna?? –och jag jagar ständigt dessa!

Form i olika former får gärna ge upphov till tankegångar! –men det är svårt att veta hur betraktare upplever det??

Det här är bilder från två dagar av fotoflanerande i Lund. Kameror var EPL-1 och OM-D, med kameralockobjektivet eller Lumix 14/2,5. Ibland har jag behållit färgen för att förtydliga något, annars har traditionen av svartvitt tagit över.

Inlagt 2012-11-14 07:16 | Läst 4678 ggr. | Permalink

"Nu är jag ingen gatufotograf, så jag är väl inte rätt person att uttala mig, men jag har aldrig förstått vitsen med att "skjuta från höften" om man vill fota obemärkt. Det borde väl vara mycket mer uppenbart vad man man håller på med om man håller kameran på det onaturliga viset istf att ha kameran hängande på bröstet i sin halsrem och tummen på avtryckaren. Och behöver man kasta ett getöga på kameran så är det ju också naturligare att titta ner än att titta på något som man håller vid höften. Och så får man inte lika mycket grodperspektiv på bilderna. Fast det kanske man vill ha ibland? E n kollega till mig demonstrerade en gång hur han fotade från höften och jag tyckte det var nästan lika uppenbart vad han sysslade med, som om han hade haft kameran vid ögat. Fast det kan ju bli bra bilder även med höftskott att döma av dina bilder:-)"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Godmorgon Bob! Det där var ett bra tips du kom med och kräver säkert en del träning. Dina skott från höften ser ju mycket bra ut så du har trol tränat genom åren på det. En lite mindre kamera kan vara smidigt kanske. Ha en bra dag! mvh Danne
Svar från Bob Bovin 2012-11-14 17:00
Tack Dan!
Ja det skulle vara bra med en mindre kamera som sitter bra i handen.
Ha det bra
Bob
Godmorgon Bob! Jag vet inte, jag själv tar kameran alltid upp mot ögat, och jag har ju en D700. Visserligen med korta gluggar som vidvinkel, normalen eller 85:an. Det känns inte rätt att smygfotografera, även om jag har gjort så någon gång. En Leica M mot ögat hade ju varit perfekt, eller en Fuji.
Och så är det mera sport att visa att man fotograferar :-) Annars är jag personligen inte riktigt nöjd med min bild.
Och så kan man placerar sig så att man smälter in i gatumiljön.
Svar från Bob Bovin 2012-11-14 17:03
Tack Wolfgang!
Arbetsmetoden varierar nog mycket mellan utövare. Det skiljer också på miljö och vilket objektiv man har. Ju längre glugg, ju mer måste man kolla i sökaren.
Ha det bra
Bob
Nu är jag ingen gatufotograf, så jag är väl inte rätt person att uttala mig, men jag har aldrig förstått vitsen med att "skjuta från höften" om man vill fota obemärkt. Det borde väl vara mycket mer uppenbart vad man man håller på med om man håller kameran på det onaturliga viset istf att ha kameran hängande på bröstet i sin halsrem och tummen på avtryckaren.

Och behöver man kasta ett getöga på kameran så är det ju också naturligare att titta ner än att titta på något som man håller vid höften. Och så får man inte lika mycket grodperspektiv på bilderna. Fast det kanske man vill ha ibland?

E n kollega till mig demonstrerade en gång hur han fotade från höften och jag tyckte det var nästan lika uppenbart vad han sysslade med, som om han hade haft kameran vid ögat.

Fast det kan ju bli bra bilder även med höftskott att döma av dina bilder:-)
Svar från Bob Bovin 2012-11-14 17:08
Tack Olle,
Jag har nog funnit att det är mer diskret om man håller kameran på rak arm vid sidan. Men beroende på miljö är det ibland bättre att hålla kameran uppe. Många gånger är det bättre att synas och flyta in i omgivningen.
Ha det bra
Bob
Hej Bob Jag tycker nog att du mycket väl kunde ha tagit de här bilderna med sökaren, och fått dem lite bättre
Att skuta från höften tycker jag kan vara ett bra sätt när man vill komma riktigt nära, och krypa tätt inpå. Jag använde mig själv tidigare av den tekniken, men nu mer vill jag få en uppfattning i sökaren innan, och när jag tar bilden.. Det är ju lika mycket smygfotografi båda delarna, det är inte det jag invänder mig emot, utan jag märkte att jag kom av mig att beräkna avstånd i förhållande till objektiv att se motivet, och i stället valde att trycka av lite på måfå, och missade då exempelvis , som i din första bild, tjejens klunsiga kängor, och den unge mannens bastanta dojor,. Som sagt kul i bland, men låt det inte bli någon vana. Kombinationen Komposition och händelse får nog ändå anses som kaptenen på skutan, om man kan uttrycka sig så.

Mvh/ Bengt
Svar från Bob Bovin 2012-11-14 18:24
Tack Bengt!
Din kommentar är intressant. Jag håller i stort med dig. Jag tar naturligtvis ögat till sökaren så mycket som möjligt, men tycker att det ibland är kul att variera. Som jag sagt ovan varierar det med vilket objektiv jag använder.
Ha det bra
Bob
Jag upplever oftast inget behov att skjuta från höften. Folk bryr sig inte så mycket som man tror. Idag gick jag runt på lunchen med min Canon F-1 och en normal och plåtade rakt mot folk. Ingen brydde sig.
Svar från Bob Bovin 2012-11-15 22:08
Hej Magnus,
Du har säkert rätt, men ibland känner jag för ett vidvinkelobjektiv. Då tittar jag inte genom kameran. Om jag har normalglugg eller längre så ser jag alltid bilden i sökaren.
Ha det bra
Bob
froderberg 2012-11-15 22:44
Jag använder nästan alltid 35 mm, men kollar i sökaren. Tycker det är lättare att få till en snygg komposition då.
Svar från Bob Bovin 2012-11-16 06:47
Godmorgon,
Jo en perfekt komposition kräver ögonkontakt med bilden. Jag letar för det mesta efter handling och om det är tid nog komposition.
Vi har ju lite olika arbetssätt för att nå en bra bild. Det är roligt att lära av varandra.
Ha en fin fredag
Bob
Jag bara älskar bilden med ljudet från vägarbetet som tränger in i huvudet!
Men det där med höftskott är något som kräver träning, har provat detta då och då, men aldrig blivit riktigt nöjd med resultatet. Du verkar ha tränat en hel del ser jag :-)

Mvh
Hans
Svar från Bob Bovin 2012-11-16 06:50
Tack Hans!
Jag blir så glad när någon tycker om en bild man visar.
Jag har tagit bilder från höften sedan femtiotalet. Jag är blyg av mig.
Ha det bra
Bob