SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#4607. Hur många bländarlameller har du i gluggen?

Som den okunnige visste jag att det fanns ett samband mellan antalet och antalet strålar från en liten ljuskälla i bilden?? –om bländaröppningen var liten?? –som f16 eller f22??

Nu är det möjligt att läsa om detta på nätet?? –som t ex här. Antalet strålar i ”stjärnan” är relaterat till antalet bländarlameller i ditt objektiv. Regeln är att om ditt objektiv har ett jämt antal lameller så blir antalet strålar det samma. Men har du ett udda antal så blir antalet strålar det dubbla.

Här är en bild med strålar från solen. Objektivet i fråga är Sony FE 28/2.

Solen med 18 strålar från diffraktion i bländarlamellerna i objektivet Sony FE 28/2

Det här objektivet har rundade blad?? –vilket betyder att bländarhålet blir än mer runt och minskar bildande av tydliga strålar stjärnan?? En schematisk bild av hur stjärnan bildas i objektivet kan ses nedan (från länken ovan).

Diffraktionsstrålarna i ett objektiv med 9 lameller framgår av den här skissen från länken ovan

Strålarna emanerar från hörnet som uppstår där två lameller möts. Det betyder att vid jämt antal lameller så är det också dubbla antalet strålar, men två överlappar varandra. Läs och figurer i länken för ytterligare förståelse.

Men det här visste du väl redan.

Inlagt 2024-02-16 08:16 | Läst 635 ggr. | Permalink

"Jag inser att jag är väldigt sen på bollen, men... Antalet strålar håller jag med om, men inte ursprunget. De uppstår vinkelrätt mot lamellkanterna. Inte från hörnen mellan dem."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Strålande Bob!!
(Jag kunde inte låta bli... :-D)

Det störande i saken är ju när en av de inre linsytorna speglar in bländarens form mer eller mindre i massupplaga i den oskarpa bakgrunden.
I det sammanhanget har jag aldrig begripit varför spegelreflexobjektiv som av mekaniska skäl har få bländarlameller, så sällan har ojämt antal lameller. Det borde göra figurbildningen mindre påtaglig.

Mina egna försök med jämt antal lameller visar att det vanliga antalet, 6 lameller, ger mycket störande inspeglade sexhörningar i oskarp bakgrund, medan redan 8 lameller ger ett mildare och mer försumbart intryck.
ztenlund 2024-02-16 10:28
Sällan vet jag inte; det beror nog på... Majoriteten av alla Nikon F-objektiv har ojämnt antal, även om det även finns de som har jämnt (främst bland de äldre). Nyare har oftare även någon variant av rundade lameller. Tyvärr blir stjärnorna i allmänhet fulare som resultat av det, men de med raka kan å andra sidan vara lite väl glada i att bilda dem. Ändan bak och allt det där...
Wolfgang 2024-02-16 11:59
Jag har 2 st Hasselblad objektiv, 50 mm och 250 mm, och båda har 5 st raka lameller. Kul!
Svar från Bob Bovin 2024-02-16 20:00
Hej Peter,
Tack för din utförliga kommentar.
Jag är oklar över hur tillverkarna överväger antalet lameller. Det är väl mest pengar som gäller. Kanske Leica är undantag.
Ha det väl
Bob
Svar från Bob Bovin 2024-02-16 20:02
Hej Martin,
Ju mer krökt yta på lamellen desto mer diffus blir strålen.
Ha det väl
Bob
Svar från Bob Bovin 2024-02-16 20:03
Hej Wolfgang
Zeiss borde ju va haj på bländarkonstruktion.
Ha det gott
Bob
Jag inser att jag är väldigt sen på bollen, men...
Antalet strålar håller jag med om, men inte ursprunget. De uppstår vinkelrätt mot lamellkanterna. Inte från hörnen mellan dem.
Svar från Bob Bovin 2024-03-26 19:08
Hej
I skissen framgår att det finns två olika diffraktions källor. Byte av medium har två utgångsområden.
Ha det gott
Bob
ojanson 2024-03-27 23:53
Nja. Bilden i exemplet luras lite. Strålarna som ser ut att komma från hörnen gör det i själva verket från motstående lamellkant. Hade exemplet haft jämnt antal lameller hade det framgått tydligare. Bilder från James Webb Telescope har också ett mycket karakteristiskt fingeravtryck, där även stagen till sub-reflektorn ger vinkelräta spikar.