SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3941. Bilder i smyg?? –av Henri Cartier Bresson

Seniorplåtis har haft möjlighet att hålla den berömda boken av H C B i handen?? –Det avgörande ögonblicket. Det var ett exemplar av den första upplagan tryckt i Paris 1952. Numera nästan en dyr gral??

Vi har haft möjlighet tidigare att se den amerikanska upplagan med titeln ”The decisive Moment” på The British Library i London. Dessutom har vi ett ex av nytrycket av boken som förlaget Steidel gav ut för en tid sedan.

Här kommer bilder av det något skamfilade exemplaret:

Skamfilat exemplar av Henri Cartier Bressons gral från 1952

Titeln på den franska upplagan av boken är: Images a la Sauvette

Detta översätter Google till: Bilder i smyg. Det skulle vara roligt höra om någon på fotosidan vet om det är en sannolik översättning året 1952. Om detta är korrekt översättning så är det en bra diskussions punkt bland gatufotografer??

Henri citerar Cardinal de Retz på första sidan av förordet. Det är en slags beskrivning av att allt har ett avgörande ögonblick. Översättningen av citatet:

Il n'y a rien en ce monde qui n`ait un moment decisive

Blir på svenska:

Det finns inget i den här världen som inte har ett avgörande ögonblick

Det här ger ju ingen tydlig definition av vad det avgörande ögonblicket inom fotografi är??

Det finns många rykten om hur HCB fotograferade?? –det mesta är skrönor?? Här har vi några;

Han fotograferade bara med normal objektiv. Även i den här boken finns bilder med tele.

Han använde bara Leica kameror??

Han komponerade sina bilder redan i sökaren, så han beskar aldrig sina bilder?? Det var inte sant!! Ett exempel ser vi i bilden till vänster i det här uppslaget:

Bilden till vänster i boken är beskuren

Det är synd att den här boken var så trasig i ryggen, för alla sidor inne i boken är i gott skick.

Inlagt 2022-04-22 07:35 | Läst 1685 ggr. | Permalink

"Intressant, Bob. Jag har själv aldrig hållit en originalversion men British Library ligger ju på relativt kort avstånd från mig... Hursomhelst, minns du hur du upplevde skillnaden mellan originalet och de nytryck som kom för några år sedan? Var bilderna mer "blanka" i originalet? Jag har min ägo både den franska och engelska versionerna av nytrycken. Trots att många menar att de nya versionerna är riktigt bra så är de ju "bara" vad man kallar facsimiles(på engelska)/kopior av originalet. Jag har en nyutgåva skapad på liknande sätt av "Made in Germany" av Leonard Freed och insåg att det är en stor skillnad på bildkvalitet och tryck jämfört med originalet. Mvh Fredrik"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Intressant, Bob. Jag har själv aldrig hållit en originalversion men British Library ligger ju på relativt kort avstånd från mig... Hursomhelst, minns du hur du upplevde skillnaden mellan originalet och de nytryck som kom för några år sedan? Var bilderna mer "blanka" i originalet? Jag har min ägo både den franska och engelska versionerna av nytrycken. Trots att många menar att de nya versionerna är riktigt bra så är de ju "bara" vad man kallar facsimiles(på engelska)/kopior av originalet. Jag har en nyutgåva skapad på liknande sätt av "Made in Germany" av Leonard Freed och insåg att det är en stor skillnad på bildkvalitet och tryck jämfört med originalet.

Mvh
Fredrik
Svar från Bob Bovin 2022-04-22 10:46
Hej Fredrik,
Nytrycket från tyska Steidel är mycket bra. Fint papper och djup svärta. Jag upplever den amerikanska upplagan som något sämre i svärta. Den franska är utmärkt. Men frågan är om trycket är bättre än svensk rotorgravyr i början av femtiotalet.
Ha det väl
Bob
Intressant det här. Aldrig fördjupat mig i de stora föregångsmännen. Har en nästa bortglömd fotobok om HCB. Får väl ta fram den. Men det var hans bild på den flinade grabben bärande två vinbuteljer som tände mig på gatufotot. Hälsar NL
Svar från Bob Bovin 2022-04-22 17:17
Hej Nisse,
Det är en bra bild. Vem vill inte ha två helrör rött? Sedan en baguette med en god hårdost. Sedan är man laddad för kvällen.
Ha en skön kväll
Bob
Hej. Ett trevligt inlägg om en av de där stora mytologiska företeelserna i 1900-talets fotohistoria. Vi är nog där att frågan mer handlar om hur myterna uppstod, och inte minst varför. Fint också att du länkade till ditt tidigare inlägg. Jag har faktiskt hållit i Graalen en gång själv. Huruvida ägaren då visste att han hade ett rejält framtida tillskott till pensionskassan vet jag inte, men jag hoppas han behöll den. Detta hände i tidigt sjuttiotal och jag kan erkänna att jag var inte överdrivet imponerad. Då.
Svar från Bob Bovin 2022-04-22 18:40
Hej,
Han är verkligen mytomspunnen, med all rätt. Många av hans bilder är för mig helt betagande. Men som med allt annat så finns det bilder som man inte är så där förtjust i.
Men man glömmer ibland att han verkade i en annan tid, så hans syn på livet var annorlunda än vår.
Ha det väl
Bob
Intressant översättningsfundering. Jag kunde inte finna ”Sauvette” i vanligt lexikon, ej heller i Larousse illustré, en fransk ordbok som omfattar 1760 finstilta sidor. Men kanske Google är korrekt.
Var finns boken ifråga? Nyförvärv? / JE
Svar från Bob Bovin 2022-04-22 18:49
Hej Jan Eric,
Jag förstod att du var bevandrad i ämnet. Google är rent statistiskt uppbyggt och ger ju dagens bild av språket. Men vad betydde det 1952? Jag har sett andra värderingar som ”i alla hast”, ”i bara farten” är en annan tolkning.
Boken finns i det lilla bruna huset nere vid stationen. Går ut på söndag. En har lagt ett bud vet jag.
Hälsa Märta från oss
Bob
Hej Bob.
Jag har också stött på många av dessa myter. Men jag såg en gång en intervju med honom, som han berättade och dödade många av dem, samtidigt som han också kom med nya historier om några av sina mest kända bilder.
Jag tror att jag har sparat videon någonstans. Annars kan man nog lätt hitta den på Youtube.
Med många vänliga hälsningar från Erik
Svar från Bob Bovin 2022-04-22 21:21
Hej Erik,
De flesta myterna är nog överdrivna. Det viktiga är ju att hans bilder är bra och intressanta.
Ha en fin weekend
Bob