SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3440. Liten ä stor?? –för många??

Det hade man klart för sig redan på 20-talet?? –liten kommer att bli stor?? Det förstod Leitz redan då?? –när man introducerade Leica I?? Baserad på filmstandarden 24x36mm??

Det märkliga är att den standarden står sig även idag när sensorerna är digitala?? Hur liten var då den lilla Leica kameran som presenterades på Leipzig mässan 1924?? Här ser vi en Leica I Ser. Nr. 1002 från 1926 som 1932 byggdes om till en Leica II. Här med en ”modern”?? –Leica Super Angulon 21/4 från 1958.

Lilla Leica II som blev standard till i dag

Hur liten va då denna första småbildskameran?? –ja, du kan jämför den mot den storlek som slog igenom på femtiotalet. Här ser du Leica II bredvid en Canon P från 1958 och med Canon objektivet 35mm/f1.5.

Leica II med Hektor 28/6.3 och svart Canon P med Canon 35/1.5

Storleken på Canon P är mycket nära storleken för den mycket populära Leica M2 (1957) som kom strax efter Leica M3(1954), och som blev ”industristandard” för i stort sett alla ”rangefinders” fram till dagens digitala Leica M10. De spegelreflexkameror som dyker upp på 50-60-talet har ju en helt annan design och geometri??

Här kan vi se att Leica M2 är i stort sett lika stor som Canon L1 från 1957.

Leica M2 med Summicron 35/2 och Canon L1 med Canon 50/1.8

Hur man än vrider och vänder på det så är faktiskt gamla Leica II perfekt i storlek för en hand med standard storlek??

Inlagt 2020-12-07 07:45 | Läst 3611 ggr. | Permalink

"Med sökaren ovanpå blir den ju större. Men den behövs kanske, för sökaren i kamerahuset är nog ingen höjdare, inte sant? Ändå är det en läcker kamera! Men jag undrar, hur folk tänkte på den tiden, när det gällde det lilla negativformatet? Kameran är liten, men nu måste man skaffa en förstoringsapparat också! Med 6x6 och 6x9 kunde man ju lätt göra egna kontaktkopior. Visserligen kunde man lämna in filmen för framkallning och kopiering. Det är nog så de flesta gjorde på den tiden. Och detta lilla negativformat 24x36 cm heter nuförtiden "fullformat". Och "mellanformat" låter egentligen mindre än "fullformat" om man smakar på orden. Aps-C heter "halvformat" som känns synonymt med "mellanformat". Zoomen kallade man i Tyskland och Danmark för "Gummilinse". Och spegelfria digitala kameror kallas för "spegellösa". Och en gammal Leica kallades inte för "spegellös", eftersom det fanns inga kameror som hade spegel på den tiden. Rolleiflex kallades för "tvåögd". Även djupskärpan kallar man för "skärpedjupet". Visst kan man bli snurrig om man inte kan det där med foto! Jag gillar Din gamla kamerasamling!"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Med sökaren ovanpå blir den ju större. Men den behövs kanske, för sökaren i kamerahuset är nog ingen höjdare, inte sant? Ändå är det en läcker kamera! Men jag undrar, hur folk tänkte på den tiden, när det gällde det lilla negativformatet? Kameran är liten, men nu måste man skaffa en förstoringsapparat också! Med 6x6 och 6x9 kunde man ju lätt göra egna kontaktkopior. Visserligen kunde man lämna in filmen för framkallning och kopiering. Det är nog så de flesta gjorde på den tiden.
Och detta lilla negativformat 24x36 cm heter nuförtiden "fullformat". Och "mellanformat" låter egentligen mindre än "fullformat" om man smakar på orden. Aps-C heter "halvformat" som känns synonymt med "mellanformat". Zoomen kallade man i Tyskland och Danmark för "Gummilinse". Och spegelfria digitala kameror kallas för "spegellösa". Och en gammal Leica kallades inte för "spegellös", eftersom det fanns inga kameror som hade spegel på den tiden. Rolleiflex kallades för "tvåögd". Även djupskärpan kallar man för "skärpedjupet". Visst kan man bli snurrig om man inte kan det där med foto!

Jag gillar Din gamla kamerasamling!
Svar från Bob Bovin 2020-12-07 12:45
Hej,
Jo det är onekligen mycket förvirrande benämningar på kameror.
Nu ser jag inte detta som en samling, utan några gamla kameror tillgängliga för analog fotografi. Några jag snubblat över i ren nostalgi. Dumt nog.
Tack för din kommentar.
Ha det väl
Bob
Hmm, kul inlägg!!
Ser vi sedan på moderna blir det ju riktigt illa, husen har ju liksom våra kroppa svällt med åren! Tyvärr verkar inte tillverkarna ha sett detta, tom Fuji's T har vuxit ;-(

-J!
syntax 2020-12-07 11:17
Håller med! Wolfgang pekar på ett kul sätt på en förvirrad terminologi som man nog skall vara väldigt inne i för att hantera.
Från Leicas rätt sannfärdiga slogan från 1930-talet: "Small camera, Great picture", har våra kameror svällt ock krympt med jämna mellanrum. Det värsta hoppet var nog i slutet av 1950-talet när Zeiss Ikon AG ersatte den eleganta och smidiga Contax IIa med den groteska jätteklumpen Contarex. Den manövern blev även början till nedläggningen av kameraproduktionen hos Zeiss Ikon.
Svar från Bob Bovin 2020-12-07 12:49
Hej,
Det har du rätt i de nya kamerorna är verkligen stora och tunga. En besvikelse då man vet att modern elektronik blir mindre och mindre. Som i mobilerna.
Våra egna kroppar får vi ta ansvaret för tror jag.
Ha det väl
Bob
Å när M Leican kom, så tyckte många leicaägare att den va stor och klumpig jämfört med den tidigare gängleican! Å visst va det så! :)
/B
Svar från Bob Bovin 2020-12-08 08:52
Hej,
Det har de rätt i. Det var ju en liten klumpeduns. Men jag förstod inte det, för jag hade inte använt skruvade Leica.
Klapp
Bob