SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3254. Sony a7rII med smycket Summilux 50/1.4??

Det blev en överraskning igen?? –gluggen inköptes 1963, när seniorplåtis va juniorplåtis på tidningen Östgöten?? –och va liten å smidig och superbra på en Leica M2??

Idag 57 år senare provade jag den lika fina ädelgluggen på en Sony a7rII med adapter?? Hela 43 MP tog emot ljuset genom de väldesignade 7 st linserna. Dr Walter Mandler hos Leitz beräknade linskombinationen på femtiotalet och linserna har bara enkel antireflexbehadling!!

Kameran är estetiskt tilltalande med sin juvel

Det går utmärkt att fotografera med den?? –kanske just på grund av åldern?? Med en fast adapter fungerar faktiskt Summiluxen bättre på Sony kameran än på en Leica M ”rangefinder”?? Med en adapter, som kan justera avståndet till sensorn, som t ex Techart Pro LM-AR7, så får man en autofokus kamera med en Leica M glugg!! Helt otroligt.

Vid full bländaröppning är Summilux objektivet mycket skarpt i mitten, men faller av en hela del ut mot hörnen?? Det är inte oväntat och det kan bero på att skärpeplanet är krökt.

Så här ser det ut med bländare 1.4 och som jämförelse vid bl 8 därunder:

Sony a7rII + Techart Pro LM-AR7 + Leica Summilux 1:1,4/50 @ bl 1,4 överst och bl 8 under

Om man sätter avståndet till 1 m på objektivet och låter autofokus ställa in på en närbild så kan man få 0,5 m som närgräns??

Här nedan visas bilderna på samma sätt som ovan:

Sony a7rII + Techart Pro LM-AR7 + Leica Summilux 1:1,4/50 @ bl 1,4 överst och bl 8 under

Med en fast adapter så fungerar manuellt fokus mycket hjälp av ”peeking” röd markering längs linjer som är i fokus. Här kommer två bilder tagna med bländare 4:

Sony a7rII +GOBE M-E adapter + Leica Summilux 1:1,4/50 @ bl 4

Inlagt 2020-06-04 07:30 | Läst 3813 ggr. | Permalink

"Nördigt och intressant med fina bildexempel. Den vackra pjäsen sticker ut mot det inte lika vackra kamerahuset (milt uttryckt). Ett omaka par som ändå fungerar bra ihop. MVH Janne"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
2020-06-04 09:15   Peter Hennig
Jag tittar med glädje och nostalgi på din Summilux! Jag använde den gluggen mycket under 1970-talet – hade den här andra varianten både i kromat och svart utförande.
Jag har märkt att det råder en viss förvirring angående det här med antireflexbehandling. Enskiktig antireflexbehandling finns nästan inte. Man kan se det på en del filter och på gamla ryska objektiv. Din Summilux har troligen två till fyra skikt. Samma gäller Bengt Björkboms Nokton 1,4/40mm som falskeligen är graverad ”SC” (Single Coating) i blåa bokstäver – ett oblygt försök att flörta med en viss grupp.
Man bruka räkna som Multi Coating när man har sex skikt eller mera, men det är ju en definitionsfråga.
Svar från Bob Bovin 2020-06-04 13:10
Hej,
Jag läste någonstans att det var enkel AR. Blev nog lurad av det. Det borde ju vara mer avancerat året 1963.
Den svarta Summiluxen får man lägga några rätt mycket slantar för idag.
Autofokus med denna gluggen uppskattar jag mycket, speciellt att man kommer ned till en halv meter.
Ha det väl
Bob
Peter Hennig 2020-06-04 14:21
Den djupblå antireflexbehandlingen på Zeiss introduktionsserie på den civila marknaden för T-optiken 1940-1941, hade två till tre skikt (möjligen fyra).
Själv har jag i mitt vitrinskåp ett Sonnar 1,5/5cm T, ett Sonnar 2/5cm T, och ett Biogon 2,8/3,5cm T ur denna serie, sålda här i Sverige våren 1941 - mitt under kriget alltså.
Självklart låg Summilux 1,4/50mm från 1960-talet uppe på den nivån.
Nördigt och intressant med fina bildexempel.
Den vackra pjäsen sticker ut mot det inte lika vackra kamerahuset (milt uttryckt).
Ett omaka par som ändå fungerar bra ihop.
MVH Janne
Svar från Bob Bovin 2020-06-04 13:12
Hej,
Hela kombinationen är ju inte så vacker och lite tung för en senior. Men det har öppnat en ny användning av den gamla gluggen.
Ha det väl
Bob
Ett vackert objektiv av hög kvalitet! Kul att Du visar även nya bilder tagna med den, inte bara kamera eller objektiv!
Svar från Bob Bovin 2020-06-04 13:14
Hej Wolfgang
Ja, det är kul att använda de här gamla trotjänarna igen. I gamla tider med film var det svår ratt träffa rätt tekniskt sett. Idag ger den digitala informationen mycket mer möjligheter att justera alla para meter.
Ha det väl
Bob