SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#2667. Skall man köpa på en ny kamera för gatufoto?? –i så fall vilken??

Det är ju dumt att byta kamera om allt fungerar bra?? –med det gamla man har?? Nu funkar Panasonic GM5 + vidvinkel mycket bra?? Vill man lyxa till det så finns Leica CL + Elmarit 18/2,8.

Nu vill man ju byta upp sig och inte köpa grisen i säcken?? –så det är ju bra om man gör lite jämförelser?? –och å läser på lite på nätet.

Så kampen står mellan min gamla lättviktare och den något tyngre och elegantare kameran med ”red dot”.

Leica CL med Elmarit 18/2.8 (överst) vs Panasonic GM5 med Summilux 15/1.7

Leica CL har ett enkelt yttre, lite gammal stil, och den är lite större och tyngre. Men helt ok i handen. Inställningar av kameran sker med menyn på skärmen och den funkar bra. Den lilla skärmen med kontrollrattar bredvid på ovansidan är inte så dum. Lätt att kolla in vad som gäller. Autofokus är snabb och tyst. Den elektroniska sökaren är bra med 2,3 miljoner pix, dubbelt så mycket som GM5, som har en ganska enkel sökare.

Seniorplåtis fick låna en Leica CL på Mattssons foto i Lund för att ta några testbilder:

Hela testbilden ser ut så här om den minskas till 2880 pix bredd:

Leica CL + Elmarit 18/2.8 ASPH

Om man gör ett utsnitt nära hörnet på bilden som motsvarar 3:1 förstoringen i Lightroom så ser bilderna ut så här vid bländare 2.8 (överst) och 5.6:

3:1 delförstoring av bilder tagna med Leica CL + Elmarit 18/2.8 ASPH. Överst bländare 2.8 och under 5.6 och ISO 1600

Bilderna är mycket nära lika, vilket tyder på att skärpan är den samma vid full bländaröppning som nedbländat. Tecken på en mycket bra glugg.

Om vi genomför samma exercis med gamla Panasonic GMG, som har en mindre m4/3-sensor, och Summilux 15/1.7 ASPH så ser hela bilden ut så här:

Panasonic GM5 + Leica DG Summilux 15/1.7 ASPH

Om man gör ett utsnitt nära hörnet på bilden som motsvarar 3:1 förstoringen i Lightroom så ser bilderna ut så här vid bländare 1.7 (överst) och 4:

3:1 delförstoring av bilder tagna med Panasonic GM5 + Leica DG Summilux 15/1.7 ASPH. Överst bländare 1.7 och under 4 och ISO 200 resp 400

Även här är det svårt att se skillnaden mellan full glugg och bländare 4?? Det är en bra glugg det här?? --som Leica har hållit koll på vid tillverkningen i Japan??

Det är också svårt att se skillnad på de båda gluggarna?? Bilderna från Leica CL hämmas något av att de är tagna vid ISO 1600?? Men med behandling med brushantering och skärpning skulle bilderna bli mycket lika??

Så varför köpa den dyra Leican om man kan inköpa en begagnad GM5 på ebay för 1000 kr?? Dessutom har inte Leican någon bildstabiliseringen?? Vilket GM5 har med vissa Panasonic gluggar!!

Inlagt 2018-10-10 07:48 | Läst 3167 ggr. | Permalink

"Hej Bob. Jeg skiftede jo fra Nikon D700 og div. objektiver til en sony a6000 også med div. objektiver. Da jeg solgte min Volvo Amazon "forærede" jeg mig selv en FujiX100F, som har bragt den fotoglæde tilbage, som jeg huskede den, da jeg i 1963 startede med denne vidunderlige hobby. Den har IKKE billedestabilisering, men det havde mine mange første kameraer heller ikke - man trækker vejret ind og trykker af samtidig med at man puster ud :-) :-) God fornøjelse med at Google og undersøge markedet. Jeg havde også Pen-f inde i min overvejelser. Med venlige hilsener fra Erik. PS: Om skarphed - Fujien tegner ikke helt skarpt ved f/2,0 og helt tæt på motivet. Fra 2,8-4 er jeg fuldt ud tilfreds. "Stop down or step back". Ved gadefoto bruger jeg altid f/5,6 til f/8"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Man skall inte köpa någon ny kamera alls (eftersom man har gott om den varan). Om man gör det skall man sluta skriva larmrapporter om klimatet på sin blogg.
Panasonicgluggen verkar lite skarpare, dessutom 1,5 steg ljusstarkare, vänta tills den nya Pen-F kommer, då kan du nog hitta den gamla (nuvarande) modellen till reapris, det blir bra! Hils, LO
Svar från Bob Bovin 2018-10-10 11:53
Hej,
Jag hade Pen-F under ett år och bytte sedan till E-M1 II.
När nästa Pen-F kommer byter jag nog till den nya om den är 24 MB.
Ha det gott
Bob
Hej Bob.
Jeg skiftede jo fra Nikon D700 og div. objektiver til en sony a6000 også med div. objektiver. Da jeg solgte min Volvo Amazon "forærede" jeg mig selv en FujiX100F, som har bragt den fotoglæde tilbage, som jeg huskede den, da jeg i 1963 startede med denne vidunderlige hobby.
Den har IKKE billedestabilisering, men det havde mine mange første kameraer heller ikke - man trækker vejret ind og trykker af samtidig med at man puster ud :-) :-)
God fornøjelse med at Google og undersøge markedet. Jeg havde også Pen-f inde i min overvejelser.
Med venlige hilsener fra Erik.
PS: Om skarphed - Fujien tegner ikke helt skarpt ved f/2,0 og helt tæt på motivet. Fra 2,8-4 er jeg fuldt ud tilfreds. "Stop down or step back". Ved gadefoto bruger jeg altid f/5,6 til f/8
Svar från Bob Bovin 2018-10-10 15:47
Hej,
De flesta säger 100F är bra, men den går inte upp mot en gammal Amazon.
Som Bengan bus skriver de flesta gluggar är skarpa nog, och det håller jag med om.
Ha det gott
Bob
Dubbelolle 2018-10-10 16:49
Varför plåtar du inte med gamla halvskarpa objektiv då? Bengan Bus, är det en serietidning? LO
ehrsa 2018-10-10 17:38
Rekommenderar 'Svenne Rubins' istället för 'Bengan Bus'..
https://www.youtube.com/watch?v=aTrzCqltygk
Hälsn!
Erik Madsen 2018-10-10 22:05
Hej Jan - den kender jeg godt, men tror du at LOs kommentar var rettet til mig ?
//Erik//.
ehrsa 2018-10-10 22:15
Vet inte..? Men 'Svenne Rubins' är till dig.. :-)
Hilsen!
Mja... Du kan ju det här (som dina vanliga bilder så tydligt brukar visa), så kanske onödigt att komma med råd. Men ingen av de här autofokuskamerorna med elektronisk sökare hänger med på gatufoto så som en mätsökarleica med 28 eller 35 gör. Omedelbar skalfokusering på en synlig skala, lysramsökare utan eftersläpning eller problem i starkt ljus, bara att (ev lyfta) och trycka av direkt. För vad en CL kostar bör du få en väl insliten men hyfsad M9, som gör ett toppenjobb. Och en Voigtländerglugg eller hårt sliten Leica-d:o går också in i budgeten (om du inte har nån gammal glugg kvar). Och bildstabilisering? Det brukar vara motivet som rör sig...
Svar från Bob Bovin 2018-10-10 15:55
Hej,
Tack för din vänliga kommentar och rekommendationer. Jag håller helt med dig att det snabbaste är att förfokusera med bländare och avstånd, med en Leica. Jag har plåtat med olika M2, M4 och M6 sedan 1963.
Men numera kör jag all gatufoto med autofokus, 1/1000 s, auto ISO, autobländare. Jag skulle aldrig hinna annars som gammal gubbe. Jag använder inte sökaren utan 24 -30 mm (fov) vidvinkel.
Visst bommar fokus ibland, men faktiskt ganska sällan.
Ha det gott
Bob
Ett bra ” gatufoto ” är ett bra gatufoto oavsett vad som finns i ”verktygslådan”allt annat är bara prylnörderi, snickaren slår inte i spiken bättre för att hammaren är av ett visst fabrikat, det handlar bara om dennes kunnighet, samma sak gäller i högsta grad även fotografering.
Svar från Bob Bovin 2018-10-10 16:00
Hej,
Det är också sant. Även en dålig hammare kan träffa. Vad gäller kameror så underlättar det om de funkar bra med den fotograf som plåtar. De flesta kamerorna fungerar för gatufoto, även mobilen. Personligen vill jag ha en liten, lätt kamera med vidvinkel. Då bommar jag inte så ofta.
Det är ögat och hjärnan som ser bilden, och det är bra om den också fastnar i kameran.
Ha det gott
Bob
Nej vi behöver nog inga nya kameror om man utgår från de bilder vi tar i dag.
Men, jag är nog trots det lite nyfiken på kommande ersättaren till min fem år gamla Ricoh GR ;)

(APS-C - IBIS - 28mm - 257 gram skjutklar)

/Stephan
Svar från Bob Bovin 2018-10-10 18:42
Hej,
Det bir nog en trevlig kamera.
Ha det gott
Bob
Hi hi Bob nu fick du igång fotonördarna igen när det gäller
inköp av en pryl. Inget för mig som du vet.
Ha det gott ändå både du o Ninni.
Förresten vad tycker hon.
Hälsningar från oss
Gun-Inger
Svar från Bob Bovin 2018-10-10 22:09
Hej,
Det är kul att prova nya saker. Det är sällan jag får köpa något nytt.
Tack för hälsningen. Ninni och jag hälsar tillbaka.