SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#256. Leica --- vakna!! Dags för en M10a!! –som innehåller det här!!

Nu börjar de stora drakarna springa ifrån Leica konstruktörerna. Både Sony och Fuji presenterar nu kameror som allvarligt slår ut Leica M9. Nästan varje modern funktion slår det som M presterar. Kom ut med en M10a, snabbt!!

Sony NEX-7 och Fuji X-PRO 1 har prestanda som jag önskade mig i en blogg här på FS i juni förra året. De båda kamerorna uppfyller nästan alla de punkter jag listade:

---den skall inte vara tyngre än den är nu, helst något lättare och mindre

---den skall vara vädertätad

---man skall se (elektroniskt) genom objektivet, och genomsiktssökaren, om man vill

---den skall ha autofokus, med minst tre Leica objektiv

---den skall ha ett totalt autoläger, inkluderande valbara ISO-gränser

---den skall ha ett totalt manuellt läge, inkluderande fokus

---via adaptrar skall den kunna ta alla kända objektiv, med manuellt fokus

---mjukvara skall ”in camera” korrigera för optiska egenskaper hos Leica objektiv

---den skall ha en snabb, USB 3 och  Wi-Fi, utgång för kommunikation med extern datalagring

---den skall ha en full format sensor med Nyquist-gränsen över 104 lp/mm

---den skall ha acceptabla brunivåer upp till ISO 3200

---den skall ha en prisnivå under 50 kkr

 

Båda de här kamerorna saknar dock intern bildstabilisering, det fungerar bara med stabilisering i de egna objektiven. Olympus kommer kanske med en lösning på detta i sin nästa m4/3 kamera? Något som har kommit till i utvecklingen är fokuseringshjälp vid manuell fokusering och detta är toppen. På NEX-7 lär peeking fungera utmärkt.

Jag har redan kommenterat upplösningen hos NEX-7 här på FS. Då hävdades på dpreview.com att NEX-7 hade upplösningen 3400 linjer per bildhöjd (109 lp/mm). Jag tyckte att det var lite optimistiskt avläst och trodde mer på 3000 l/h. Nu är det inte publicerat om det finns ett lågpassfilter för att ta bort moarémönster hos sensorn på NEX-7. Fuji X-PRO 1 anger att de inte använder lågpassfilter därför att de har ett annat färgkodmönster för pixlarna. Det skall mera påminna om placeringen av silverkornen i en film, där man kan säga att det råder amorf fördelning. Det vill säga det finns bara närordning. Det mönster som Fuji uppvisar har fortfarande fjärrordning, men det kan hända att om man snedvrider detta mönster fysiskt eller elektroniskt så man uppnår filmförhållanden. Man skulle kunna göra förflyttningen av pixelläget matematiskt i datorn också. Vilket de gör framgår inte. Men en intressant lösning är det. Det framgår av presentationen att Fuji överför information om transferfunktionen och abberations egenskaper mellan objektiv och kamera. Det betyder att Fuji har grunden för att korrigera för optiska fel i bildinformationen. Detta önskade jag i min lista ovan redan i juni 2011.!!

Fuji hävdar att man skall överträffa Canon 5D II vad gäller upplösning. Låt oss titta på vad det betyder. Sensorn hos 5DII, som är en full sensor, har 3744 linjer per höjd(24mm), det vill säga Nyquist upplösningen (=gränsvärde) 78 linjepar per millimeter. Motsvarande siffror för X-PRO 1 är 3264 linjer per höjd (15,6mm) och det ger Nyquist gränsen till 105 lp/mm. Så redan utan hänsyn till lågpassfilter så har X-PRO 1 högre upplösning. I dpreview.com mätningar så framgår det att upplösningenför 5D II är 2800 l/h, som ger 58 lp/mm. Det stämmer med att sensorer som har lågpassfilter tappar upplösningen med faktorn 1/1,414. Om nu X-PRO 1 inte har något lågpassfilter och pixlarna är nära amorft orienterade så skulle upplösningen vara omkring 100 lp/mm. Detta är mycket bra och enligt min önskelista ovan. Men observera att Panasonic GH2 har en testad upplösning av 96 lp/mm. Så det är med andra ord inte så svårt att slå Canon 5D II!! Men det betyder också att NEX-7 upplösningen är i stort den samma som X-PRO 1.

Nu får ytterligare tester visa hur lätt det är att fokusera med X-PRO 1 jämfört med NEX-7. Det är en viktig punkt om man vill använda gamla objektiv, från Leica till exempel.

Nu får Leica skärpa sig. Deras stora problem är att de måste köpa sina sensorer. Tyskland har aldrig varit framstående inom sensorteknik. Nu när Kodak är på fallrepet så är det väl bara Japanska sensorer som gäller. Samsung är väl på gång och kanske snart kan hjälpa Leica. Kanske klockan klämtar för Leica, de blir ett samlarobjekt, inte en modern användbar kamera. Deras gluggar kommer nog att leva vidare på andra kameror.

Ett samlar objekt?

En gång i tiden blev det bra bilder med Leica, eller hur??

London 1967.

Inlagt 2012-01-11 07:37 | Läst 5450 ggr. | Permalink

"Hej, Det jag saknar hos M9:an är snabbare inläsning till kortet och möjligtvis något bättre iso egenskaper. Fokuseringen är inget som jag ser som hinder även om skärpedjupet är kort: http://dagnellfoto.se/lang/sv/2011/09/leica-m9-noctilux-m-50mm-f0-95-asph-destination-wedding-photographer/"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Om X-Pro 1 har högre upplösning - när du räknar i mm så premieras ju en mindre sensor? En modern mobiltelefon är ännu bättre?
Men det verkar ju lovande hursomhelst.
Svar från Bob Bovin 2012-01-11 10:35
Hej Kalle!
Du har rätt. Ju mindre pixel, ju högre upplösning. Det är logiskt, för upplösning är definierad av hur fin detalj du kan lösa upp och då måste varje pixel vara liten. Upplösningen anges av Nyquist gränsen och den är ursprungligen definierad för linjepar per millimeter. Det här är ju inte hela sanningen. För att göra en stor bild behöver man ju många pixels, helst små, och därför behöver man en stor sensor.
Här kommer konstruktörsproblemet. Stor sensor och liten pixel ger ett stort antal utläsningspunkter och då kommer man till problemet att man måste ha bra mjukvara och stora datorer i kameran.
Så et är mycket att balansera.
Medelstor sensor och 3-5 mikrometer stora pixels är var vi står idag med kameror.

Tack för din kommentar
Mvh
Bob
Hej Bob, du verkar ju vara en mycket erfaren fotograf men jag tror du har missat "poängen" med varför så många föredrar Leica M9 framför Japanska teknikbomber.
Du skriver "Nu får Leica skärpa sig. Deras stora problem är att de måste köpa sina sensorer. Tyskland har aldrig varit framstående inom sensorteknik. Nu när Kodak är på fallrepet så är det väl bara Japanska sensorer som gäller. Samsung är väl på gång och kanske snart kan hjälpa Leica. Kanske klockan klämtar för Leica, de blir ett samlarobjekt, inte en modern användbar kamera. Deras gluggar kommer nog att leva vidare på andra kameror."
Jag tror du har helt fel här! Det kommer ingen M10 till Photokina i höst. Varför inte? Leica behöver inte kränga ut nya modeller i en strid ström för att hålla sin kundgrupp intresserad. 18 MP räcker gott och Kodaksenorn duger utmärkt - jag har aldrig känt ett riktigt behov av att kunna fotografera vid över ISO 800 med min M9a. På filmtiden var ju alla nöjda med Tri-X och ISO 400. Det är ju bildskapandet som skall stå i centrum, inte en strävan att i alla lägen ha den "tekniskt optimala" apparaten i handen. Med ditt resonemang borde ju klocktillverkaren Rolex för länge sedan gått omkull. Du får ju en klocka som visar tiden mycket mer exakt för bara en bråkdel av priset för den billigaste Rolexmodellen (kostar ca 40,000). Trots det säljer Rolex ca 700000 klockor om året.... Min Rolex Explorer I designades på 50-talet men är fortfarande en av deras storsäljare.
Svar från Bob Bovin 2012-01-11 10:52
Hej Oscar!
Tack för din ingående kommentar.
Jag håller helt med dig. Leica har nästan sedan de började tillverka kameror hyllat enkelheten i funktionen och jag kan också attraheras av denna policy. Jag har använt M kameror sedan 1964 och alltid tyckt om dess enkla handhavande. Många av dess objektiv är små och funktionella. Detta har alltid varit en framgångssaga.
När Leica gick in på den digitala banan så gjorde man det med samma enkelhet och med en sensor som då var top of the line och utan AA-filter.
Nu tycker jag att man kan tillföra en del av de tekniska landvinningar som finns inom området. Framför allt kan man sätta dit en bättre sensor, även om en som finns ett tag till är bra, med bättre ISO prestanda. För jag håller inte med om att 400 räcker. Ja anser dessutom att man skall kunna se genom objektivet vid fokuseringen. Speciellt vid bländare 0,95. Vidare anser jag att man skall kunna skakdämpa sensorn. Det höjer möjligheten att utnyttja upplösningen hos Leica objektiven.
Pris lämnas alltid till räknenissarna i företaget och de har bestämt att Leica skall vara dyr. Jag anser det vara en osäker väg att gå i framtiden.
Mvh
Bob
Du verkar ha missat att Kodak redan sålt sin sensortillverkning. http://www.fotosidan.se/cldoc/kodak-saljer-sin-sensortillverkning.htm
Svar från Bob Bovin 2012-01-11 12:10
Nädå jag läste din notis och gick vidare till flera källor. Huruvida detta är en framtida lösning råder delade meningar om. Jag tror Leica hade säkrare mark med japanska bolag. De organiska sensorerna är på väg.
Mvh
Bob
Inte alls Magnus. Men det innebär ju inte att sensortillverkningen läggs ner, eller hur? SAS är kanske på väg att säljas till Qatar Airways men kommer säkert att flyga vidare och utvecklas.... IMHO
Hej,

Det jag saknar hos M9:an är snabbare inläsning till kortet och möjligtvis något bättre iso egenskaper. Fokuseringen är inget som jag ser som hinder även om skärpedjupet är kort:
http://dagnellfoto.se/lang/sv/2011/09/leica-m9-noctilux-m-50mm-f0-95-asph-destination-wedding-photographer/
Svar från Bob Bovin 2012-01-11 12:08
Imponerande bilder från bröllopet.
Jag tror också att detta är en bra lins, men den skulle bli ändå mer smack on och lättarbetad med sikt genom gluggen.
Mvh
Bob