SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3947. Det avgörande ögonblicket?? –alltid i smyg??

Enligt Henri Cartier-Bresson’s banbrytande bok från 1952 om det avgörande ögonblicket så skall det fångas i smyg?? Det finns många etablerade fotografer som motsäger detta??

De hävdar att man skall känna personen som skall vara med i bilden?? –det skall helst ingå i ett projekt med en medveten tanke och målsättningen?? För seniorplåtis låter detta som ett porträtt??

Om man försöker nå ett gatufoto av hög klass så får man följa H C-B och plåta i smyg så att personerna i bilden är opåverkade av att det finns en kamera??

Det är fotografens privilegium att bestämma när han tycker att bildens avgörande ögonblick uppstår. Ibland måste man vänta på det avgörande ögonblicket?? Här för att få den enkla inramningen:

Med den rätta inramningen in Lund anno 2022-04-21

Inlagt 2022-04-28 07:53 | Läst 2310 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Om man skall fånga ett ögonblick, det som man själv uppfattar som ett intressant ögonblick, då gäller nog "smygfoto", eller höftskott eller hur man gör för att fånga det här ögonblicket!

Annars får man nog stoppa upp personen och fråga om man får ta en bild!
Men då har nog det ögonblick som man uppfattade tidigare försvunnit för länge sedan!
Men då kanske man kan kalla det för ett porträtt i utemiljö i stället! :)
/B
Svar från Bob Bovin 2022-04-28 09:21
Hej,
Tack för att du reder ut begreppen på ett enkelt sätt. I många av H C-B bilderna ser man ju att han inte frågat först. Om ens någon gång.
Utom i hans porträtt bok. Där ser man en helt annan typ av fotografi. Han behärskade det med.
Ha en fin torsdag
Bob
Inramningen är viktig och även bakgrunden och med det har Du lyckats i båda bilderna! Mvh Wolfgang
Svar från Bob Bovin 2022-04-28 09:23
Hej Wolfgang,
Tack skall du ha. Riktigt bra bilder har inget som stör. Men det är svårt att ta de bilderna. Kanske det går någon gång per år.
Ha en fin dag
Bob
Det avgörande ögonblicket är vad som gäller i all reportagemässig rörlig fotografi. För det mesta är det så att detta ögonblick kommer som en snigel - men försvinner som en blixt.
Svar från Bob Bovin 2022-04-28 11:40
Hej Peter,
Det är det vedertagna begreppet att så är det.
Min erfarenhet är att snigeln är närvarande bara ibland.
Det avgörande ögonblicket kommer ibland som ett blixtnedslag.
Speciellt gäller detta fotografering av djur. Det går inte att förutse vad som händer särskilt ofta. Vi har upplevt det så ofta när vi har försökt fotografera isbjörnar och björnar. Blixten bara slår ned med något helt oväntat.
Då talar jag inte om åtel styrd fotografi, som jag inte gillar eller bedriver.
Ha en fin dag
Bob
syntax 2022-04-28 12:23
Jovisst - allt har sina undantag. Djur är ett sådant, om det inte gäller sniglar... :-)
Det är lärorikt att diskutera hur en stor mästare fotograferade, men jag kan inte hålla med om att HCB fångade sina bilder i smyg.

HCB hade som bekant en närmast intuitiv förmåga att komponera en bild perfekt, vilket gjorde att han kunde arbeta snabbt och därför ofta obemärkt. Men obemärkt är inte samma sak som att fotografera i smyg på det sätt som du beskriver. "Smygfotograferande" har en negativ klang för mig och som får mig att tänka på fula gubbar.

Om man tittar på filmen (mycket lärorika 11 minuter) som jag länkar till här nedanför så ser man att HCB var synlig och nästan nervöst aktiv när han fotograferande. Ibland nästan dansande. Kanske något att ta efter på Clemenstorget :-)

Boktiteln på HCB:s bok "Images a la sauvette" översätts bäst till "Bilder i hast". Något som stämmer väl överens med HCB:s egen beskrivning i filmen om hur han plåtar.

Mycket lärorik och intressant film med HCB "in action" och där han berättar om hur han fotograferar:

https://www.youtube.com/watch?v=pWe_BGxSaBQ

/F

PS. Kameraintresserade kan titta 27 sekunder in i filmen. Är det verkligen en Leica?
syntax 2022-04-28 12:29
Jag tog ett par skärmdumpar under det avgörande ögonblicket i videon. Visst är det en Leica. Vad jag kan se är det en svart M-Leica med ett kromat objektiv - troligen Summicron 2/50mm.
Fredrikpersson 2022-04-28 12:36
@Peter: Kollade du vid 0m:27s? Det är en kromad kamera.
syntax 2022-04-28 12:40
Visst. Videon är ett hopklipp. Det förekommer både en kromad och en svart M-Leica. Dessutom en ytterligare kromad mätsökarkamera - som ser ut som en rysk FED 3.
Nu kan jag alltså presentera den häpnadsväckande nyheten, en nyhet som kommer att få populasen att sätta kaffet i vrångstrupen: HCB körde med Sovjetkameror!
Svar från Bob Bovin 2022-04-28 12:42
Hej,
Tack för din utförliga kommentar.
Tolkningen av boktiteln är svår. Vad hade den för betydelse 1952? Utan att vara litterärt kunnig i fransk litteratur kan jag inte tolka det. Men du har rätt i att flera gånger i litteraturen kan det tolkas som ”i all hast”.
Det är lätt att lägga in den negativa tolkningen i uttrycket ” i smyg” som nog gäller idag. Men jag tror inte att man skall göra det 1952. För om man tar bilden i smyg så måste det ske i alla hast. Så de ligger nära i tolkning.
H C-B arrangerade säkert inte sina bilder utan tog dem dansande fram efter rätt komposition. Men jag tror inte att han strävade efter att synas. Han undvek för det mesta att kollegorna på Magnum tog bilder av honom. Han ville vara anonym.

Ha det väl
Bob
Fredrikpersson 2022-04-28 12:45
@ Peter FED 3 (och kanske inte HCB:s händer) . Tackar.

Edit: Fast jag gillar ditt scoop. HCB körde med Leica o c h FED. Det finns ju ingen uppenbar anledning att klippa in någon annans händer och kamera i filmsekvensen.
Hejsan. Trevliga bilder från Lund med rara studenter. Sånt inspirerar till gott gatufoto. Som du visar här. Hälsar NL
Svar från Bob Bovin 2022-04-28 21:26
Hej Nisse,
Tack skall du ha.
Det syns att sommaren är här.
Ha en fin weekend
Bob
Hej Bob.
Intressant ämne.
Det finns många myter om HCB och några av dem dödar han i flera intervjuer, där man kan höra det direkt från "hestens egen mund", som vi säger på danska.
Utöver det - dina bilder här gillas mycket.
Med många vänliga hälsningar från Erik.