#3531. En Tessar presterar??
Den här gluggen från 1956 tillverkades som ett billigt alternativ till Canon VT?? Objektivets designer Mukai Jirou valde en traditionell Tessar modell med fyra linser i tre grupper.
Den fick dock en helt ny design för Canon. Kanske man var påverkad av ”Art Deco” från före kriget. Det är också det första normalen som inte har något ”lås” för oändlighets fokus.
Det påstås vara byggt i en lättmetall legering?? Seniorplåtis tycker att det är ett av de vackraste objektiven Canon byggt. Det byggdes i tre år 1955-57 i ett ganska litet antal. Troligen ungefär 11000 exemplar enligt Peter Kitchingmans forskning.
Tessarobjektivet Canon 50mm f:2.8 från 1956
Det här exemplaret är köpt på eBay från Japan för något över tusen kronor. Det visade sig vara i ”near Mint” som det heter på nätet. Vanligen är det inte så, men den här gluggen var topp.
Men blir det tekniskt bra bilder?? –för att få en snabb test är det bara att sätta den på en Sony a7RII med en Techart Pro som ger autofokus.
En snygg combo Sony a7RII + Techart Pro + Canon 50mm f:2.8 ltm
Det visar sig att Tessar ger mycket bra skarpa bilder både med full glugg som bländare 8?? Tessar är ju en välkänd konstruktion med ringa fel vid den här tiden. Så hade t ex Hasselblad en normalglugg och även Rolleiflex hade likaledes detta. Ta en titta på dessa nytagna bilder med kameran ovan:
En dag i Lund anno 2021-02-27. Kamera: Sony a7RII + Techart Pro + Canon 50/2.8
Det här objektivet fungerar utmärkt för gatufoto?? –om man gillar normal gluggar. Det här objektivet kunde man köpa i Japan till sammans men den då nya kameran Canon VT och det kunde då se ut så här:
Den här snyggingen skall vi testa i vår med riktig färgfilm. Canon VT de luxe (Version 3 med metall ridå)med Canon lens 50mm f:2.8
Sedan sin tillblivelse hos Zeiss år 1902 är Tessar kanske fortfarande världens mest tillverkade (och kopierade) objektiv. Den förekommer under namn som:
Xenar, Solinar, Elmar, Color-Skopar, Ektar, Industar - och många, många andra.
Ser vi till åstadkomna bilder under alla årtiondena sedan 1902, leder nog Tessaren över alla andra. En prydlig kulturhistorisk insats!
Ja, det är en trevlig glugg och lite ovanlig för Canon.
Det tycks som bländaren sitter på lite olika platser. Här sitter den inte på samma plats som i t ex Elmar. Var satt den i den ursprungliga Tessaren?
Ha det väl
Bob
Med mycket stor beräkningsmöda lyckades Berek flytta den optiska medelpunkten framåt så att han kunde ha bländaren mellan den första och den andra linsen. Varför nu detta? Jo, när man bländar ner objektivet, bländar man även av fler linsytor än hos Tessaren. För ett oantireflexbehandlat objektiv blir det en stor vinst i reflex och slöjfrihet, liksom allmänt bättre transmission.
Optiskt är Elmaren alltså en Tessarkopia, men genom Max Bereks listiga och arbetskrävande beräkning – ändå inte.
Under den tiden som man saknade antireflexbehandling, är Elmaren den bästa Tessaren. Max Berek övertrumfade originalet. Det är ett formidabelt objektiv i sin kompakta infällbara form. Det var nog Elmaren som mycket låg bakom Leicakamerans tidiga framgång.
Bob
Fina bilder och läsning.
Göran
Man tackar. Det är lite kul med industri historia.
Ha det väl
Bob