SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE
#1749. Håller Gatufoto på att omdefinieras??
Vad skall ett gatufoto innehålla?? –skall man definiera det?? Vad är det för konst?? –om det skall ha gränser?? Friheten att rapportera vad som händer i den urbana miljön?? –borde vara det viktiga.
Om du skall vara trogen traditionen?? –så skall det vara människor i bilden. Helst skall du väl plåta med analog Leica och film?? –det är inget fel om du gör det, men förvänta dig inte att alla måste göra det?? Lika lite tycker jag att det skall vara någon definition av gatufoto??
Jag tycker allt urbant liv kan finnas med i bilderna?? –även utan människor?? Det kan räcka med en duva?? --som äter en skorpsmula eller en Hamburgare bland gatstenarna??
Färg eller svartvitt?? –spelar ingen roll??
Lund anno 2016-02-04
Inlagt 2016-02-10 07:47 |
Läst 3278 ggr. |
Permalink
Men det finns såklart risker! Allt blir gatufoto! De e det ju nästan redan nu!
Alla är gatufotografer! :)
Man kanske skall döpa om begreppet?
Kalla det för Snaps! :) Som han Elliot Erwitt gjorde!
http://www.elliotterwitt.com/lang/index.html
/B
Var och en får gärna sätta sina gränser, bara de inte sätt upp hinder för andra.
Elliot Erwitt är min favorit, tänk om man kunde vara bara tio procent så rolig. Då skulle man bli glad.
Roffe har nog kollat hans hundbilder
Ha det bra
Bob
Det är inte det jag menar. För mig är det betraktaren som bestämmer om en målning är konst. Jag vet att det finns ifrågasatt definition av vad som om konst. Det skall vi inte ta upp här.
När det gäller gatufoto så tycker jag att man kan diskutera om det finns gränser. Det finns ju ett slags vedertagen ram kring vad som ingår. För mig känns den begränsande. Jag är en aning tilltalad av Micke Bergs definition. Han skriver i sin blogg att när man tar kameran med sig och går ut genom dörren så blir det gatufoto.
Ha det bra
Bob
Jag skriver lite längre ned vad jag tycker gör en fotograf till en fotograf och en fotograf och därför ungefär vad jag tycker gör en bild till en bild - medvetenhen. För mig är alla bilder efter den definationen en sorts konst - där går det över till att vara en fråga om vad som är bra och dålig konst vilket som du skriver betraktaren avgör.
Sen är såklart inte alla bra bilder är medvetet tagna. Men de följer vissa regler som gör dem bra ändå.
Gatufoto ÄR en konstform.
Det behöver dock inte betyda att alla gatufoton är bra gatufoton på samma sätt som all konst inte blir bra konst. Men då är vi inne på vad som är konst och inte konst vilket faktiskt är vad det hela egentligen handlar om.
I måleri är det ju lättare att sålla bort, kan du inte måla så kan du inte, men alla kan trycka på en knapp.
Bilder tagna utanför hemdörren kan vara gatufotografi, om betraktaren vill göra den klassificeringen. För mig ligger det i fotoflanerandet som jag kallar min verksamhet utanför dörren.
Ha det bra
Bob
Inte helt lätt att förstå vad jag menar kanske, men det är så jag ser det.
Jag blir glad om jag tar fem hyfsade bilder på ett år. Men då tala vi om kvalitet. Några av mina dåliga bilder kanske någon annan gillar. Så var gränsen mellan Hötorg och konst går är nog individuell. Du har din gräns.
Ha det bra
Bob
Själv gör jag fotomontage och hävdar att det är konst. Men från början när man inte är så kunnig är det lätt att få skuggor och ljus fel, kanske kan man inte frilägga ordentligt. Jag delade med mig ändå, av mina bilder, för att jag tyckte om att skapa. Ska någon experttyckare komma och definiera mina skapade verk och hävda att det inte är konst? När får jag då klassa mig själv som konstnär?
Det låter pretentiöst och som att en har en vilja att sätta en stämpel på andras skapelse, kanske för att hålla en sorts standard? Men räcker det inte med att hålla en viss standard på ens egna verk om man nu nödvändigtvis vill kategorisera? Att alla som tar kort kan kalla sig för konstnärer är väl jättebra tycker jag. Det behöver ju inte vara ett slutet speciellt sällskap som man skall kvala in i.
Är det för att konstformen inte ska förstöras eller varför skall man definiera? Jag är inte ute efter att vara otrevlig på något vis, är bara nyfiken.
Jag tycker att du skall känna dig fri att göra dina bilder så som du vill. Det är ganska likgiltigt om det skall klassas som konst enligt någon kommersiell regel. Visa dina montage här på fotosidan och utvecklas så som du vill. Det viktigaste i början är att man känner sig nöjd och lycklig med en bild. Säkert kommer någon mer här på fotosidan att tycka om den.
Lycka till
Bob
Men hur som helst, jag tycker också fotomontage är konst, men måste all montage nå hela vägen fram bara för att det är ett montage? Man kan väl vara konstnär i alla områden utan att allt man gör blir konst? Det är nog konstnärens uppgift att säga om det hen gjort är konst? Är man nöjd med sitt slutresultat så är det i min värld konst, övar man för att en dag kunna skapa det slutresultaten man vill åt så är det i min värld inte konst utan mer en process mot ett konstverk.
För mig blir det alltså lite filosofiskt. Du kan ena dagen i dina ögon gjort ett konstverk för att en helt annan dag tycka att samma verk är ofärdigt eller uruselt. Slutar det då vara konst?
Jag kan nog tycka att det gäller alla genrer av foto, även gatufoto, men jag ger mig kanske in på djupt vatten. Rör mig inte med de definitionerna vanligtvis, har aldrig fotat gatufoto t.ex.
http://www.fotosidan.se/blogs/joakimke/se-bilden-gatufotopodden-vad-ar-gatufoto.htm
Personligen är jag 100 procent övertygad om att en definition behövs. Annars blir det allt och inget. Urvattnat, med andra ord. Jag är också en mycket stark anhängare av begränsningar eftersom jag anser att det gör saker bättre. Den bästa konsten är framtagen med tydliga begränsningar. Forskning som har gjorts visar till och med att vi människor blir kreativare när det finns begränsningar.
Att låta allt vara gatufoto bara för att fotografen själv tycker så är för mig den perfekta vägen till att göra hela konstformen fullständigt ointressant. Det skulle bli döden för gatufotot.
Min blogg var redan skriven när jag lyssnade till din podd, som jag uppskattar mycket.
Eventuell forskning som stöder att begränsningar skapar kreativitet tror jag inte ett spår på. Säg det till Einstein eller andra forskare. Om det är något de inte vill ha så är det begränsningar, det vet jag efter fyrtio år i naturvetenskaplig forskning. Fritänkande är ett sätt att skapa ny konst, tänk på Picasso. Det betyder inte att alla bilder är konst.
Ha det bra
Bob
Jag tror att konstnären kan kommunicera, men inte genom ett språk med regler. Personligen tycker jag inte konst bör ha regler utan frihet att verka humanitärt.
Ha det bra
Bob
Detta med begränsningar är ingen lätt sak att argumentera för. Det låter lätt som att man är någon slags rigid typ som är emot konstnärlig frihet och utveckling, men det är inte alls vad saken handlar om. Låt mig istället kalla det för avgränsningar då, vilket jag är övertygad om att man använder även inom vetenskapen och forskningen. Utan avgränsningar blir det helt enkelt omöjligt att undersöka något över huvud taget.
Hursomhelst, att begränsningar gynnar en konstform är jag som sagt helt övertygad om. För om du inte vet inom vilka ramar du ska prestera något blir resultatet därefter. För begränsningar är egentligen som ett definierat mål, och utan mål blir det sällan bra.
Jag tror inte vi skall diskutera forskning i den här bloggen. Förlåt det var jag som började.
Så hakade jag upp på ett nytt begrepp du tog upp. Det här med mål, som mycket har att göra med projekt. Vilket är poppis i fotograf kretsar. Det här har jag tagit upp tidigare, jag tror inte på projekt och mål inom konst och fotografi. Huvudsakligen på grund av att de flesta inte vet vad ett projekt är. För att vara kort jag tror inte på projekt som måste innehålla måldefinition. Det begränsar tänkandet och de vilda sidosprången.
Ha det bra
Bob
. Det som gör att jag anser det är gatufoto, är att bilderna inte får vara arrangerade, eller manipulerade.
Att målsättningen alltid skulle vara att bilden måste , ha ett snyggt komp, snygga skuggor. ständigt vackert ljus snyggt beskuret anser jag absolut inte som nödvändigt.. Jag tycker i stället att det är märkligt att det inte snackas mer om att ta intryck från skickliga pressfotografer. Vi har en del att lära av exempelvis de fantastiska Dn fotograferna. Där kan ibland bilderna vara sneda och vinda. Men dom kan vara kul , gripande, upplysande, berättande även utan text. och visst, även snyggt komponerade, men inte alltid. Berättelsen i bilden är viktigast.
/ Bengt.
Jag tycker också ett gatufoto skall vara dokumentärt och ärligt. Inte tillrättalagt eller manipulerat. Sedan är det svårt att helt dra gränser för dokumentärt. Många skulle nog undra i fallet med Erwitts hoppande hund, men jag tycker den är dokumentär. Även om han lär kunna få hundar att hoppa sådär.
Din pool med friare tolkning håller jag med
Ha det bra
Bob
Men jag håller med, många gatufoton är övertydliga i sina linjer och triangelkompositioner och det är för att det är lättare för fotografen att avbilda det tydliga kompositionsspråket än det subtila.
Vad jag menar är.
Jag tycker det känns omvänt. Det jagas i första hand komposition någon form av ideal, som ständigt trummas in i oss i stället för innehåll. Jag tror och vet att många av de rutinerade pressfotograferna , har efter år just av träning fått kombinationen händelse intressant bild, med ett personligt snyggt moget bildspråk. På fotosidan kan jag ibland känna det omvända.all tid går åt hur snygg bilden blir oavsett vad den säger. Hoppas du förstår vad jag menar.
/ Bengt
Jag förstår vad du menar, tror jag. Alla som lägger ut bilder här lägger väl antingen ut de bilderna de är nöjda med, osäkra på eller vill ha kritik över. Och för dig/er som eftersträvar innehåll framför komp, dvs det dokumentära kanske det krockar lite för med kompositionsnerdarna. Det är lättare att fota komposition framför innehåll eftersom de allt för oftast inte händer så mycket. Vissa verkar ju tycka att en bild på lite vad som helst är ett innehåll, men en grupp med människor kan för mig vara lika innehålsslös som en tom soptunna. Dock kan samma grupp med människor BLI intressant med hjälp av komposition och ljus. Komp och ljus är också innehållet i en bild och då tycker jag att man ska prata om den delen också. Men jag håller med om att ett starkt innehåll/händelse står över en välskött komp.
När man använder konstbegreppet som många gör är det viktigt att man definierar vad man menar med konst om det över huvud taget skall vara meningsfullt. Konst kan ju betyda precis vad som helst beroende av vem man frågar. Att bara säga att en bild måste kommunicera för att vara konst är ungefär samma sak: Kommunicera vad och till vem?
Kul att du kommenterar.
Som du vet är jag inte så förtjust i gränser.
Dokumentär fotografisk skildring av den urbana miljön och livsstilen skulle kunna fungera för mig som definition för gatufoto. Jag är mera tveksam till ett förhållningssätt.
Mången kunnig konstexpert har försökt definiera begreppet konst. Kommersiella krafter, som auktionsbyråer, definierar konst som objekt som går att sälja. Följden blir att man får nog hålla begreppet konst ganska brett.
Personligen anser jag att ett fotografi kan få kallas konst om det påverkar (kommunicerar) betraktaren så att det leder till tankar och mentala reaktioner, som t ex glädje.
Ha det bra
Bob
kluriga bloggar så du får igång en sådan
här diskussion.
Jag brukar inte ...oftast....läsa vad andra
skriver för jag har mina egna åsikter..
Men det gick inte undvika i eftermiddags
Högläsning för Jonen blev det..
Fegar har ingen att tillägga just i denna stund.
Gatufoton är kanske inte mer det som händer på gatan
Den som lever får säkert reda på det.
Snart till Bhutan med Jonen.
Finn kväll båda ni
Gun-Inger
Det blev fart på kommentarerna, och det är roligt. Det blev intressant. Det är bra att du läste för Jonen.
Lycka till i Bhutan.
Bob och Ninni
Vackert var där.
gia
Jeg er stort set enig med dig om, at der ikke behøver at være grænser for "gadefotografering" og derfor er der jo også så mange og varierede -både billeder og fotografer -inden for dette felt.
Det er når ordet "kunst" lige pludselig bliver inddraget, at det hele eksploderer. At definere "kunst" (her mener jeg alle kusntformer) er noget helt andet og meget svære - jeg er ikke i stand til det, men jeg tror at jeg kan se det, når det siger mig noget. Og så er det vel kunst for mig?
Jeg bliver ved med at fotografere som jeg hele tiden har gjort - fremover uden at sætte det i nogen bestemt kasse.
Med fotohilsen fra Erik i Roskilde
PS: Der er nogle overskrifter, der "trikker" bedre end andra (gatufoto, Leica etc.) :-) :-)
Jeg mente "kasser" eller betegnelser her på bloggen. Det er klart at man må følge de regler, der er gældende for grupperne. Jeg er selv gruppevært for en og der er der af og til diskussioner og kommentarer, som vi så prøver at blive enige om.
Her var det ordet "kunst" der fik mig til tasterne.
Mede venlig hilsen fra Erik i Roskilde/DK
För mig är det skillnad på kort och foto. Tycker inte du det?
Den som tittar efter i plånboken kommer antagligen att hitta ett Visakort, förmodligen så sitter det ett simkort i telefonen också, är man snäll så kan man någon gång per år få ett julkort, icke så sällan så ligger det en kortlek i byrålådan. Ett foto det är något helt annat det.
Mitt svar var till LO, och jag undrar fortfarande, trots ditt otroligt fyndiga svar om han tycker kort och foto är samma sak.
Ett bra fotografi däremot kan tala för sig själv och fångar andras uppmärksamhet, de är ofta tekniska och de berättar en historia eller visar på något som även är intressant för utomstående.