SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#1567. Paparazzi dilemma?? –vem där?? Politiker på sommarlov??

Det här är en ren slump?? –vem är ansvarig för järnvägen?? Politikerna?? –som t ex trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith?? –hemmahörande i Lund.

Jag har tagit upp det här med att den svenska järnvägen förfaller!! –underhållet eftersätts?? Flera medier har gjort det den senaste tiden?? Kolla SVT, som tagit upp ruttna sliprar på tungt trafikerade spår??

Ansvariga på trafikverket har uttalat sig?? –och naturligtvis klagat på för lite pengar i kassan?? De skyller alltså indirekt på politikerna i regeringen?? Just nu sitter ju miljöpartiet, med sossarna, i regeringsställning?? –och kan göra något åt ruttnande sliprar??

I trafikutskottet, där man förväntar sig att någon skall göras åt underhållet av spåren; sitter Karin Svensson Smith som ordförande?? Trafikpolitisk talesman för miljöpartiet. En maktposition, kan man tänka??

Kors i taket när jag såg ordföranden?? --vandra i solen i Lund?? Typiskt nog vågade seniorplåtis inte att fråga hur det går med järnvägen?? Jag väljer att inte lägga ut bilden på den sommarlediga ordföranden?? --utan illustrerar den åldrande järnvägen?? --med en mycket gammal typ av rälsspik??

Jag fann den i min farfars lådor i Riddarhyttan?? --han var erfaren rallare??

Gammal rälsspik?? --från Riddarhyttan.

Kanske trafikutskottet skulle lära sig att slå i en rälsspink?? --bara för att få in känslan för järnvägens underhåll??

Inlagt 2015-08-13 08:05 | Läst 2941 ggr. | Permalink

"Kanske dags för banvakter och banvaktsstugor igen?"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Kanske dags för banvakter och banvaktsstugor igen?
Svar från Bob Bovin 2015-08-13 12:45
Hej,
Helt klart behöver vi det, med rätt att stoppa trafik.
Med egen trampdressin.
Ha det bra
Bob
Politikerna har viktigare saker att greppa än att se till att järnvägen har pengar till sitt underhåll.
Förmodar att de måste avbryta semestern för att utse en utredning om färgen på plåster.
Svar från Bob Bovin 2015-08-13 12:48
Hej,
Det har du rätt i, de måste inkalla extraordinär riksdag för införande av ickediskriminerande plåster.
Norge har samma problem i Svalbard. De måste ändra namnet på ett berg och en fjord för de har diskriminerande namn.
Vi förtjänar inte bättre med detta val av våra representanter.
Ha det bra
Bob
Så blir det när tokvänstern(alla 7k-partierna) förskingrar svenska skattepengar genom att frikostigt dela ut dem till all världens länder och folk - mao Sverige och svenskarna finns bara till för att arbeta ihop till andra folks vällevnad, detta enligt sossej... Håkan Juholt.
Svar från Bob Bovin 2015-08-13 12:50
Hej,
Vi måste nog sätta in lite mer kunnande och pengar till vår järnväg. Då kanske tågen kan rulla lite lättare.
Ha det bra
Bob
Övertygad om att grundproblemet är för lite pengar, och här är jag lika övertygad om att det är rege.ringen som borde skjuta till pengarna. Oavsett bolag eller inte, kan man inte räkna med att kunderna, trafikbolagen ska betala allt, och därigenom i slutänden resenärerna. Precis som det går skattemedel till att både bygga och underhålla vägarna, borde det gälla järnvägarna. Så sker säkert redan, men med för lite pengar.fin bild på spiken!/ Björn T
Svar från Bob Bovin 2015-08-13 18:48
Hej,
Jag håller med dig. Staten för skicka in mer pengar.
Ha det bra
Bob
ztenlund 2015-08-13 19:24
Banavgifterna är inte ens i närheten av att täcka vad underhållet kostar idag. 2013 uppgick banavgifterna till 14 % (!!!) av vad underhåll, reinvestering och drift kostade. Stryker man reinvestering hamnar man i alla fall inte på mer än strax över 20 %.

Att det går skatt till att bygga och underhålla vägar är förvisso sant, men vägtrafiken är belagd med enormt mycket skatt. Det finns ungefär 4,5 miljoner personbilar i trafik i Sverige. Du kan ju spekulera i någon medelfordonsskatt och multiplicera så har du bara där en intäkt som överstiger banavgifterna många gånger om. Då har bilarna inte kört en meter och alla andra fordonsskattebelagda fordon är inte med.
Synd du inte visade din bild.
Kikade in om jag kände igen henne borde gjort det tycker jag.
Men njet.
Stora problem det här som måste åtgärdas hur vet inte jag
när de inte tycks veta det de som har makten.
Gillar allt som är rostigt i den stilen.
Vacker bild.
Villken underbar eftermiddag det blev för mig i dag.

Tåget gick "som på räls" hem.
Många använder detta uttryck när det är perfekt.
Undrar var det kommer ifrån.

God natt sov gott denna natt också både du och Ninni.
Gun-Inger (Jonen hade en bra dag kom hem så nöjd).
Sveriges EU-avgift och återflöde 2015
•Avgift: 40,1 miljarder kronor
•Återflöde: 10,3 miljarder kronor från EU
•Nettoflöde: -29,7 miljarder kronor
Skit i EU rusta Svensk Järnväg.