SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#878. ”Hur känner du för färgfotografering? Det är äckligt. Jag hatar det!”

Det är ord och inga visor?? –rakt på så att säga?? Man måste ha på fötterna för att komma med ett sådant kategoriskt påstående?? Måste komma från en auktoritet?? –närmast en legend??

Inte utan att man undrar hur man kan va så hård?? –kanske kommer det från en annan epok?? Nä, utlåtandet (översatt från engelskan med hjälp av Google) kommer från en intervju given 1971?? –av ingen mindre än Henri Cartier-Bresson. Samtalet med Sheila Turner-Seed spelades in för ett utbildningsprojekt av fotografer vid ”International Center of Photography i New York”. Intervjun blev bortglömd i ICP arkivet, men presenteras nu i en mycket intressant artikel i LENS.

Kanske är det därför som dagens fotografer?? --som plåtar i H C-B anda?? --ofta använder svartvit film?? --eller möjligen redan från början ställer digitalkameran på monokromt läge?? Ja, skall man leva strikt efter regeln från gatufotografins guru?? –så får man ju köpa en Leica MM idag!!

I artikeln framhåller H C-B att han använder en så liten kamera som möjligt, enLeica M3 och helst med en 50 mm glugg!! Ty den ger det rätta skärpedjupet och perspektivet?? –likt det ögat har??  Han säger att 35 mm användes när det är nödvändigt?? –men att det är svårt att hantera?? –då det ger bilder med för många element och alltid något är på fel plats!! För landskap kan 90 mm användas efter som det tar bort förgrunden!!

Nu kan tyckas att detta var stenhårda regler?? –men även H C-B tummade på sina regler!! Sålunda tog han färgbilder i sina reportage, som denna i LIFE!! H C-B beskar sina bilder!! –som t ex bilden av mannen som hoppade över vattenpölen bakom Saint-Lazare stationen!! Observera att många av bilderna i LIFE-reportaget från Kina inte har proportionerna av 24x36 mm formatet!! –och flera av bilderna måste vara tagna med andra objektiv än 50 mm??

Misstolka mig inte!! –jag tycker att H C-B är en mycket skicklig fotograf?? –rent banbrytande!! Men även solen har fläckar!!

Nu måste man ju ha en gatubild med i den här bloggen?? –och den måste ju vara svartvit!! Under fredagen var assistent Ninni och jag ute och småhandlade på stan?? –min vana trogen fotoflanerade jag med OM-D kameran med en svart 12/2 glugg?? Eftersom H C-B säger att man måste vara observant och påpasslig?? –och ta bilden i rätt ögonblick?? –så får det bli den här!!

Lund anno 2013-09-20

Inlagt 2013-09-23 07:20 | Läst 4198 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Nyskapande sker när den kreativa människan går sina egna vägar :-)
Svar från Bob Bovin 2013-09-23 08:45
Hej Birgitta,
Så är det, mästarna går en egen stig. Igen hittar den inte ens med GPS.
Ha en fin dag
Bob
Intressant läsning Bob!
/B

Ps. Å bilden e också intressant! ;)
Svar från Bob Bovin 2013-09-23 08:47
Hej Bengt,
Angående bilden, så kommer jag att tänka på Asterix. Han va ju också fransman, med trolldryck.
Ge Roffe en klapp!
Ha en fin måndag
Bob
Hon hade blommor i sitt hår, men det räckte inte hon skaffade vingar...
Påpassligt och tänk om världen var svartvit, allt kanske vore enklare då?
Behövdes bara två färgtuber i målarlådan.
Svar från Bob Bovin 2013-09-23 08:52
Hej,
Ibland vingar man ju runt.
Idag är det ju inte billigt med ren svartvit fotografi. Men analog film är ganska billigt.
Det är nog tur att allt är i färg, runt om oss.
Ha det bra
Bob
Ge mig vingar, påpassligt;)
Förstår att HCB hatade färg när man betraktar detta exempel.Allt var inte mästerligt från denna mästare.

/Stephan
Svar från Bob Bovin 2013-09-23 16:25
Hej,
D har rätt allt var inte mästerligt, men å andra sidan vem kan prestera det.
Ha det bra
Bob
Färgfilm och andra objektiv än 50mm använde han väl nästan bara när han uppdragsfotograferade åt andra? Det blev väl nödvändigt för att få de bilder kunden (Life) ville ha? I övrigt tror jag inte han gjorde speciellt stora avsteg från sina principer. Tidningsreportagebilderna beskärdes nog inte heller av honom själv utan av tidningsredaktionen. Och bilden med mannen som hoppar över vattenpölen blev nödvändig att beskära då resten av negativet skymdes av handen eller kameraremmen (syns ju tydligt på negativet). Detta med att man ofta tar upp ytterlighetsexemplen, och av det försöker ge sken av att Bresson inte höll på sina egna principer är lite missvisande tycker jag. Lika missvisande som att man tar upp Ansel Adams bild "Moonrise Hernandez" som bevis för att han manipulerade vilt i efterarbetet, när han tvärtom strävade i hela sin gärning åt motsatsen. Hernandez-bilden blev felexponerad pga tidsnöd då ljuset förvann snabbt, och Adams fick därför arbeta väldigt mycket med den bilden (både selenförstärkning av negativet och mera mörkrumsarbetet än normalt) för att få den dit han ville. Annars använde han inte mycket mer än vanligt hederlig skuggning och efterbelysning (i begränsad omfattning efter vad han skriver själv) för att ljusa upp och mörka ner partier i bilderna. Hemligheten ligger i att han var en hejare på att få negativ som stämde bra med det han ville framhäva i bilderna. Han slapp därmed att mixtra i mörkrummet på det sätt som en del försöker få det till.
Svar från Bob Bovin 2013-09-23 20:55
Hej,
Jo det är praktiskt ha principer när man vill.
Bresson tog bilden genom ett staket, som skymde en del av negativet.
Ansel Adam har jag aldrig kritiserat för manipulation. Han hade mycket skickliga kopister och var bra på att exponera och framkalla enligt Zonsystemet.
Ha det bra
Bob
Nils Bergqvist 2013-09-23 22:14
Adams togs upp som parallellt exempel till Bresson, där ytterligheter används för att försöka bräcka deras status som "helgon". Även solen har fläckar som man brukar säga (och som du skrev), men den lyser lika intensivt och livgivande ändå.
Förlåt - men alla dessa skriverier om vad de gamla gurus gjorde och sa kan fortsätta i all evighet.
Det var i princip utifrån de möjligheter som fanns tillgängliga vid tidpunkten. Både när det gäller utrustning och filmmaterial.
Jag undrar vad där sägs om dagens främsta fotografer och utrustning om 40 -50 år?
m.v.h. Erik / DK
Förlåt - men alla dessa skriverier om vad de gamla gurus gjorde och sa kan fortsätta i all evighet.
Det var i princip utifrån de möjligheter som fanns tillgängliga vid tidpunkten. Både när det gäller utrustning och filmmaterial.
Jag undrar vad som sägs om dagens främsta fotografer och utrustning om 40 -50 år?
m.v.h. Erik / DK
Svar från Bob Bovin 2013-09-23 20:59
Hej,
Vi kan lära av det förgångna och många följer de gamla stilarna.
Men det är andra tider idag, så man kan ju strunta i hur man gjorde förr, om man vill.
Ha en bra dag
Bob
Erik Madsen 2013-09-23 23:17
Hej igen Bob.
Självklart kan kan man lära av sina föregångare och använda den nostalgiska uttryck och utrustning (kameror och film). Det är helt OK med mig.
Men ständigt med att diskutera om det ska vara färg / svart vit med street photography och dokumentär så vidare leder ingenstans.
Fotografér och visa bilden som man tycker att det borde vara och utan vidare kommentarer och låta publiken säga sin mening.
Med foto hälsning från Erik / DK