SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#1027. Jag har lösningen för SJ?? –inga fler nedrivna kontaktledningar??

Har du åkt tåg på sistone?? –kom du fram i tid?? –eller fick du åka buss en bit?? Nedriven kontaktledning?? –signalfel?? --eller lokskada?? Kan dä varit orsaken till stopp??

Alla vi seniorer älskar att åka tåg och kanske ungdomen också?? –för det finns ju wifi?? –i vagnarna?? Gå runt och röra på sig kan man!! –eller äta medhavd matsäck!! –eller slå på stort med vin och macka i matvagnen?? Å du ibland är 1:a klass billigare än 2:a klass!!

Nu tänker man lägga ned sovtågen?? –det kan man ju förstå?? –när det går på fyra timmar till huvudstaden från Lund?? –dagtid. Det stora kruxet är ju dock att tågen ibland inte alls kommer fram?? –det blir nedriven kontaktledning?? För man har ju glömt bort att det finns något som heter underhåll?? I stället stoppar man de pengarna?? –i någon helöppen ficka??

Ta en koll på hur kontaktledningarna ser ut?? Rörigt eller vad säger du??

För å inte tala om hur öppet det är på taket på en X2000?? Hur håller man de kontakterna rena?? –i snöstormen??

Mitt förslag är att man slopar kontaktledningsvirrevarret?? –och inför en gammal energikälla?? –väl beprövad och använd i många länder. I stället för elektroner föreslår jag vattenånga?? –med så kallade ånglok!! De kan se ut så här?? –och kan drivas med förnyelsebara bränslen?? T ex ved!!

Ganska ofta uppstår det så kallade signalfel?? –och det är inte att undra över?? --som ledningarna är dragna på Lunds station??

Lätt som en plätt att sno kopparledningarna här?? Inför i stället signalsystem med banvaktarstugor?? –vi behöver ju mer arbetstillfällen!!

Inlagt 2014-02-19 07:17 | Läst 6168 ggr. | Permalink

"Nu tar du upp något som är i tiden som det måste göras något åt. Jonen som arbetade på järnvägen under den tid de inte hade hunnit säga upp så många och allt fungerade på ett annat sätt. Nu har underhållet hållits tillbaka så länge. Undrar vad Trafikverket skall göra åt det. De måste få massor med pengar och rusta upp järnvägen. Bygga nya spår det ligger i tiden. Om en stund skall jag visa ledningarna hur kan de få ligga så här. Underligt men det är det mycket som är. Mysigt se det vackra ångloket som jag tycker så mycket om. Längtar åka tåg nu det måste snart bli av. Ha det härligt på er än tågen ibland är sena. Gun-Inger"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Bra förslag och dessutom är ångloken snyggare.
Svar från Bob Bovin 2014-02-19 10:00
Hej,
Ja de är granna. Moderna maskiner skulle kunna va ändå grannare.
Ha en fin dag
Bob
Javisst, ånglok är lösningen! Och så blir det ingen isbildning på dem på vintern. Men det finns ett problem: vem vill elda?
:-)
Svar från Bob Bovin 2014-02-19 10:01
Hej,
Jag skulle kunna tänka mig det, för det är varmt och skönt. Jag var praktikant på ett ånglok på femtiotalet. Det var kul att kasta in koks i pannan.
Ha en bra dag
Bob
Tåg förr och nu ja....
Att spontant packa in kläder och skidor och ta sig till Centralen och stiga på natttåget till Åre och betala hos konduktören, skulle man berätta det, så skulle ingen tro på det!
Så de e bäst att hålla för sig själv...
/Bengan
Svar från Bob Bovin 2014-02-19 10:03
Hej,
Du har rätt, man får inte berätta om hur det var förr i tiden på SJ. De små tjocka biljetterna var fina.
Må loken stanna i Gnesta i framtiden också.
Hälsa Roffe
Bob
Ja, det va bättre förr. Det läser jag hela tiden ;) Perfekt med ånga! Lund till Huvudstaden på 9 timmar :) Inkluderat ett stopp i Småland för att lasta ved. Helt plötsligt kan "Gudrun" bli något positivt... :) Det va bättre förr, helt klart!! :) Ha en ångande bra dag!! //Peter
Svar från Bob Bovin 2014-02-19 10:11
Hej Peter,
Nu visade jag visserligen en bild på ett gammalt lok, men de moderna ångloken skall naturligtvis va minst lika snabba som X3000. Hög verkningsgrad hos ångpannan kan säkert ernås, med lite jobb. Det måste inte va ved, det skulle kunna va gas.
Det var ganska mysigt när tåget mellan Mjölby och Halsberg stannade på alla stationerna. Man kunde gå ut på perrongen och sträcka på benen sådär 10 minuter.
Långsamt leverne kanske inte är så dumt, men det funkar ju inte kungliga huvudstaden. Bara kungen kan ta det lungt.
Ha en high speed dag i storstaden
Bob och Ninni
Fast man behöver inte gå slå långt tillbaka som till ånglok. Var väl förra eller förr förra vintern man plockade ut några lok från museet. Byggda med lite mer gediget hantverk och bättre anpassade efter vinterklimat. Istället för de tåg vi har nu som köps in utifrån lägsta pris, tillverkade i och anpassade för ett varmare land....
Svar från Bob Bovin 2014-02-19 10:13
Hej,
Ja det är ju klart att tågen tillverkade i södern är billiga, men de är inte gjorda för oss i norr.
Ångloken har egen värme.
Ha det bra
Bob
Hej,
Loket i bild tre är inte ett x2000, utan något annat modernt tåg.
Bob
Du får ursäkta om jag saknar humor, men jag ser inte vad SJ har att göra med dina bilder. Någon "X2000" ser jag inte heller till (som du nu lagt till i kommentarsfältet...). Och taket på X2 (SJ 2000) ser oavsett _inte_ ut så där. Bilden föreställer vad jag misstänker är Skånetrafikens X61. Dessutom så brukar de största problemen i samband med snö uppstå under tågen och inte på taket. I övrigt inser ju vem som helst att kopiöst underhållskrävande teknik med usel verkningsgrad, hur charmig den än må vara. inte är en lösning på järnvägens problem.

För övrigt så har nattåget (tåg 1/2) fått förlängt oktober ut. Det blir upp till alla gaphalsar att bevisa att de tänker åka med tåget i tillräcklig omfattning.

Apropå frågorna då:
Har du åkt tåg på sistone??
Ja
–kom du fram i tid??
Ja
–eller fick du åka buss en bit??
Nej
Nedriven kontaktledning??
Nej
–signalfel??
Nej
--eller lokskada??
Nej
Kan dä varit orsaken till stopp??
Nej, det var inte stopp.

Det finns problem och det borde vara bättre, men rapporteringen och allt kverulerande är rent missvisande. Sedan är järnvägen ett system som är känsligt på så vis att när det blir stopp så blir det verkligen stopp. Det går ofta inte att som med många andra transportmedel ta sig runt eventuella stopp eller problem, åtminstone inte utan stora tidsförluster eller kapacitetsnedsättningar som resultat.
Svar från Bob Bovin 2014-02-19 11:32
Hej,
Du har rätt i att mina bilder har idag inte med SJ att göra. Jag vet att SJ idag är uppdelat i flera enheter, och att lokaltrafiken sköts av separata bolag.
Jag upptäckte också att det inte var x2000, utan ett mer modernt tåg i lokaltrafiken. Likafullt tycker jag det ser ut att vara öppet för regn och snö, uppifrån.
Om jag ser på den senaste treårsperioden, så kan jag svara "ja" på alla punkterna du tar upp. Senast igår var det nedriven kontaktledning nära Skövde.
Till och med regeringens utredare har förstått att underhållet har varit för dåligt de senaste 20 åren.
Gamla ånglok hade låg verkningsgrad, moderna ångpannor skulle kunna bli bättre. Om man inte vill gå över till supraledande magneter för Meissnereffekt svävande tåg. Men det senare testas ju bara i Japan.
En modernisering av tågtrafiken skulle behövas, om vi nu har råd med det.
Ha det bra
Bob
Snapphane 2014-02-19 11:43
Ha råd lyftes väl i nyheterna här i veckan. Staten har nått krav på att 1/3, eller om det var mer, av SJs vinst går in i statskassan. Vilket såklart är trevligt, har vi råd med skola och sjukvård. Men kanske, kanske behöver SJ behålla lite av pengarna själva för underhållet...
ztenlund 2014-02-19 14:25
Norrtåg är väl de som haft mest problem med typen (Alstom Coradia Nordic) och problemet har främst varit att snön packat igen under tågen. SL är nog de som klarat sig bäst, men i Stockholm finns det också möjlighet att ta in tågen i hyfsat stor omfattning. Visst har jag också tänkt tanken om att det är mycket prylar på taket och vi får väl se hur det går om ett antal år när tågen blivit lite mer till åren. Men att bara titta på det sättet är ju för enkelt. Den minnesgode känner till littera X1 i Stockholm som definitivt inte gjorde sig kända som några vinterfantomer.

Jag kan inte svara ja på nedriven kontaktledning, men däremot översvämning upp på banvallen och så kallad kandidat. Det senare är ett hyfsat stort problem som orsakar både mycket förseningar och psykiska påfrestningar för de närmast inblandade. Men jag kan ju identifiera massor med händelser med andra transportmedel, så att säga att man kan svara ja på frågorna säger mycket lite.

När det gäller underhållet så det väl ingen som förnekar att det varit bristfälligt och båda politiska sidor är skyldiga. Tyvärr är hela frågan så politiskt/ideologiskt infekterad att det är svårt att komma fram till vad som faktiskt är bäst att göra. Det blir väldigt tydligt när somliga genast går ut och gapar om att det är infrastrukturens fel,och sedan visa sig att det i själva verket var loket som drabbades av axelbrott (Stockholm S). När den rapporten var det helt plötsligt märkligt lite ljud från t ex Fridolin och SEKO... Ett annat problem är att det är mycket häftigare politiskt att satsa på ny infrastruktur istället för att underhålla den man redan har.

Den nedrivna kontaktledningen igår var ju tydligen på bron över Göta Kanal som är öppningsbar, vilket inte var så lyckat eftersom det är en speciallösning. Sedan är det ju så att rivningar kan beror på olika saker och man försöker ju minska dem från fordonssidan genom autodrop som i släpper ned strömavtagaren om kolslitskenan skadas. Det hjälper dock inte mot allt.

Visst, jag har någon gång funderat på vilken verkningsgrad man skulle kunna få med en mobil panna i hanterlig storlek. Det är ju viss skillnad på att bygga stationära pannor när det kan vara nästan hur stort och tungt som helst. Frågan är om det verkligen är någon poäng jämfört med en förbränningsmotor i mobila sammanhang av den här typen. Att köra förbränningsmotorer på gas går ju. Förvisso ved också om man gör gengas, men det är kanske inte riktigt lyckat i sammanhanget.
ztenlund 2014-02-19 14:35
Nja, nu är vi där igen. SJ ska inte underhålla något annat än sina egna tåg. Nu ska man ju rusta upp SJ 2000 (X2) för rätt mycket pengar och de senaste åren har man faktiskt köpt både SJ 3000 (X55) och dubbeldäckarna (X40) och rustat upp en del av personvagnarna. Infrastrukturen är Trafikverkets huvudvärk, som främst finansieras via statskassan. Banavgifterna täcker inte tillnärmelsevis vad underhållet kostar. Däremot kan det finnas anledning att titta på vilken nivå avkastningskravet ska ligga när det kommer in diverse konkurrenter. Dock har det väl varit av viss akademisk natur, för om jag minns rätt så här på rak arm har SJ AB inte nått upp till kravet som finns. Sedan ska man komma ihåg att SJ är ett aktiebolag och inte något statligt verk som sysslar med välgörenhet. Uppdraget är att tjäna pengar på att köra persontåg. Att köra med förlust är sådant som främst regionkollektivtrafikmyndigheterna ägnar sig åt. Inte ens när SJ var ett affärsdrivande verk var det meningen att man skulle köra fjärrtåg med förlust.
Varje vecka är det avbrott i Skånetrafiken.
Det är dessutom dyrt att åka tåg för en familj. Personligen tycker jag om tåg om de håller tiderna.
Många blir sjösjuka på X2000 mellan Malmö och Stockholm. Vagnar kränger och vobblar, eftersom spåren är slitna på grund av att godståg kör på samma spår. I Tyskland och Frankrike har gods- och persontåg separata spår.
Is och kyla ställer till för lok och vagnar på grund av att undersidan inte är täckt. De är inte anpassade till svenska förhållanden. Det har man kommit på nu, så de nya lokaltåg i Skåne kommer att ha en skyddad undersida.
Dåligt underhåll på växlar och luftledningar är andra problem.
Man får vad man betalar, men alla inkomster borde stanna hos järnvägen.
Svar från Bob Bovin 2014-02-19 15:01
Hej,
Tåg är bra för det mesta. Jag föredrar det jämfört med flyg. Det är ju typiskt att vissa blir sjösjuka i X2000, vagnarna är ju upphängda för att luta i kurvorna. Jag har åkt en gång när det systemet var utslaget, det var mycket obehagligt.
Resa med tåg i Tyskland är för det mest mycket trevligt.
Som vanligt det mesta kostar pengar.
Ha en skön Skånedag
Bob
Nu tar du upp något som är i tiden som det måste göras något åt.
Jonen som arbetade på järnvägen under den tid de inte hade hunnit säga upp så många och allt fungerade på ett annat sätt.
Nu har underhållet hållits tillbaka så länge. Undrar vad Trafikverket skall göra åt det. De måste få massor med pengar och rusta upp järnvägen. Bygga nya spår det ligger i tiden.
Om en stund skall jag visa ledningarna hur kan de få ligga så här. Underligt men det är det mycket som är.
Mysigt se det vackra ångloket som jag tycker så mycket om.
Längtar åka tåg nu det måste snart bli av.
Ha det härligt på er än tågen ibland är sena.
Gun-Inger
Svar från Bob Bovin 2014-02-20 07:54
Hej,
Bra du har expert hemma. Jonen borde veta det mesta om SJ. Nya spår behövs för snabba tåg, så vi slipper flyg.
Ånglok är fina, inför mer svarta ånglok.
Ha en mysig torsdag
Bob och Ninni
2014-06-03 13:14   PhatJoe
Strömavtagarna på loken håller just nu på att uppdateras så att det automatiskt kommer att fällas ned från elledningen när fel upptäcks. Många fall av nedrivna kontaktledningar beror just på fel på strömavtagarna (eventuellt på dåligt underhåll från tågoperatörerna men det är bara en spekulation) som då river med sig ledningarna. Saker blir faktiskt bättre. Se sedan till att skylla på rätt part. Antingen är det tågoperatören eller infrastrukturägaren (Trafikverket). Dessa två parter må sedan anlita andra parter, men det är ändå i slutändan tågoperatörer och infrastrukturägare som måste lösa detta. Nyheter är också att strömmätare håller på att installeras så att Trafikverket kan ta betalt för verklig förbrukning av elen.
Svar från Bob Bovin 2014-06-03 13:30
Hej,
Tack för den tekniska informationen. Det är bra att man tekniskt försöker lösa problemen. Den senaste tiden har ju visat att det behövs.
Ha det bra
Bob