En fotoblogg där jag skriver när jag känner för det.

Stor mage, höstfärger och tankar om raw-konverterare

Härlig blandning eller hur? Vi får se om jag lyckas hålla en röd tråd hela vägen.

Jo min svärdotter och son ville gärna ha lite fina bilder på hennes nu stora mage. En månad kvar till mitt barnbarn nummer 2 skall få andas vår luft och bli en del av vår värld.

Så det är klart man ställer upp. Alltid roligare och försöka skärpa till sig lite istället för att gå och ta snapshots i ens omgivning.

Så vi möttes i Slottskogen i Göteborg och marscherade i Angelicas takt till Botaniska där det borde finnas växter med fina höstfärger. Det visade sig stämma bra och miljöer för lämpliga porträttbilder var inte svåra att hitta.

Så det var bara för Angelika att posera och för mig att fota. 

_ALM1148.jpg

Nu var det mörkare än jag förväntat mig så det blev fill-in flash för de flesta bilder.

Även om det handlar om höstfärger kan jag inte låta bli att ta med en svart-vit också. Tycker alltid allt svart-vita porträtt har en klassisk känsla som är speciell.

_ALM1141-Edit.jpg

Så fotografering var inga problem. Utan efter en stund hade vi tillräckligt med bilder.

Vi gick och drack en kaffe och värmde upp oss lite och hade det allmänt trevligt.

_ALM1161.jpg

Det var när jag kom hem som allt började strula. Det tog LR en lång stund att ladda in mina cirka 36 bilder på 50 Mp och generera previews. Jag undrar bara varje gång jag ser den nya importdialogen vem som skapat den. Vad var det för fel på den gamla. Vill inte verka konservativ och säga att det var bättre förr, men jag kan helt klart säga att det är mycket sämre nu:-). Adobe fixa till det hela så det blir minst lika bra som tidigare. Detta är ett stort steg tillbaka.

Efter bilderna väl hamnat i datorn och jag började redigera så började problemen. Fläktarna på min Macbook 15 Retina gick på högvarv och programmet kraschade gång på gång. Värst var det med adjustment brush. Till sist kunde jag knappt öppna programmet utan att det kraschade omgående.

Tog en kopp kaffe för att få ner adrenalinet. När jag kom tillbaka till arbetsrummet fanns det en ny version att ladda ner. Ja Adobe hade tydligen insett sitt misstag. Skönt.

Så det var bara att ta en kaffe till och vänta medan den nya versionen blev installerad.

Nu flöt det på bättre men prestandan är fortfarande usel.

Dessutom upptäckte jag att de små knappnålshuvudena som visar var man gjort korrigeringar med adjustment brush försvunnit. Så det var 30 minuters sökande i olika menyer innan jag fick igång det igen.

Sedan när jag började redigera så var softproofing påslagen på ett annat sätt än normalt. Nu skapades konstant nya varianter med mitt standardpapper och skrivare varje gång jag ändrade något. Båda dessa saker måste vara en effekt av uppgraderingen eller krascherna. Det tog ytterligare en 30 minuter innan det var återställt.

Så jag börjar undra vad som händer där hos Adobe. Har de gjort av med allt sitt krut på molnet och deras nya mobila lösningar och har för lite kvar till sina traditionella produkter?

Först tog det dem 2-3 år att fixa så Fuji X-trans åtminstone fick ett resultat som närmar sig vad de flesta andra raw-program presterar. Det vara 2-3 år med ständiga diskussioner och jämförelser på olika forum världen runt. Det kallar jag långsam reaktion och att inte lyssna på en kundgrupp. Ännu har man inte ett resultat som kan mäta sig med Irirident, Photo Ninja eller Capture One Pro plus några till.

Nästa bakslag var när jag fick min 5Ds R. Resultatet var inte vad jag räknade med. Adobes profiler för den kameran sänker de djupaste skuggorna med cirka 1 steg. Detta på en sensor som ständigt får skäll för den ligger efter Sony sensorer när det gäller att lyfta just skuggor. Inte särskilt smart att då ha -1 som utgångsläge så att man för lyfta 3 steg istället för två för att ta ett exempel.

Nu går det att lösa med att göra en egen profil med hjälp av X-rite Passport eller QP-card vilket jag gjort.

För den som inte har dessa produkter så är det till att punga ut några hundralappar för att lösa det hela.

Nästa bugg var att jag upptäckte att luminance noise reglaget snabbt reducerade detaljerna i bilden. Så det gick inte brusreducera mer än upp till +10, vilket inte räcker till för hög-ISO bilder. Nu är också den buggen borta utan det ens märks någonstans att den är rättat eller ens existerade.

Fast allt det här har lett mig tillbaka till en situation som påminner om 2005. Då LR knappt kravlat sig ur vaggan och Capture One var bäst på mycket och Camera Raw och PS var kung. Då fick man ofta testa olika konverterare för att se vad som gav bäst resultat.

Jag har nu Iridient för X-trans filer, Capture One Pro som ofta ger bättre detaljer och färger för 5Ds R och ett nästa lika bra resultat som Iridient för X-trans. LR och PS som varit mina normala raw-program i många år och hanterar katalogen för att hålla redan på alla bilder och så länge de gör det är enklast och snabbast att använda.

Fast jag kan inte låta bli att undra vad som händer hos Adobe. Har framgången lett dem till att bli liknöjda, lägga på sig hundra kilo och bli lika tröga som flodhästar? Man börjar undra.

Så nu till lite exempel om vad jag pratar om. Jag är ingen expert än på Capture One Pro. Jag har betydligt många fler tusen timmar bakom spakarna i LR. Ändå får jag ofta till ett som jag tycker bättre resultat i C1Pro. Dessutom är den snabb som blixten i jämförelse med LR och datorn andas lugnt på lägsta fläktnivå. 

Först en bild tagen med 5Ds R. i färdig redigerat skick.

Det som slår mig är att Kelvintemperaturen som visas i C1Pro är betydligt lägre än den som LR anger. Ändå är bilden i C1Pro direkt mycket varmare och mer behaglig. Jag får lägga ner kortare tid i C1Pro för att få ett resultat jag är nöjd med. Detaljåtergivningen är också bättre.

Nu kommer någon säga att det går lika bra i LR & PS. Jo med en hel del jobb kan man få till det hela. Fast min inställning är att man inte skall behöva lägga särskilt många minuter per bild. Det måste gå snabbt att få fram ett bra resultat. Ett mästerverk kan få ta lite längre tid.

_ALM1133C1PRO.jpg

Sedan LR med Adobe standard som profil. Alltså den som sänker skuggorna -1 steg direkt. Som synes en betydligt hårdare och svalare bild. Färgtemperaturen som anges är cirka 500 Kelvin högre än värdet för C1Pro. En märkligt hög siffra. Börjar likna blåtimmen. Något stämmer inte här.

_ALM1132_Adobe Standard.jpg

Sedan LR Adobe standard med vitbalansering mot den grå dörren som stämmer bra med neutralt grått.

En ytterligare höjd vitbalansen blir mer tilltalande. Ni är värdet cirka 1000 Kelvin högre än för C1Pro.

_ALM1132_adobe standard_WB-ho?jd.jpg

Slutligen LR med en egen X-rite profil och allt annat lika. Nu börjar även nyanserna mer likna resultatet för C1Pro samt att det där minus ett steget för skuggorna är borta. 

_ALM1132_X-rite dual_profile.jpg

Så ut och jogga Adobe. Ni är tunga om gumpen och danskarna springer för tillfället i cirkel runt er.

Snart kommer det sluta med de springer ifrån er ordentligt.

Inlagt 2015-10-11 17:47 | Läst 1594 ggr. | Permalink
Jag som började med dokumentärfotografering
blev glad se dessa bilder med sitt stora värde av samtiden för
Framtiden
Må väl
Gun-Inger
Tack Gun-Inger. Ja de bildernas värde med åren även för min son och hans hustru Angelica. Fast allra mest kanske för det lilla krypet i magen. En dag kommer en vuxen man titta på bilderna kanske när han väntar sitt egna första barn och tänka på hur hans nu gamla föräldrar en gång såg ut när de väntade honom.
Många bilder blir ju bättre med åren.