En fotoblogg där jag skriver när jag känner för det.

Hur mycket hjälper det att använda en egen kameraprofil?

Det finns minst 2 system för att skapa egna kameraprofiler som är vanliga i Sverige.

Först kom X-RITE Colorchecker passport. Sedan utvecklades QP-Card i Sverige.

Det senare påstår sig vara lite mer exakt genom att ha fler färgrutor att räkna på. Joakim Bengtsson känd från Fotosidan är den som står bakom det mesta när det gäller QP-Card.

Båda skapar profiler som sedan kan användas i flera raw-program som hanterar icc-profiler.

Colorchecker passport kan skapa skapa profiler från 2 likartade ljuskällor. Som en från direkt solljus och en från skugga. Detta ger profiler som fungerar under många olika ljuskällor precis som Adobes profiler.

QP-card kan bara skapa en profil från ljuset bilden är tagen i. Nu är det lite motsägesfullt för den korrekta färgbalansen är mer subjektiv än ett tekniskt faktum. Vi vill inte att en bild tagen i stearinljus skall bli neutralt vit. Vi vill den skall vara varmt orangefärgad. Annars missar vi stämningen.

Skall man utnyttja systemet till fullo så bör varje motiv man fotograferar först tas med färgkortet. Färgbalanseras och sedan skapar man en profil som perfekt stämmer med motivet. Det ger en perfekt utgångspunkt.

Nu är det lite opraktiskt. Om jag har ett motiv som en målning där en konstnär vil latt jag exakt skall avbilda tavlan och dess nyanser så gör jag på det viset. Då får jag kontraster och nyanser att stämma så långt kameran kan klara av tekniskt. Fast det där är överkurs.

För mer normala motiv räcker det med att skapa ett antal profiler för olika typer av ljus. 

Adobe LR och Camera raw har inbyggda profiler som skall efterlikna de jpg-profiler som kameratillverkaren har byggt in i kamerans bildstilar. 

Här tycker jag de skapar sina egna problem.

De fick mycket skäll för de profiler de skapade för Canon 5Ds R. Den sänker i princip skuggorna med 1 steg.  Detta för en Canon som redan från början har problem med att lyfta skuggorna jämfört med en Sony-sensor. Så man frågar sig hur tänkte ni nu? Varför sänka de mörkaste skuggorna på en kamaera som redan har svårigheter att lyfta skuggorna lika bra som en Sony sensor. Är ni sponsrade av Sony?

Så här finns det extra stor anledning att skapa sin egen kamera-profil.

Adobes försvar är att de ville efterlikna Canons jpg-profiler. De skapade sedan en annan profil som de som gnällde kunde ladda ner. Fast den finns fortfarande inte med i standard versionen. Den kallas neutral.

Mycket tekniskt dravel. 

Låt oss istället se vad en egen profil gör även när Adobe lyckats bra.

Jag tycker att Adobe har gjort ett väldigt bra jobb med X-PRO2. Fast frågan är om en egen profil kan göra det ändå bättre.

Så låt oss jämföra några bilder som ligger långt ut i färgrymden sRGB och till och med i aRGB. Blommor har en tendens att göra det.

Detta är en raw-fil där jag inte gjort något annat än använt 2 olika kameraprofiler.

Den vänstra är Adobe standard och den högra med en egen kameraprofil skapad med Colorchecker passport.

Colorchcker till höger 

OM man inte jämför skärmdumpar utan riktiga bilder blir skillnad fortfarande tydlig.

Colorchecker profilen ger lite mer stuns och tecknar ut skillnaden i nyanser mer. Det ger ett bättre utgångsläge för att jobba vidare.

Adobe standard.

Colorchecker profilen ger igen lite mer detaljer och fler nyanser.

Så det finns fortfarande skäl att profilera sin egen kamera. I aRGB är skillnaden större än jag kan visa här med sRGB och jpg.

Så för de som skriver ut själva betyder detta mer än vad som syns här.

Inlagt 2016-06-08 15:08 | Läst 1007 ggr. | Permalink
Använder också Colorchecker Passport sedan några år tillbaka. I vissa situationer är den oumbärlig, enda sättet att få ordning på vitbalans och färger.
Mycket bra artikel!
Svar från Flash Gordon 2016-06-08 19:12
Kul någon finner det hela intressant.
Jag har sedan X-rite Passport kom runt 2012 kört med egna kameraprofiler. På vissa bilder gör det liten skillnad men ofta får det färgerna att bli mer korrekta och mer intensiva. LIgga närmare färgkortets nyanser.
Det gör att man slipper dra så mycket i reglagen för att få gräset korrekt grön eller himlen korrekt blå. Dessutom hjälper det att plocka fram nyanserna och detaljerna i svåra motiv som blommorna här i bilderna ovan.
Det kostar inte heller särskilt mycket att köpa en av dessa lösningar. En bra present kanske till någon ambitiös fotograf.