En fotoblogg där jag skriver när jag känner för det.

Följ med till Gullbergskajen.

Kasper och jag valde idag ett av de mindre eleganta områdena i Göteborg. Det ligger cirka 10 minuter från Centralstationen. Ett område som våra politiker har funderat länge på vad de skall göra med.

De har tänkt i så där 25 år och planerat. Det måste ju bli något enastående när de väl får tummen ur.

Tänk er att börja på stadsbyggnadskontoret när ni är 25 år, och ambitiösa. Sedan får ni traggla på i det här projektet i 25 år och när ni fyller 55 år så kanske ni kan öppna Champagneflaskan för att fira att de första husen är inflyttningsklara. Det gäller att ha en ängels tålamod om man skall jobba på stadsbyggnadskontoret.

Nåväl vi Göteborgare brukar inte använda det officiella namnet utan kalla det drömmarnas kaj eller suckarnas kaj. Det beror på person. Det är som med glaset om det är halvfullt eller halvtomt.

Stället är i alla fall intressant. Här finns många projekt som pågått lika länge länge som stadsbyggnadskontoret hållit på att planera.

Någon gång i forntiden måste staden försökt piffa till stället. En liten sektorsfyr som gav stället karaktär var ju käckt. Tog nog bara 10 år att komma på det och få dit den.

En del båtar är i sådant skick att de nog flyter några år till. 

En del lär inte flyta länge nog för att projektledaren skall hinna avsluta inann båten ligger i marvatten och hänger i sina förtöjningstampar. Varje år sjunker ett par båtar.

Det finns båtar av alla typer. Som denna kanalbåt.

Eller en gammal segelskuta. Varför inte en gammal torpedbåt. Dess motorer bränner väl lika mycket dieselolja per timme som en villa gör av med brännolja per år. 

En liten bogserbåt kan vara praktiskt. Då kan man tjäna en extra slant genom att  dra av någon sneseglare från ett grund.

Gamla fiskebåtar finns det många av. Både i stål och trä.

På andra sidan älven finns akuten och hjälp att få hos Gotenius varv. Fast dit verkar ingen av dessa skutor ha turen att få komma. Det ryms nog inte i projektledarens budget.

Båtarna som ligger i docka där verkar ha ägare som har större plånbok.

På andra sidan gatan finns ett av Göteborgs landmärken. Den gamla gasklockan. Den klår mig med 20 år. En riktig senior och byggd 1933.

Ett tag försökte man få Coca Cola att köpa rätten att göra om den till världes största colaburk. Som tur var nappade de aldrig. Så nu rivs den gamle bit för bit. 

Nej nu går vi till parkeringen Kasper och åker hem.  Dricker varm choklad med vispgrädde för att värma upp oss när vi kommer hem. Nu är jag trött på blåsten, fukten och kylan.

Nej jag vet att du inte fryser och vill promera längre din lymmel. Fast du har ju päls det har inte jag. 

Schnell nach Hause mein Herr. Sofort.

Inlagt 2016-11-28 16:47 | Läst 2485 ggr. | Permalink
Jo jeg forstår, men du fik mange specielle motiver i søgeren - og nogle meget fotogene nogen.
Fyret og gasbeholderen er mine favoritter her.
Med fotohilsen fra Erik/DK
Svar från Flash Gordon 2016-11-28 19:06
Hej Erik,
Ja den är lite speciell den där fyren. Det finns förresten en till några hundra meter bort. Jag vet gfaktiskt inte om de fungerar.
Suckarnas kaj är inget ställe man gärna befinner sig vid när det blir mörkt.
Det bor folk på en del av båtarna som man inte vill träffa.
Jag jobbade med ett projekt för en kund som hade kontor rätt över gatan från kajen. Då kunde vi se hur en del mycket skumma personer kravalde ut ur kajutan på förmiddagen.
Den typen av personer som hade suttit på mentalsjukhus förr, fast nu får de ingen vård för vi har lagt ner metalsjukhusen sedan länge.
Hur det står till vid Stockholms kajer nu för tiden har jag inge koll på, men det fanns en tid när det låg många blivande vrak här också men efter en viss självsanering och kanske med föreläggande från myndighetshåll ser det nog bättre ut nu. Du bjuder på fina bilder igen, så bock och tack.
Ha det gott/Stig
Svar från Flash Gordon 2016-11-28 19:11
Tack för kommentarerna Stig,
Vi får se vad som händer i Göteborg. Nu har man börjat bygga nya Göta Älvbron. DEt kommer jaga bort en del av båtarna som ligger närmast centrum.
Sedan skall man bygga bostäder i området. Så troligen måste båtarna bort inom ett par år.
Nog för vi har gått om tomma kajer i Göteborg men jag misstänker ingen vill ha dem i närheten.
Troligen blir det en sanering också Göteborg.
Tack för en uppdatering från "drömmarnas kaj"...
Dock en passande kaj för en flanerande fotograf. Det är något visst med gamla skutor oavsett skick. Jag brukar alltid gå en runda kring Skeppsholmen när jag besöker Stockholm. Nu har jag ett bra utflyktsmål för den händelse att jag kommer till Göteborg någon fler gång.

Varje kommun har väl sina långbänkar. Där jag bor har man diskuterat om eller när eller var man ska bygga en ny bro i snart 60 år. Den som lever ytterligare lika länge kanske får veta vilket beslutet blir?
Svar från Flash Gordon 2016-11-28 20:33
Visst är det ett intressant ställe att fota på. Brukar vara där några gånger varje år.
OM du vill uppleva stället så får du nog göra det snart.
Hela området skall bebyggas och förtätas.
Båtarna lär vara borta om ett par år.
Det där var ju rena kyrkogården för båtar. Är det inte mycket miljöfarligt avfall där? Det känns som att det borde saneras ordentligt?

Bra reportage!

Mvh Tommy
Svar från Flash Gordon 2016-11-28 22:35
Varje gång ett av vraken sjunker måste räddningstjänsten komma dit och lägga länsor så diesel och olja inte sprider sig.
Sedan ligger vraket länge för den som äger den har förmodligen inte pengar nog att börja den.
Miljövänligt är det i alla fall inte.
Såna här motiv är ju lite spännande trots allt, även om många gamla fartyg är förfallna.. Man inser att det finns många båtägare som inte är så realistiska i sina drömmar.. tiden, kostnader, och eget åldrande och sjukdom sätter många gånger 'ribban' för det hela.. Känner igen det här med gamla båtar som med tiden sjunker, det händer även här titt som tätt.. minns en båt som låg här i Årstaviken under några år, och som en person bodde i året runt. Plötsligt sjönk den en höst.. Dykare var ner och kollade av båten, och fann mannen omkommen i båten. Efter obduktion konstaterades att han dött en 'naturlig' död, så man kunde avskriva ev. brottsmisstankar. Båten hade ett litet läckage som mannen tog hand om dagligen utan problem, men när han dog så var det inte längre någon som pumpade ur vattnet.. därför sjönk båten! Så jag brukar ofta tänka på det när jag åter ser en sjunken båt vid kajerna, jaha nu var det någon som dog igen..
Hälsn!
Svar från Flash Gordon 2016-11-28 22:43
Jag har vandrat där några gånger per år under bra många år nu. Just för jag tycker miljön är spännande.
De flesta båtar som ligger där är de samma år efter år. Tanken var naturligtvis att det skulle blie en fint renoverad båt.
Fast sanningen är at de flesta bara ser ut att förfalla allt mer för varje år.
Fuer mich beschreiben die Bilder das Tal von Seufzern.
Schnell nach Haus´!