Följ med till Gullbergskajen.
Kasper och jag valde idag ett av de mindre eleganta områdena i Göteborg. Det ligger cirka 10 minuter från Centralstationen. Ett område som våra politiker har funderat länge på vad de skall göra med.
De har tänkt i så där 25 år och planerat. Det måste ju bli något enastående när de väl får tummen ur.
Tänk er att börja på stadsbyggnadskontoret när ni är 25 år, och ambitiösa. Sedan får ni traggla på i det här projektet i 25 år och när ni fyller 55 år så kanske ni kan öppna Champagneflaskan för att fira att de första husen är inflyttningsklara. Det gäller att ha en ängels tålamod om man skall jobba på stadsbyggnadskontoret.
Nåväl vi Göteborgare brukar inte använda det officiella namnet utan kalla det drömmarnas kaj eller suckarnas kaj. Det beror på person. Det är som med glaset om det är halvfullt eller halvtomt.
Stället är i alla fall intressant. Här finns många projekt som pågått lika länge länge som stadsbyggnadskontoret hållit på att planera.
Någon gång i forntiden måste staden försökt piffa till stället. En liten sektorsfyr som gav stället karaktär var ju käckt. Tog nog bara 10 år att komma på det och få dit den.
En del båtar är i sådant skick att de nog flyter några år till.
En del lär inte flyta länge nog för att projektledaren skall hinna avsluta inann båten ligger i marvatten och hänger i sina förtöjningstampar. Varje år sjunker ett par båtar.
Det finns båtar av alla typer. Som denna kanalbåt.
Eller en gammal segelskuta. Varför inte en gammal torpedbåt. Dess motorer bränner väl lika mycket dieselolja per timme som en villa gör av med brännolja per år.
En liten bogserbåt kan vara praktiskt. Då kan man tjäna en extra slant genom att dra av någon sneseglare från ett grund.
Gamla fiskebåtar finns det många av. Både i stål och trä.
På andra sidan älven finns akuten och hjälp att få hos Gotenius varv. Fast dit verkar ingen av dessa skutor ha turen att få komma. Det ryms nog inte i projektledarens budget.
Båtarna som ligger i docka där verkar ha ägare som har större plånbok.
På andra sidan gatan finns ett av Göteborgs landmärken. Den gamla gasklockan. Den klår mig med 20 år. En riktig senior och byggd 1933.
Ett tag försökte man få Coca Cola att köpa rätten att göra om den till världes största colaburk. Som tur var nappade de aldrig. Så nu rivs den gamle bit för bit.
Nej nu går vi till parkeringen Kasper och åker hem. Dricker varm choklad med vispgrädde för att värma upp oss när vi kommer hem. Nu är jag trött på blåsten, fukten och kylan.
Nej jag vet att du inte fryser och vill promera längre din lymmel. Fast du har ju päls det har inte jag.
Schnell nach Hause mein Herr. Sofort.
Fyret og gasbeholderen er mine favoritter her.
Med fotohilsen fra Erik/DK
Ja den är lite speciell den där fyren. Det finns förresten en till några hundra meter bort. Jag vet gfaktiskt inte om de fungerar.
Suckarnas kaj är inget ställe man gärna befinner sig vid när det blir mörkt.
Det bor folk på en del av båtarna som man inte vill träffa.
Jag jobbade med ett projekt för en kund som hade kontor rätt över gatan från kajen. Då kunde vi se hur en del mycket skumma personer kravalde ut ur kajutan på förmiddagen.
Den typen av personer som hade suttit på mentalsjukhus förr, fast nu får de ingen vård för vi har lagt ner metalsjukhusen sedan länge.
Ha det gott/Stig
Vi får se vad som händer i Göteborg. Nu har man börjat bygga nya Göta Älvbron. DEt kommer jaga bort en del av båtarna som ligger närmast centrum.
Sedan skall man bygga bostäder i området. Så troligen måste båtarna bort inom ett par år.
Nog för vi har gått om tomma kajer i Göteborg men jag misstänker ingen vill ha dem i närheten.
Troligen blir det en sanering också Göteborg.
Varje kommun har väl sina långbänkar. Där jag bor har man diskuterat om eller när eller var man ska bygga en ny bro i snart 60 år. Den som lever ytterligare lika länge kanske får veta vilket beslutet blir?
OM du vill uppleva stället så får du nog göra det snart.
Hela området skall bebyggas och förtätas.
Båtarna lär vara borta om ett par år.
Bra reportage!
Mvh Tommy
Sedan ligger vraket länge för den som äger den har förmodligen inte pengar nog att börja den.
Miljövänligt är det i alla fall inte.
Hälsn!
De flesta båtar som ligger där är de samma år efter år. Tanken var naturligtvis att det skulle blie en fint renoverad båt.
Fast sanningen är at de flesta bara ser ut att förfalla allt mer för varje år.
Schnell nach Haus´!