En regnig "Friday for future" i Göteborg.
Dottern lockade med mig på dagens "Friday for future". Vi delar att vi båda tycker att det bör göras mer för att hon och andra yngre skall få en dräglig framtid.
Det är också inom området sustainable development som hon just blivit klar med sin MBA.
Som det ser ut just nu sker klimatförändsringarna på de högre norra och lägre södra breddgraderna betydligt snabbare än vad forskarna prognostiserat. Dit hör också Sverige.
Därför hoppas jag att de demonstrationer/skolstrejk som nu sker i nu över hundra länder skall påverka vår makthavare. Man kan inte frånta Greta att hon verkligen satt igång något stort.
Vädret idag var inte pålitligt alls. Inte ens väderradarn gick att lita på.
Jag bestämde mig för att ta elcykeln för jag kör helst inte bil alls längre i vissa delar av Göteborg. Det är fullt trafikkaos konstant runt Nordstan och centralen.
För att vara på den säkra sidan satte jag på mig mitt seglarställ som skall klara stormar off-shote utan att läcka. så det borde duga.
Tur var det för jag kom inte långt innan det började regna ordentligt.
Det var samling vid Bältesspännarparken nära Kungsportsavenyn i centrala Göteborg. Här mötte jag dottern som också hade anpassade kläder.
Det var redan mycket folk.
Sandra hade sitt eget budkap på ett miniplakat.
Jag hade förväntat mig att det huvudsakligen skulle vara ungdomar i demonstrationen. Där hade jag helt fel. Det var människor i alla åldrar. De över 25 år var nog i majoritet.
Det var också många äldre. Det är många som insett att något radikalt måste göras för att våra barn och barnbarn skall få en dräglig livsmiljö.
Det fanns också de som förde fram särintressen inom miljöområdet.
Ungdomarna fanns givetvis också på plats.
Trots vädret flödade det hela tiden till mer folk.
Jag tog min lilla cykel och föjde täten av tåget ner mot Gustav Adolfs torg. Det blev en blöt march för de som inte hade ordentliga regnklader eller ett stort paraply.
Torget fylldes snabbt med ett hav av paraplyer. Mer folk strömmade till i en strid ström från Östra Hamngatan. Bussarna och spårvagnarna hade det nästan omöjligt att komma fram.
Det ar inte bara regnet som trummade på paraplyer. Det fanns andra som trummade och under mer rytmiska former.
Det regnade ordentligt hela tiden. På scenen väntade man på att alla skulle nå fram till torget. Det visade sig att det skulle bli en lång väntan.
De flesta hade klätt sig rätt för genuint Göteborgsväder. Det var bara vinden som saknades. De som inte klätt sig rätt ångrade sig nog bittert.
Torget började fyllas och arrangörerna fick hela tiden be publiken att trycka ihop sig för att alla skulle kunna få plats.
Ringde till min dotter. Hon var kvar vid Bältesspännarparken. Hon sa att det var kö för att kunna tåga nerför Östra Hamngatan. Det var över 1 00 personer kvar vid startpunkten. Det skulle ta en bra stund innan alla skulle vara på plats. Såg i GT att det skulle vara 10 000 som demonstrerade.
Jag hade tagit med mig frottéhandduk för att kunna torka ren kameran från vatten. Något jag behövde göra varannan minut. Idag fick min 5D MKIV verkligen visa att den var fuktskyddad. Jag hade vatten både i okularet, på objektivet trots motljusskydd samt givetvis på skärmen och resten av kameran. Nu var min lilla frottéhandduk så blöt att jag inte längre kunde få bort vattnet i okularet och på objetivets frontlins. Därför bestämde jag mig för att det var dags att cykla hemåt. Ni kommer se på följande bilder att det inte är så bra att ha vatten på frontlinsen.
Upptäckte snart att det var kaos i trafiken. Vid centralen var det bilar överallt som inte kom någonstans. Det skulle nog ta bra tid för bilförarna att komma hem den här dagen.
Fast när jag kom upp på Göta älvbron såg det inte bättre ut för kollektivtrafiken. Där stod spårvagnar och bussar i en enda lång kö. Det var väldigt många som gick över bron på min sida mot normalt.
Var glad att ha mitt eget lilla fordon. Visst var det en blöt resa men jag var klädd för det.
Stannade för att ta en bild på det pågående bygget av den nya Göta älvbron. Tycker nog att det ser ungefär likadant ut som för ett par månader sedan. Göteborg fortsätter lida av trafikinfarkt och kommer göra det i flera år till. Jag vägrar mer eller mindre att köra i delar av centrala Göteborg. Det är ta mig sjutton bättre att köra i Milano än i den här småstaden.
Många har tydligen valt att gå istället för att använda kolletivtrafiken.
När jag kommer ner mot Ringön ser jag den västra sidan av bron. Här är det ett lämmeltåg av människor. Det verkar vara tusentals människor som går över bron. Kanske enda sättet att ta sig hem när kollektitrafiken klappat ihop. Att det blev så idag beror säkert på att de som tågade ner för Östra hamngatan. De blockerade spårvagns och busstrafiken vid Brunnsparken. En plats där nästan all kollektivtrafik skall passera. Idiotiskt. När skall Göteborg politiker inse att infrastrukturen i den här staden inte fungerar.
Gräv tunnlar för att spåvagnarna kan passera centrum snabbt och effektivt. Det är mycket viktigare än en tågtunnel. Det berör många fler resenärer.
På min lilla Kringla cykel susar jag fram som en vindhund i 25 km/timme. En svindlande hastighet jämfört kolletivtrafiken. Den där spårvagnen till Guldheden kommer nog ta sin tid innan den når Guldheden. Sniithastighet mot målet för närvarande noll.
Det var en intressant eftermiddag. Fast fotovädret var verkligen värsta möjliga. Så kanskle provar jag igen nästa fredag om vädret är bättre.
Det verkar verkligen som Greta har startat något som bara växer runt om i världen. Fast skall det vara ett sådant kaos som idag kommer nog många Göteborgare hoppas på att det får ett snabbt slut.
Hälsningar
Mats
https://twitter.com/JensGanman/status/1177294492396863489/photo/1
Har själv lämnat Skåne för en tur upp i mina gamla trakter, det skulle bli bl.a bokmässan, men först skulle jag hämta dottern på centralen, rundade centralen som jag brukar och ska svänga av till höger in mot parkeringen, vad hade hänt det hade grävt ytterligare en vallgrav i Göteborg, så jag hamnade på Hisingen, ok man kan inte ge upp vid första försöket så jag inledde ett nytt angrep via Tingstadstunneln och Marieholmsleden. Förra året när jag kom via Marieholmsleden så var avfarten till centralen kapad där jag trodde den skulle vara, så jag hamnade långt bort vid Järntorget, för att undvika det i år så råkade jag denna gången svänga av för tidigt, vet inte hur det gick till men via massa småvägar längs kajen så hamnade jag iaf på centralens parkering. Som såklart var omgjord så att man inte begrep hur man skulle parkera. Bilnumret registrerades automatiskt vid inkörning och man skulle betala när man körde där ifrån. Enligt några anställda där skulle man få 15 minuter fri parkering fastän alla skyltar visade fritt 5 minuter. Eftersom jag åkt till centralen via Hisingen så kom precis dotterns tåg in från Stockholm. När jag skulle betala sa maskinen 50:-, notera att detta var för ung 15 minuter! Frågade en anställd och de bekräftade att detta var möjligt. Ok betalade med kort och körde ut och då sa en display att det var fri parkering för mig ???? Vi skulle till Inex, tog Allén och skulle svänga över kanalen vid ung. Feskekörka, då var den spärrad för trafik bron över, vi fick runda Järntorget så jag hamnade där igen, men vi kom till slut till Inex och körde sedan mot korsvägen, tänk att det var uppgrävt där också! Regn var det också kan jag lova, men bokmässan var iaf bra och jag kunde parkera i Focus och kunde lämna alla regnkläder i bilen :)
Speciellt runt NOrdstan, centralen och Nya Allén.
Jag brukade kunna köra bil in till centrum på 15 minuter förr.
Idag kan det om jag har tur ta 30 minuter fast nästa dag kan det ta en timme eller mer.
Sedan kan det vara ett eleände att hitta hem till HIsingen igen. Den väg med omläggningar jag hittade hem förra veckan är nu avstängs och uppgrävd. Skyltar hur man skall komma till HIsingen denna veckan saknas. Fast när jag cyklar brukar det vara skyltar som visar vägen.
Det är märkligt att i staden som till stor del lever på fordonsindustri så hatar politikerna bilar. De gör allt för det skall vara så djävligt som möjligt att köra bil. Vi skall cykla eller åka kollektivt.
Lilla London börjar få ett trfikkaos som påminner om det verkliga centrala delar.
Man tar sig fram snabbare till fots än med bil.
Hälsn!
I Göteborg har vi bussar och spårvagnar som tar sig fram i centrum med snigelfart.
Nu är varken Stockholm eller Göteborg något föredöme. I Wien som var söderbombat och ockuperat efter kriget fram till mitten av 50-talet fungerar både biltrafik och kollektivtrafik mycket bättre. De flesta tunnelbanelinjer har ett tåg varannan minut under dagen.
Man har Schnellbahn från kranskommunerna in till centrum som också går ofta.
Wien har en infrastruktur som vi bara kan drömma om i Sverige. eEt samma gäller i en del kinesiska städer som Kanton.
Internationellt sett ligger vi långt efter väldigt många städer.
Paris är ett helvete att köra bil. Detsamma gäller London. Fast i Paris har man en väldigt väl fungerande kollektivtrafik.
Det har vi inte i Göteborg.
Titta bara på min bild över trafikkaoset på Göta älvbron. Folk fick gå hem. Detta på grund av en demonstration. Förmodligen blir det likadant nästa Fredag.