David mot Goliath, eller X-PRO2 mot Canon 5Ds R.
Fujifilm Fujinon XF 50-140mm f/2,8 R LM OIS + telekonverter XF 1.4X TC WR.
Så står det hos Scandinavian Photo. Just nu med 1000 kr cash-back rabatt. Det blev mitt fall.
Prylnisse har ända sedan jag upptäckte hur bra jag trivs med X-PRo2 tjatat.
Jag har försvarat mig med att den kameran är mitt lätta artilleri och skulle det behövas grövre så tar jag med mig 5Ds R också.
Fast ibland vill du ju inte ha med dig 2 kameror eller hur? Har han kontrat. Delvis har han rätt här. Det är många gånger jag bara har med 18-55/2,8-4 OIS så räcker den inte riktigt till.
Så nu blev det klumpen 50-140/2,8 OIS plus en telekonverter 1,4. Det gör att jag nu har 3 fasta objektiv plus 2 zoomar som täcker 27-300 mm i fullformat. Det bör räcka till det mesta.
Givetvis var jag nu tvungen att testa hur väl det här 70-200 alternativet klarade sig mot Canons 70-200/4 IS.
Jo tack, den klarar sig alldeles utmärkt. Här på 140 mm och bl. 2,8. Alltså 200 mm för att prata fullformat.
Bildstabiliseringen är nog också ett snäpp vassare än på det äldre 70-200/4 IS.
Nackdelen är att det väger 1100 gram och därmed ungefär som Canon 70-200/2,8 IS II.
Ikväll tog jag en tur längs kajerna och fotade lite bilder som är likartade bilder, men inte testbilder i vanlig mening.
Canon 5Ds R med 70-200/4 IS
Fujinon 50-140/2,8 OIS.
Förutom att Fuji lyckades trolla fram en båt som gjorde bilden mycket bättre så är resultatet mycket lika.
Skriver jag ut en A2 från Fujikameran har jag 254 ppi. Nu skulle jag låta skrivaren interpolera upp den 360 ppi eftersom Epsonskrivare ger ett bättre resultat där.
Canonkameran skulle ge mig 370 ppi men jag skulle fortfarande skriva ut i 360 ppi. Det skulle nog vara mycket svårt att se någon kvalitetsskillnad ens om man stoppade näsan i bilden eller använde lupp.
Man kan spekulera i olika orsaker till detta.
Fuji har en väldigt bra sensor i X-Trans III och Adobe har gjort ett riktigt bra jobb den här gången. Canon har många pixlar men deras sensorer är tekniskt efter Sony. Dessutom har Adobe gjort ett dåligt jobb med raw-konverteringen av 5Ds R. Jag får klart bättre resultat i Capture One Pro 9.
Sedan är 50-140/2,8 klart vassare än 70-200/4 IS. CAnon skulle behöva en 70-200/4 IS II för att komma ikapp.
Canon
Fuji
Canon
Fuji
I mitt tycke presterar dessa båda alternativen väldigt lika. Ur teknisk synvinkel kan de båda leverera utmärkta bilder utskrivna upp till A2.
Fast sedan är det detta med konceptet spegellöst. De flesta brukar hävda att de går över till spegellöst för de inte orkar släpa på de stora dSLR-kamerorna.
När det gäller min normalzoom och X-PRO2 så stämmer det. Den zoomen är otroligt bra och den sitter perfekt på en X:PRO2. Det blir en liten lätt kamera som presterar fantasitiskt bra bilder. Den mäter sig väl mot 5Ds R och 24-105/4 IS trots den väger hälften och är ungefär hälften så stor.
Fast om jag istället skaffar Fujis nya 16-55/2,8 IS så kommer resultatet bli ändå bättre. Fast då kommer klumpen bli nästan lika stor och tung som min Canon.
Så är det också med 50-140/2,8. Det är ett fantastiskt objektiv men som inte känns riktigt rätt på en X-PRO2. Den kommande X-T2 med batterigrepp kommer säkert kännas betydligt mer balanserad och ha ett bättre grepp.
Jag vägde kamerorna med respektive objektiv för skojs skull. Den stora klumpiga spegelreflexen väger in på 1880 gram. Den lilla nätta X-PRO2 med sitt stora tunga objektiv väger in på 1770 gram. Det är klart hade jag valt mitt 70-200/2,8 istället till Canon hade skillnaden blivit större. Det är också skälet till att jag bara använder det objektivet när jag vet att jag behöver ljusstyrkan.
Alla tillverkare av spegellösa kameror tävlar nu om att tillverka nya ljusstarka objektiv av högsta kvalitet. Fast det ger också objektiv som är lika stora och tunga som de som Canikon brukar sälja.
Stoppar man några av dem i en kameraväska kommer det bli betydelselöst om huset väger 500 gr eller det dubbla.
När vädret tillåter skall jag testa Canon 5DS R med 300/4 IS mot 50-140/2,8 med 1,4 konverter. Min 300/4 IS är servad av Canon för något är sedan och klart vassare än min 70-200/4 IS. Vi ser får se hur det går.
Återkommer.
I mitt fall lockat ett mindre system som semester- och gatufotokamera.
Egenskaper där de flesta kameror idag leverar tillräckligt för att duga till det mesta.
Fokus i diskussionerna borde skifta över till hur kameran och systemet fungerar som verktyg för olika motiv.
Fuji är fortfarande inte något vidare på blixtsystem. De jobbar på det men är inte där ännu. Autofokus på spegellösa ligger fortfarande efter en bra dSLR.
X-PRO2 är en underbar kamera för att fotografera med objektiv som är lätta och inte allt för långa. En X-PRO2 med 50-140/2,8 är inte en perfekt kombination. Greppet är för dåligt och hela kombinationen lider av obalans. För tung fram och för lätt bak. Fungerar men är inte bra rent ergonomiskt.
Så skall man ta steget fullt ut till spegellöst så bör man förstå att det finns motivtyper som ens gamla dSLR hanterade men som den nya spegellösa inte hanterar bra.
Som vi lärt oss finns det sällan något som är en gratis lunch.
Hälsningar Lena
Nej det tekniska är kanske inte lika roligt men lärorikt. Jag vill gärna förstå de kameror jag använder och veta deras gränser.
Den förra versionen X-PRO1 var också en kamera som jag gillade att fota med. Fast den var för seg. Inget problem för många som ställer fokus manuellt eller fotar med stativ. Även gatufoto fungerade bra. Det var en kamera som hade mycket gemensamt med Hasselblad. Den var bäst på slow photo.
Nu är Fuji duktiga att lyssna på sina kunder och den nya versionen är därför mycket annorlunda. Nu är den snabb och AF sitter för det mesta. Det gör kameran nu mycket mer allsidig. Barn och små valpar blir inte längre bara suddmesar på bilderna. Bra att veta för de som funderar på en X-PRO1 elelr X-PRO2.