Ännu en hundpromenad medan solen går ner....
Nu på hösten i Göteborg är det ofta mulet eller regnar. Det är bara att acceptera. Om inte får man fly till bättre ställen. Eller så är det klarblå himmel med ändå mer extrema kontraster.
Inte så bra fotoväder med andra ord.
Fast igår på eftermiddagen såg det ut att kunna bli en intressant solnedgång så den lille svarte och jag tog en tur ut till Alleby i närheten av Säve flygplats.
Här är vi helt ensamma när vi går över fälten och Kasper rusar runt som en galning. Springer igenom varenda vattenpöl på vägen. En svart skugga som far fram som en virvelvind. Jag låter honom hållas. Här har han vidderna för sig själv. Hann inte ratta in rätt inställningar innan han rusade förbi. Fast nu var det inte fokus på bra hundbilder utan höstbilder
Här finns små öar med lövträd och urberg i dagen. Det blev ett par timmars skön promenad med Kasper och försök att fånga höstfärgerna. En stund att bli av med höstdepressionen som gärna kommer smygande när ljuset saknas och det mest är ruggigt.
Ljuset är svårt med ljus himmel och skuggig mörk mark. Numera med en modern kamera går det ju även behärska det extrema dynamiska omfånget i sådana motiv. Det rör sig säkert om 16-20 steg. Så det får bli AE bracketing med 5 bilder per serie. +2, +1 normalexponering, -1, -2. När jag är ute med hunden undviker jag att släpa på något stativ. Det får bli handhållet vilket med en modern kamera fungerar för det mesta. Kameran smattrar iväg och tar 5 bilder enligt inställningarna.
Sedan väl hemma så får de slås ihop till en HDR med hjälp av LR. On1 raw 2018 beta fungerar inte för Fuji-bilder. Jag kommer bara till en preview som verkar lovande. Fast när filen skalll sparas så smäller det och programmet kraschar. När man väl öppnar det igen så finns det en HDR som är helt i magenta.
Vi får hoppas det rättas innan den skarpa versionen släpps. Konceptet verkar faktiskt lovande och har potential att leverera ett bättre resultat än LR.
Till dess får jag hålla tillgodo med LR som i dessa bilder inte ger den detaljskärpa jag vill ha. När man lägger ihop 5 bilder verkar svagheten i detaljupplösningen för Fuji addera problemen och vi har tillbaka den gamla vattenfärgseffekten.
Nu får bilderna i sig berätta resten.
Kasper och jag önskar er en trevlig kväll.
Skälet jag vill använda On1 istället för LR är att det LR
programmet ger dålig detaljupplösning.
I1 PRO är heller ingen lösning eftersom det programmet inte hanterar HDR.
Som sagt var jag med på resan när Adobe skapade LR. Det var också en skumpig väg framåt.
Den som tror att man skapar ett perfekt fungerande program på något år lever i en drömvärld.
Det finns mycket som talar för On1 raw på sikt men de är långt ifrån målet än så länge.
Hälsningar Lena
Det var tufft för både Kasper och mig. Varje dag låg temperaturen mellan 35-40 grader.
Inne i båten var temperaturen något liknande.
Varvets hundar var som en vargskock och försökte några gånger attackera Kasper. Ägaren till varvet älskar sina tokiga hundar som ofta också skrämmer turister från vettet.Han är en en lokal pamp men också en idiot.
Att få något gjort där nere i mitten av turistsäsongen är hopplöst.
Så Kasper och jag drog oss efter ett par veckor tillbaka till Wien. Även där var det förbannat varmt med över 30 grader i skuggan i flera veckor.En svart hund älskar inte värmen.
Så projektet går vidare med en mer realistisk syn på det hela.
Båten skall nu lyftas (20 ton) och alla genomföringar i skovet skall bytas. De är för korrigerade för att vara säkra vid en svår storm. På vägen hem kommer vi segla i stormvindar ibland.
Sedan skall båten i vår rustas för att segla hem till Sverige.
Det kommer innebära ytterligare en massa pengar i nya segel och en massa annat.
Så båten är kvar i Kroatien och nu under lågsäsongen kan jag äntligen få proffsen att ta sig hand om henne.
Jag räknar med att under tidig vår i Sverige är vi redo att starta resan mot Sverige.
Har lärt känna charterkapten som hjälper mig den första sträckan. Fast jag tar gärna hjälp av andra också senare.
Detta är en stor och tung båt som jag kan hantera ensam men det är säkrare och enklare att minst vara två eller tre.
Så svaret är enkelt. Jag som de flesta projektägare trodde allt skulle
vara ganska enkelt.
Nu när jag räknat igenom det hela kommer det kosta några hundratusen mer.
När jag lämnar Kravavica norr om Makarska kommer båten vara i skick för at ta sig hand om stormarna i både medelhavet och atlanten.
Alla med erfarenhet av segling är välkomna ombord. Vi kommer långsamt ta oss hem genom medelhavet och vidare från Gibraltar.
Är ni intresserade så hör av er. Jag kör inte med paying crew utan sharing crew.
Hur snabbt och vilken väg vi skall ta genom medelhavet är upp till besättningen.
Hälsn!
Det brukas nämnas i långseglarkretsar att man behöver lägga 25-50% av köpeskillingen för att rusta båten så den är säker och bekväm.
En båt är ju ändå mer komplicerad än en villa och det är ständigt saker som måste underhållas och fixas.
Så om några veckor blir det en ny resa till Makarska och se till att skrovet med propelleraxel och genomföringar blir genomgångna och säkra.
Sedan i Februari-Mars så blir det att installera ny utrustning som kylskåp & spis samt en massa instrument och nya segel skall sys. I april räknar jag sedan med att ge mig i väg i riktning mot Sverige.
Det kommer få ta sin tid. Väder och vind bestämmer. Sedan räknar jag med att båten skall rustas ytterligare i SVerige under en vinter för att sedan igen speglas ner till varmare vatten.
Värmen är ett problem under de första veckorna. Fast jag vande mig efter några veckor och kunde mot slutet i Wien börja tycka att 25 grader var ganska svalt.
Här en bild på den gamla Ladyn.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375331/3608283.htm